Valami nagyon nem stimmel a Mol nagyszabású intézkedési tervével: Előveszik a vészforgatókönyvet?

Ami eddig a Mol szerint működőképes lett volna a kőolaj alternatív beszerzése érdekében, a legújabb tesztjeik szerint valamilyen rejtélyes okból mégsem az, az EU azonban nem tűr haladékot.

A Janaf és a Mol újabb kapacitástesztjei szerint a horvát Adria-vezeték kapacitása

nem megfelelő az orosz olaj teljes kiváltására,

ami szerintük ellátásbiztonsági kockázatot jelent a régióban. Az Európai Unió (EU) 2028-tól betiltja az orosz kőolajimportot, de szerintük nincs még működő alternatíva, ezért további fejlesztésekre és új vezetékekre, például a szerb–magyar olajvezetékre van szükség – írta az index.hu.

A számok a Mol szerint azt mutatják: a horvátországi olajvezetéken keresztül egyelőre nem lehet a régió ellátásbiztonságához szükséges kőolajmennyiséget leszállítani.

A Mol hirtelen ellentmondott a saját tesztjei eredményének is

Beszámoltunk arról, hogy az orosz gáz esetében, úgy az orosz kőolajról való fokozatos leválás is megvalósítható lenne Magyarország számára is. Magyarországra és Szlovákiába két nyersolajvezetéken keresztül érkezik az olaj: Ukrajna felől a Barátság-, illetve Horvátország felől az Adria-vezetéken. A korábbi mérések szerint a nem orosz nyersolajat szállító

Adria-vezeték képes lenne kielégíteni a szükségleteket.

Ezt maga a Mol által a Janaffal közösen végzett műszaki teszten állapították meg 2023-ban, amely megerősítette ezt. Továbbá szakmailag igazolt az is, hogy

a magyarországi finomítók képesek nem orosz nyersolaj feldolgozására.

Bár az EU a 2022-ben elfogadott szankciócsomag részeként Magyarország, Szlovákia és Csehország számára mentességet biztosított az orosz nyersolaj behozatalának tilalma alól, Magyarország és Szlovákia magatartása rendre gyengítette az Oroszországgal szembeni szankciók egységét.

A Mol pedig komoly pénzeket zsebelhetett be az ügyből. Bár 2023 elején az orosz nyersolaj átlagosan 77 százalékkal volt olcsóbb az Adria-vezetéken keresztül importált nyersolajnál,

a magyarországi üzemanyagárak mégis meghaladták az uniós átlagot.

A fogyasztóknak tehát semmi haszna nem volt ebből, miközben a Mol jelentős nyereséget könyvelhetett el az olcsó orosz kőolajnak köszönhetően.

Hiába tudnak feldolgozni máshonnan származó olajat is, immár két olajvezetékre van szükség az ellátáshoz

Szabó Szabolcs Pál, a Mol Downstream magyarországi vezetője a portálnak megerősítette, hogy többször vizsgálták az Adria-vezeték horvát szakaszának kapacitását. Elmondása szerint a rövid távú tesztek nem hoztak megnyugtató eredményt. A számok alapján a vezető szerint

nem biztos, hogy a vezeték képes kielégíteni a Mol-csoport kőolajigényét.

A Mol 2026 végére eléri finomítóiban a teljes technológiai rugalmasságot, de a nehéz uráli olaj mellett könnyebb kőolajat már most is fel tud dolgozni. Ennek ellenére továbbra is ragaszkodnak ahhoz, hogy csak két működőképes és kereskedelmileg is versenyképes kőolajvezeték esetén lehet lekapcsolódni a Barátság-vezetékről.

Érdemes tudni, hogy az Adria-vezeték magyarországi szakaszának fejlesztésére 2022 előtt már elköltöttek 170 millió dollárt. Ezt követően az előzetes számítások szerint még 500 millió dolláros beruházásra lesz szükség. Ez pedig teljes egészében a Mol-csoport saját forrásaiból valósul meg.

A Mol szerint az EU-nak is lépnie kellene

A Mol szerint ahhoz, hogy az Adria-vezetéket teljes értékű ellátási útvonalként lehessen tervezni, további vizsgálatokra és fejlesztésekre van szükség. Cél, hogy elérjék a csúcskapacitást, amely biztonsági hálót képez.

A Mol úgy látja, ha az Európai Unió ragaszkodik ahhoz, hogy a régió lemondjon az orosz kőolajról, akkor szerepet kell vállalnia a valós alternatíva megteremtésében is.

  • Tehát ki kell vizsgálnia, hogy a Janaf visszaélt-e a monopolhelyzettel.
  • Támogatást kell nyújtania abban, hogy az Adria-vezeték 100 százalékban megbízható útvonallá váljon.
  • Gondoskodnia kell arról, hogy a régió országai az odesszai kikötőn keresztül is hozzáférjenek a nyersanyagokhoz.

Az Odessza-vezetéken történő ellátáshoz is lehetséges alternatíva lenne, ehhez azonban szükség lenne még egy magyar–szerb vezeték kiépítésére is. Ez a szakértői számítások szerint legalább három évet venne igénybe.

Kapcsolódó:

Nagyon gyanús lépést tettek Orbánék: A magyar kormány átverte az uniót, miközben Putyin zsebeit tömik degeszre

Riasztó hírek jöttek a tankolásról: Kiderült, lesz-e üzemanyagunk Szijjártóék kavarása után

Valódi Hírek