A Lukoil olajszállítása kapcsán korábban Szijjártó Péter sem köntörfalazott.
Körülbelül egy hónapja dönthetett Ukrajna arról, hogy nem enged át a területén orosz kőolajat Magyarországra. Így a magyar kőolajimport közel harmadát érinti a korlátozás.
Szijjártó Péter elfogadhatatlannak nevezte Kijiev döntését, ennek hangot is adott. Beszámoltunk róla, hogy a tárcavezető a minap közölte,
a magyar kormány addig fogja akadályozni a 6,5 milliárd eurós uniós fegyverszállítási ellentételezés kifizetését Ukrajnának,
amíg Kijiv újra nem biztosítja a Lukoil kőolajszállítását Magyarországra Ukrajnán keresztül.
Emellett Szlovákiával közösen eljárást kezdeményeztek az Európai Unióban Ukrajna ellen, a társulási megállapodás megsértése miatt. A megállapodás ugyanis véleménye szerint kimondja, hogy Ukrajna nem szakíthatja meg az energiahordozók tranzitját az EU irányába. Ettől azt várja a miniszter, hogy Kijiv majd feloldja a Lukoil olajszállítmányozásának tilalmát.
A vétóval való fenyegetés nem egyedi eset, Orbán Viktorék előszeretettel gördítenek akadályokat az agresszor Vlagyimir Putyin által megtámadott szomszédos ország elé.
Most is jön kőolaj, csak máshonnan
Holoda Attila energetikai szakértő a 24.hu-nak elmondta, hogy több vállalat is táplál be kőolajat a Barátság kőolajvezetékbe, ezért most is jön olaj.
A vezeték éves szinten körülbelül 10 millió tonna kőolajat szállít,
ennek nagyjából a harmada ered a Lukoiltól, de most egy másik cég szállít helyette, ezért a szállított mennyiség nem csökkent az események hatására.
A szakértő elmondta, hogy most sem kizárt egyébként, hogy a Lukoil olaja is a szállított mennyiségben van, hiszen nem lehetetlen közvetítő cégek közbeiktatásával kikerülni a szankciót. Az olaj pótlását a MOL is megoldhatta véleménye szerint, hiszen vannak ütemezett szerződései, és kereshetett másik orosz beszállítót is – tette világossá a portálnak.
Mire Ukrajnába ér, már nem is a Lukoil olaja
Az is kiderült, hogy az ügy tárgyát képező olajmennyiség nem is a Lukoil tulajdona, mire ugyanis az Ukrajnába ér, az már a Mol leányvállalatának tulajdonát képezi.
„Olyan politikai indíttatású kereskedelmi viharról beszélünk, aminek valós hatása nincs a magyar nyersolajellátásra”
– leplezte le a szakértő.
Azt is világossá tette, ha Ukrajna kemény lépést akart volna tenni Magyarországgal szemben, akkor
minden beszállítótól igazolást kérne arról, hogy biztosan nem a Lukoiltól származik az olaj, ám nem így tett.
Nyilván ők is tisztában vannak vele, hogy némi papírozással így megoldható a probléma. Mindemellett Ukrajnának is érdeke, hogy az orosz nyersanyagból származó üzemanyag rajtuk keresztül jusson el az érintett országokba, hiszen nem kis tranzitdíjra tesznek szert a Barátság vezetéken szállított mennyiség után – magyarázta el Holoda.
Nem valószínű, hogy teljesen elzárnák a csapot az ukránok
Bár nem lehet teljesen kizárni, mégsem valószínű, hogy az ukránok teljesen elzárnák a vezetéket. Ha ez mégis megtörténne, akkor is több megoldási lehetőség merül fel,
nem fogyna ki az üzemanyag akkor sem a kutakról.
Fel lehetne dolgozni a finomítókban lévő tartalék kőolajat, vagy érkezhetne hazánkba olaj az Adria vezetéken keresztül is. Ha mindez nem lenne elegendő a megoldásra, akkor is ott van a 90 napra elegendő stratégiai biztonsági készlet, amely a kormány döntése alapján indokolt esetben felhasználható.
Ilyen esetben 90 nap bizonyára elég idő lenne valamilyen diplomáciai, jogi megoldás kivitelezésére a további ellátás biztosítására – jelezte Holoda.
A Mol másfajta kőolajat is fel tud dolgozni
Amennyiben máshonnan kellene a szükséges kőolajmennyiséget pótolni – és nem feltétlenül urali nehéz olaj kerülne a finomítóba – arra is lenne lehetőség, hiszen a könnyebb olajfajtákból is elő tud állítani a Mol üzemanyagot a szakértő szerint. A különbség csupán az abból kinyerhető mennyiségben lesz.
Több olyan megoldás van tehát – mondta el a szakértő – amely működhet, némelyiknek van persze beruházásigénye.
Tankolni fogunk tudni, de mennyiért?
Amennyiben teljesen elzárnák a vezetéket, akkor is tudnánk tehát tankolni, kérdés viszont, hogy mennyiért. Nem mindegy, honnan származik a finomításra szánt kőolaj.
Mint ahogy az sem, hogy milyen hatással lenne az országra, ha elesik a fő beszerzési forrásától , miközben nagyban függ az orosz kőolajtól. Ez hirtelen forintgyengüléshez vezethet, amivel
könnyen felkúszhat az üzemanyagár a 700 forintos szint fölé is
– zárta gondolatait Holoda Attila.