Az EU elkaszálhatja Orbán egyik autóipari bástyáját.
Kellemetlen percekre számíthat a miniszterelnök. Vizsgálatot indított ugyanis az Európai Bizottság a kínai BYD vállalat magyarországi gyárával kapcsolatban. A Financial Times beszámolójában arról írt, hogy
Kína tisztességtelen állami támogatásban részesíthette
a kínai BYD elektromosautó-gyártót a cég magyarországi gyárának megépítéséhez. Ha a gyanú beigazolódik, akár kapacitáscsökkentés is lehet a vége.
Kapcsolódó: Mi folyik itt? Egész Szegedet elpusztíthatja az Orbánék által támogatott kínai gigagyár
Komoly szankciók következnek, ha a gyanú beigazolódik
A portál szerint még a vizsgálat előkészítő szakasza zajlik, azonban ha a testület arra a megállapításra jut, hogy a kínai vállalat tisztességtelen állami támogatásban részesült – ami ellentétes az EU-s szabályokkal –, akkor az Európai Unió többféle szankciót is kiszabhat. Ezek között szerepelhet
- a termelési kapacitás csökkentésére való kötelezés,
- a jogtalanul kapott támogatás visszafizetése,
- valamint esetleges bírság kiszabása a szabályok megsértése miatt.
A kormány azt állítja, nyugodtak az ügyben
Bóka János, európai uniós ügyekért felelős miniszter a portál megkeresésére azt mondta, hogy
a kormány nyugodt a vizsgálattal kapcsolatban,
mert szerinte a gyár építése előtt ők is megvizsgálták a kínai állami támogatások mértékét.
Az EU a belső piacot torzító külföldi támogatásokról szóló rendelete tilt minden, uniós országon kívüli közvetlen állami támogatást, kamatmentes vagy alacsony kamatozású kölcsönt, adókedvezményt, államilag finanszírozott kutatás-fejlesztést és kormányzati megrendeléseket. Ennek célja, hogy
a nem uniós ország ne biztosíthasson az adott cégnek az EU-n belül előnyt
közvetlen vagy közvetett pénzügyi támogatással.
Orbánék mindent az autóiparra tettek fel
Megírtuk, a kínai BYD autógyártó 2023-ban hozta nyilvánosságra a tervét, hogy gigaberuházásba kezd Magyarországon. Az 1200-1500 milliárd forintos beruházással Szegeden megépülő, első európai gyárukban mintegy 10 ezer embert foglalkoztatnak majd, de azt nem tudni, hogy ezek közül mennyien lennének ázsiai vendégmunkások. Már 2025 második felében megindulhat a gyártás, amivel leuralhatják az EU-s piacokat.
Nem ez az első vizsgálat, amit az EU kínai elektromosautó-gyártókkal szemben indított. 2024 júliusában zárult már egy folyamat, amely megállapította, hogy az ilyen járművek kínai értékláncát tisztességtelenül támogatják, és ez kárt okozhat az akkumulátoros elektromos járművek uniós gyártóinak. Az Európai Unió ekkor plusz vámot vetett ki az érintett gyártókra, köztük a BYD-re is – írta egyik cikkében a telex.hu.
Ömlik a kínai pénz
Megírtuk, 2022-től 2024 szeptemberéig – tehát az elmúlt két évben – az Európába érkező kínai befektetések
több mint negyede Magyarországra irányult (!).
Ezzel próbálta az Orbán-kormány ellensúlyozni, hogy a politikai döntései miatt nem érkeztek meg hazánkba az uniós pénzek. A kormány stratégiája ugyanis jól ismert, a magyar gazdaság egyharmadát alapozzák az autóiparra, ezzel próbálják felpörgetni az uniós pénzek hiányától szenvedő gazdaságot. Ám jelentős kockázat, hogy az ágazatban bekövetkező legkisebb változás is nagy hatást gyakorol a hazai gazdaságra. Ezt a kiszolgáltatottságot fokozta azzal a kormány, hogy jelentős kínai pénzzel tupírozták tovább az említett ágazatot.
Kapcsolódó:
Dráma: Megbukott a biztonsági teszten Orbán kedvenc kínai gyára
Durván elszámította magát Orbán: Eltiporhatja a Fidesz céljait Donald Trump kormánya