Trump sem lesz boldog ettől.
2022-től 2024 szeptemberéig – tehát az elmúlt két évben – az Európába érkező kínai befektetések
több mint negyede Magyarországra irányult (!)
– mutatott rá vasárnapi elemzésében a Financial Times.
Itt a vége Orbán pávatáncának
Ezzel próbálta az Orbán-kormány ellensúlyozni, hogy a politikai döntései miatt nem érkeztek meg hazánkba az uniós pénzek.
Megírtuk, hogy Dobrev Klára, a Demokratikus Koalíció EP-képviselője kérdésére derült ki, hogy Orbán Viktorék miatt nem jönnek az uniós pénzek. Magyarország 27 szupermérföldkő teljesítésére tett vállalást az EU felé, azonban ezeket eddig nem teljesítették,
ezért nem folyósíthatók Magyarország számára az uniós források.
A magyar GDP egyharmadát teszi majd ki az autóipar
Az Orbán-kormány stratégiájára is rámutat a cikk, amely a magyar emberek számára már jól ismert. Lényege, hogy a gazdaság egyharmadát alapozzák az autóiparra, ezzel próbálják felpörgetni az uniós pénzek hiányától szenvedő gazdaságot. Ám jelentős kockázat, hogy az ágazatban bekövetkező legkisebb változás is nagy hatást gyakorol a hazai gazdaságra. Ezt a kiszolgáltatottságot fokozta azzal a kormány, hogy jelentős kínai pénzzel tupírozták tovább az említett ágazatot.
Megemlítik, hogy a sok kínai tőkéből adódóan komoly politikai mutatvány lesz, hogy hogyan egyensúlyozzon az Orbán-kormány a kínai és az amerikai érdekek mentén.
Nagy Márton gazdasági miniszter a lapnak nyilatkozva kiemelte: a kínai befektetések kulcsfontosságúak voltak az ország autóiparának fenntartásában, amely a gazdaság „nagyon erős magja” szerinte. Az ágazat összességében várhatóan a
GDP közel egyharmadát fogja kitenni.
Ez magában foglalja az elektromos járműveket és akkumulátorokat gyártó üzemekbe történő beruházásokat is.
Kapcsolódó: Hivatalos: Újabb magyar várost foglal el egy kínai óriáscég
Brutális mennyiségű kínai pénz jön
Kína legnagyobb elektromos jármű- és akkumulátorgyártó vállalatai, köztük a BYD és a CATL, jelentős beruházásokat hajtanak végre Magyarországon. A BYD Szegedet választotta első nagy európai gyárának helyszínéül. A CATL egy
7,3 milliárd eurós üzemet épít
a keleti országrészben.
Kapcsolódó: Dráma: Megbukott a biztonsági teszten Orbán kedvenc kínai gyára
„Mind a BYD, mind a CATL a jövő év második felében nyitja meg kapuit, egy sor más kínai zöldmezős beruházással együtt, amelyeknek a gazdaságra és a bérekre gyakorolt hatása már a munka megkezdésekor érezhető lesz”
– állította Nagy Márton. A magyar kormány úgy véli, ezek a befektetések segítséget jelentenek a gazdaságnak, amely jelenleg komoly kihívásokkal néz szembe. A GDP ugyanis 0,7 százalékkal csökkent a harmadik negyedévben, és a költségvetési hiány várhatóan
meghaladja a GDP 4,5 százalékát 2024-ben.
Mit fog szólni Trump Kína-ellenes kormánya?
Emlékeztettek, Orbán úgy véli, Magyarország képes fenntartani szoros kapcsolatait Pekinggel, miközben Donald Trump újbóli elnöksége alatt is jó viszonyt ápolnának az Egyesült Államokkal.
„Orbán Viktornak most az a kihívás, hogy véghezvigye azt a diplomáciai tornát, amely ahhoz szükséges, hogy egyszerre maradjon Hszi Csin-ping és Donald Trump újonnan hivatalba lépő, Kína-ellenes kormányának szövetségese, miközben kezeli az uniós források krónikus csökkenésének veszélyét”
– fogalmazott a lap.
A cikk is megemlíti, hogy szakértők szerint a kínai befektetések valószínűleg nem lesznek képesek teljesen pótolni az uniós források hiányát.
Az Európai Bizottság adatai szerint Magyarország korábban évente körülbelül
5 milliárd eurónyi uniós támogatást kapott,
amely a GDP mintegy 2,5 százalékát tette ki.