Megkezdődtek a kisajátítások a kínai autógyár miatt Szegeden.
Jóval a valódi értékénél kevesebb pénzért akarja kisajátítani a rég megszűnt Állami Gazdaság tehenészetét Szeged önkormányzata a kínai BYD épülő gyára számára – számolt be az Átlátszó.
Aki kapja marja: Olcsó telkek a kínaiaknak, 60 millióért reklámáron
Mindössze
60 milliót adnának a 400 milliós, 14 hektáros területért, amit a kínaiaknak adnának tovább.
Ez óriási kárt okozna a jelenlegi tulajdonos Szegedfish Kft.-nek. Ráadásul a 400 millió is a jelzáloghitelt bejegyző bank által felbecsült érték, amely általában valamivel a piaci ár alatt van. Mivel az autógyárnak szüksége van rá,
sokkal többet kapnának érte rendes piaci körülmények között.
Ez a köz érdeke?
Az egyébként ellenzéki vezetésű önkormányzat közérdekre hivatkozik a kisajátításnál, de a tulajdonos cégnek nem mondták meg, mi abban a közérdek, hogy egy kínai autógyár épül a régi tehenészet helyére. Többször megpróbáltak egyeztetni a várossal, de meg sem hallgatták őket.
A lap felidézte, hogy ez már nem az első, hogy Szeged vezetése földeket sajátít ki a kínai autógyár érdekében. Valószínű, hogy nagyon megéri nekik, mivel egy korábbi esetről kiderítették, hogy
az önkormányzat 17-szer több pénzt kapott a földekért, mint amennyivel a föld nélkül maradt gazdákat kárpótolták (!).
A híres magyar szalámi is kárát láthatja a kínai terjeszkedésnek
A kínai üzem építése miatt a Pick Zrt. földjeit is kisajátították mindössze 72 millió forintos hektáronkénti áron. A szántókért pedig csupán
3-4 milliót kínáltak hektáronként.
Kapcsolódó: Itt a magyarázat: Ezért fizetünk itthon sokkal többet a magyar termékért, mint Németországban
Több értékbecslésről a bíróság is kimondta, hogy a megelőző eljárásban kirendelt szakértő szakvéleményét kizárólag olyan értékadatokra alapította, amelyek felhasználása szakértői törvénybe ütközik.
A kínai BYD autógyártó 2023-ban hozta nyilvánosságra a tervét, hogy gigaberuházásba kezd Magyarországon. Az 1200-1500 milliárd forintos beruházással Szegeden megépülő, első európai gyárukban mintegy 10 ezer embert foglalkoztatnak majd, de azt nem tudni, hogy ezek közül mennyien lennének ázsiai vendégmunkások. Már 2025 második felében megindulhat a gyártás, amivel leuralhatják az EU-s piacokat.
Kapcsolódó:
Dráma: Megbukott a biztonsági teszten Orbán kedvenc kínai gyára
Orbánék kikotyogták: Jönnek a kínaiak, újabb városban veszik el a magyarok munkáját