A Gazdasági Versenyhivatal az Allegro nevű webáruház ellen a fogyasztók lehetséges megtévesztése miatt indított vizsgálatot.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a lengyel Allegro online kereskedelmi platform üzemeltetőjével szemben. A gyanú szerint a cég a honlapján és a mobilapplikációjában „legalacsonyabb ár garancia” szlogennel hirdetett kampányai során
feltehetően megtévesztette a fogyasztókat
– tudatta a GVH kedden az MTI-vel.
Kapcsolódó: Nem úszták meg szárazon: Megtéveszthette az egyik népszerű webáruház a vásárlókat
A kuponokkal trükközhetett a webáruház a Gazdasági Versenyhivatal szerint
A tájékoztatás szerint a GVH észlelte, hogy a vásárlók a garancia érvényesíthetőségével kapcsolatos jelentős információkat csak többszöri kattintás, hosszas legörgetés után ismerhetik meg. Így például, hogy összesen 20 webáruház esetében érvényesíthető a garancia. Vagy regisztrált és bejelentkezett felhasználóként kell vásárolni, valamint a kapott kupon csak bizonyos fizetési mód választása esetén használható fel.
Véleményük szerint a webáruházat működtető cég vélhetően
nem a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelő gondossággal járt el.
Ennek során az árgarancia rendszerét olyan többszörös korlátozó feltételekkel alakította ki, amelyek
a fogyasztók számára megnehezítik az igény érvényesítését.
Ugyanez a helyzet a garancia keretében megszerezhető kupon felhasználhatóságával is.
Az eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. A procedúra három hónapot vesz igénybe.
Több céget megbírságoltak az elmúlt években
A GVH több, az információ elrejtését célzó online módszert (úgynevezett sötét mintázatot) alkalmazó vállalkozást is vizsgált az elmúlt években. 2024-ben a GVH döntésének köszönhetően több mint 80 ezer fogyasztó kaphatott kompenzációt az Eventim jegyértékesítő portáltól.
A Wizz Air tájékoztatási gyakorlatát is az elmúlt években számos alkalommal vizsgálta a GVH, tavaly 300 millió forint bírságot kapott a vállalkozás,
mert megtévesztette az utasait.
A GVH legutóbbi döntése alapján pedig több ezer fogyasztónak fizetett pénzben is lehívható kompenzációt a Wizz Air, mert lényeges információkat hallgatott el az online utasfelvétellel kapcsolatban.
Nagyon elterjedtek a „sötét mintázatok”
A hasonló, kifogásolható gyakorlatok egyre elterjedtebbek: az Európai Bizottság 2023-ban hozta nyilvánosságra a 25 országra kiterjedő összehangolt gyorsvizsgálatának az eredményeit, amely a „sötét mintázatok” jelenlétét mérte fel az online kereskedelemben. Az eredmények alapján
a vállalkozások jelentős része torzítja tisztességtelen módszerekkel a fogyasztók döntéseit
a saját érdekeit szolgáló lehetőségek felé, internetes felületeik kialakításával vagy nyelvezetével – közölték.
Kapcsolódó:
Megszületett a döntés: Gigabírságot kapott a fapados légitársaság