Mi történt? Népszerű webáruház ellen indított vizsgálatot a kormányzati hivatal

A Gazdasági Versenyhivatal az Allegro nevű webáruház ellen a fogyasztók lehetséges megtévesztése miatt indított vizsgálatot.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a lengyel Allegro online kereskedelmi platform üzemeltetőjével szemben. A gyanú szerint a cég a honlapján és a mobilapplikációjában „legalacsonyabb ár garancia” szlogennel hirdetett kampányai során

feltehetően megtévesztette a fogyasztókat

– tudatta a GVH kedden az MTI-vel.

Kapcsolódó: Nem úszták meg szárazon: Megtéveszthette az egyik népszerű webáruház a vásárlókat

A kuponokkal trükközhetett a webáruház a Gazdasági Versenyhivatal szerint

A tájékoztatás szerint a GVH észlelte, hogy a vásárlók a garancia érvényesíthetőségével kapcsolatos jelentős információkat csak többszöri kattintás, hosszas legörgetés után ismerhetik meg. Így például, hogy összesen 20 webáruház esetében érvényesíthető a garancia. Vagy regisztrált és bejelentkezett felhasználóként kell vásárolni, valamint a kapott kupon csak bizonyos fizetési mód választása esetén használható fel.

Véleményük szerint a webáruházat működtető cég vélhetően

nem a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelő gondossággal járt el.

Ennek során az árgarancia rendszerét olyan többszörös korlátozó feltételekkel alakította ki, amelyek

a fogyasztók számára megnehezítik az igény érvényesítését.

Ugyanez a helyzet a garancia keretében megszerezhető kupon felhasználhatóságával is.

Az eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. A procedúra három hónapot vesz igénybe.

Több céget megbírságoltak az elmúlt években

A GVH több, az információ elrejtését célzó online módszert (úgynevezett sötét mintázatot) alkalmazó vállalkozást is vizsgált az elmúlt években. 2024-ben a GVH döntésének köszönhetően több mint 80 ezer fogyasztó kaphatott kompenzációt az Eventim jegyértékesítő portáltól.

A Wizz Air tájékoztatási gyakorlatát is az elmúlt években számos alkalommal vizsgálta a GVH, tavaly 300 millió forint bírságot kapott a vállalkozás,

mert megtévesztette az utasait.

A GVH legutóbbi döntése alapján pedig több ezer fogyasztónak fizetett pénzben is lehívható kompenzációt a Wizz Air, mert lényeges információkat hallgatott el az online utasfelvétellel kapcsolatban.

Nagyon elterjedtek a „sötét mintázatok”

A hasonló, kifogásolható gyakorlatok egyre elterjedtebbek: az Európai Bizottság 2023-ban hozta nyilvánosságra a 25 országra kiterjedő összehangolt gyorsvizsgálatának az eredményeit, amely a „sötét mintázatok” jelenlétét mérte fel az online kereskedelemben. Az eredmények alapján

a vállalkozások jelentős része torzítja tisztességtelen módszerekkel a fogyasztók döntéseit

a saját érdekeit szolgáló lehetőségek felé, internetes felületeik kialakításával vagy nyelvezetével – közölték.

Kapcsolódó:

Megszületett a döntés: Gigabírságot kapott a fapados légitársaság

Valódi Hírek