Több mint 300 milliós bírságot kapott a Wizz Air.
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmának megsértése miatt mintegy 307 millió forintos bírságot szabott ki a Wizz Air légitársaságra a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa – írta meg vasárnap az MTI.
Gigantikus bírságot kapott a Wizz Air
A légitársaság nem késlekedett: a Wizz Air közölte, hogy
„megtámadja a GVH megalapozatlan, az utasok érdekeit nem szolgáló határozatát”.
A GVH MTI-nek küldött szombati közleménye szerint a Wizz Air a szakmai gondosság követelményét sértő kereskedelmi kommunikációt folytatott az automatikus utasfelvételi szolgáltatás lényeges jellemzőiről.
Illetve elhallgatta, hogy egyes szolgáltatási csomagjainak részét képező „többletszolgáltatásokat” külön-külön is megvásárolhatják a fogyasztók.
Ezzel a cég a drágább csomagok irányába terelte a fogyasztókat.
A Wizz Air vállalásait nem fogadta el a versenyhivatal
A Wizz Air az eljárás során több vállalást is tett. Azonban ezeket a versenytanács – azok kétséges megvalósíthatóságára, illetve a korábbi és jelenleg is folyamatban lévő eljárásokra is tekintettel – nem fogadta el.
A GVH 2023 elején indított versenyfelügyeleti eljárást a Wizz Air Hungary Zrt.-vel szemben.
A versenyhatóság az eljárás során feltárta, hogy a légitársaság 2018 novembere és 2024 májusa között elhallgatta – illetve nem időben kommunikálta –, hogy a fogyasztóknak az alapszolgáltatás választása esetén is lehetőségük van egyes további szolgáltatások (Wizz Priority, feladott poggyász szolgáltatás) külön-külön történő megvásárlására.
A cég így gyakorlatilag a drágább, ezeket a szolgáltatásokat alapból tartalmazó csomagok irányába terelte a fogyasztókat. A GVH feltárta emellett, hogy a légitársaság 2019 decemberétől olyan kereskedelmi gyakorlatot folytatott az automatikus utasfelvételi szolgáltatás tartalmával és korlátaival kapcsolatban, amely
sértette a szakmai gondosság követelményét.
Évek óta vizsgálják a légitársaságokat, így a Wizz Airt is
A GVH az elmúlt években kiemelt figyelemmel kíséri a légi közlekedés hazai piacát. A nemzeti versenyhatóság 2022 októberében átfogó gyorselemzés keretében vizsgálta a Magyarországon elérhető légitársaságok honlapjait. Illetve a hazánkban népszerű jegyár-összehasonlító weboldalakat.
Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke a légi közlekedésben tapasztalható folyamatos fennakadások miatt, az utasok védelme érdekében figyelemfelhívást küldött több, Magyarországon működő diszkont-légitársaság, közte a Wizz Air vezetőjének is.
A jelenleg lezárult ügy kapcsán a GVH ismételten határozottan felhívja a légitársaságok figyelmét, hogy a jegyeladással kapcsolatos információikat minden esetben átláthatóan tegyék közzé. Valamint könnyen érthetően fogalmazzák meg azokat – írták.
A Wizz Air azonnal reagált a gigabírságra
A Wizz Air az MTI-nek küldött közleményében azt írta, hogy a légitársaság megkérdőjelezi a bírság jogosságát,
nem ért egyet annak indoklásával, ezért jogi lépéseket tesz.
A társaság a több mint egy éven át tartó vizsgálati folyamat során végig együttműködött a GVH-val. Konstruktív magatartást tanúsítottak – közölték. A Wizz Airnek meggyőződése, hogy a foglalási folyamata eddig is egyértelmű, jól érthető és átlátható volt, és az utasok érdekeit szolgálta.
Ennek ellenére a hatóság minden észrevételét figyelembe vette. Azokkal teljes összhangban nyitott volt a GVH által meghatározott kötelezettségvállalásokat tenni azzal kapcsolatban, hogy átalakítsa a foglalási folyamatát. Sőt, számos módosítást már proaktívan meg is valósított időközben – fejtették ki.
A Wizz Air hangsúlyozta: a vizsgálatot egy évvel ezelőtt, 2023-ban indította a GVH. Az nem függ össze azzal a helyzettel, amely a magyar és az európai légiforgalmi irányítási rendszer kapacitáshiánya miatt 2024 nyarára kialakult.
A légitársaság több mint 100 millió euró értékű fejlesztéssel készült fel a nyári főszezonra.
Növelte a személyzet létszámát, korszerűsítette a rendszereit, valamint felülvizsgálta működési és járattervezési eljárásait.
Ugyanakkor számos európai és a magyar légiforgalmi irányító szolgálat nem készült fel a már korábban is előrejelzett forgalmi csúcsokra. Ezzel az utasoknak és a légitársaságoknak is jelentős kényelmetlenséget okoztak, hosszú távon is kárt okozva a turizmusnak, a nemzetgazdaságnak – írták.