A Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított.
A népszerű webáruház, a Notino ellen lépett fel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerdán, mert az üzemeltető feltehetően jogsértő módon tüntette fel az akciósként hirdetett termékek árait.
Megtéveszthették a vásárlókat
A GVH vizsgálatot indított a szépségápolási termékeket értékesítő Notino Csehországban bejegyzett üzemeltetőjével szemben. A cég a honlapján és a mobilapplikációjában
feltehetően jogsértő módon tüntette fel az akciósként hirdetett termékek árait.
Illetve a vásárlási folyamatban előre kitöltött „check-box” mezőket alkalmazott – olvasható a GVH sajtóközleményében.
Észlelték, hogy a Notino s.r.o. vállalkozás a weboldalán, valamint a Notino mobilapplikációjában népszerűsített termékek esetében, az árfeltüntetési és akciótartási gyakorlata keretében valószínűleg megtévesztette a fogyasztókat.
A vállalkozás platformjain továbbá rendszerszintű hiányosságok tapasztalhatóak. Ezek pedig valószínűsíthetően gátolják az egyes termékekre vonatkozó kedvezmény valós mértékének meghatározását. Ezzel pedig a fogyasztók tudatos döntéshozatalát.
A Notino sötét mintát alkalmazott
Ezeken túlmenően a Notino úgynevezett „dark patternt”, azaz sötét mintázatot is alkalmaz. Ez azt jelenti, hogy alapbeállításként előre „kipipált” lehetőséget használ a környezetbarát csomagolásra és a küldemény biztosítására vonatkozóan.
Ezek a mintázatok akár szándékosan, akár ténylegesen jelentősen torzítják vagy korlátozzák a szolgáltatás igénybe vevőinek azon képességét, hogy önálló és megalapozott döntéseket hozzanak.
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette.
Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap. Ezt indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal hosszabbíthatják meg.
(MTI)
(Kiemelt képünkön Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke látható)