Sokkoló dolgok derültek ki a debreceni akkumulátorgyárak ügyében.
Rendszeresen beszámolunk a hazai akkumulátorgyárakkal kapcsolatos fejleményekről. Mint ismert, Orbán Viktorék kormánya erre az iparágra alapozná kizárólag Magyarország gazdaságát, a világon a második legtöbb akkumulátort tervezik előállítani.
Szakértők és gazdasági szereplők egybehangzó véleménye ugyanakkor az, hogy a magyar kormány elképzelése teljes képtelenség. Mindezt objektív gazdasági mutatók is alátámasztották, ugyanis kiderült: jelentősen visszaesett az elektromos autók iránti kereslet szerte a világon. Azok az országok pedig tévedtek, akik gazdasági fellendülést reméltek ettől az ágazattól.
Kapcsolódó: Megkongatta a vészharangot a szakértő: Orbán Viktorék elpusztítják Magyarországot az akkumulátorgyáraikkal
Környezethasználati engedélyük sincs, mégis építkeznek Debrecenben a kínai cégek
Azonban a tények nem makacs dolgok, legalábbis az Orbán-kormány számára biztosan nem. Ám lassan felmerülhet a gyanú, hogy egészen más jellegű motivációk húzódnak meg az ügy háttérben. Friss információ ugyanis az üggyel kapcsolatban, hogy sem a CATL, sem az EVE Powern nem rendelkezik jogerős környezethasználati engedéllyel,
a kínai akkumulátorgyárak építése mégis töretlenül „halad előre” Debrecenben
– hívta fel a figyelmet a Népszava.
„A CATL Debrecen beruházása ütemezetten halad, minden tekintetben megfelelve a vállalat hatályos engedélyeiben rögzített feltételeknek”
– válaszolta a lapnak a Debrecen déli ipari övezetében épülő akkumulátorgyár ügyében a kínai beruházó kommunikációval megbízott ügynöksége.
Azt írták, „az akkumulátorcella-gyár első ütemében megvalósuló épületek nagy része
elérte a szerkezetkész állapotot.
Ezzel párhuzamosan a vállalat folyamatosan toborozza a leendő munkatársait, jelenleg is aktívan hirdeti az újonnan megnyíló pozíciókat az álláskereső felületeken, itteni alkalmazottainak száma pedig immár eléri a négyszázat„.
„Az új munkatársak felvételét a CATL Debrecen szálláslehetőség nyújtásával is segíteni kívánja, ennek feltételeit hosszú távú bérleti konstrukcióval fogja megteremteni”
– tudatta a kínai vállalat.
Fontosnak tartották megjegyezni, hogy a válaszukban a „hatályos engedélyekben rögzített feltételek” kifejezést alkalmazták, ugyanis a beruházó jelenleg úgy építkezik, hogy egyelőre
nem rendelkezik egységes környezethasználati engedéllyel (!).
Az EVE Power is terjeszkedik
A lap által megkérdezett jogi szakértők arra hívták fel a figyelmet, hogy az építési engedélyeket, valamint a kivitelezési munkák egy részét így nem érinti a terjeszkedés beruházás. Felidézték, korábban a CATL ügyében kiadott környezethasználati, biztonságtechnika és építési engedélyt több magánszemély és civil egyesület is megtámadta, ez azonban nem járt az építkezésre halasztó hatállyal.
Mint írták, a civil felpereseknek most azt kellene igazolniuk, hogy pontosan meddig terjed a CATL hatásterülete, és hogy ők maguk perképesek-e, az ezzel kapcsolatos szakértői eljárás pedig akár hónapokig is elhúzódhat.
Mindeközben a másik nagy kínai beruházó, az EVE Power is bejelentette, hogy benyújtotta az akkumulátorgyár környezethasználati engedély iránti kérelmét a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatalhoz. A kínai vállalat Debrecen északnyugati ipari övezetében, a BMW gyárához közel tervez akkumulátorgyárat építeni. Tudatták, hogy az építkezés Hajdúböszörmény közigazgatási területének déli részét is érinti.
Közölték, hogy a kormányhivatal – hasonlóan a CATL esetében megismételt eljáráshoz –
az EVE Power beruházásnál sem látta indokoltnak,
hogy személyes közmeghallgatást tartson (!), ahol a helyi lakosok elmondhatnák aggályaikat és feltehetnék kérdéseiket az érintett katasztrófavédelmi, vízügyi, biztonságtechnikai szakembereknek – emelték ki. A közmeghallgatást ezúttal is online formában fogják levezényelni, ugyanis
nem szeretnék, ha lakosok kérdezgetnék őket a botrányos kínai beruházásokról.
Miért szerveznek közmeghallgatást a köz nélkül a debreceni akkumulátorgyárak ügyében?
Orbán Viktor miniszterelnök „szuverén” kormánya tavaly áprilisban hozott egy olyan rendeletet, amely az úgynevezett „háborús veszélyhelyzet”-re hivatkozva lehetővé tette, hogy a közigazgatási hatósági eljárásban a közmeghallgatás „az érintettek személyes megjelenése nélkül” is megtartható legyen (?).
Azt írták, az eljáró hatóságnak – a jogszabályban közmeghallgatás megtartására kijelölt szervezetnek – a honlapján előzetesen közzé kell tennie mindazon információkat. Tehát minden olyan iratot, kép- és hangfelvételeket, internetes hivatkozásokat, amelyek az érintettek közmeghallgatásban való részvétele szempontjából lényegesek.
Ezt az eljárási módot azt követően vezették be, hogy a hazánkban épülő akkumulátorgyárak ügyében korábban még személyes jelenléttel megtartott közmeghallgatások – például Debrecenben vagy Nyíregyházán – botrányba fulladtak a lakossági tiltakozások miatt.
Az EVE Power közleményét idézve arra hívták fel a figyelmet, hogy több mint ezer, többségében magyar munkavállaló felvételét tervezik, a 400 milliárd forintos debreceni beruházás várhatóan 2025 végére készül el,
a gyártás pedig 2026-ban indulhat.
Hasonló ütemtervet vázoltak a CATL-nek is.
FRISSÍTÉS:
Cikkünk megjelenését követően a CATL Debrecen az alábbi tájékoztatást adta:
„Az eredeti cikk, melyet Önök is átvettek saját hírportálukon, tévesen állítja, hogy a CATL magyarországi leányvállalata nem rendelkezik jogerős egységes környezethasználati engedéllyel. A vállalat számára a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal 2023. februárban adta meg az egységes környezethasználati engedélyt.
Az időközben többször módosított engedély jelenleg is végleges és végrehajtható. Mindebből következően teljességgel valótlan az a tényállítás, hogy a CATL Debrecen egységes környezethasználati engedély nélkül toborozna és építkezne.
A CATL Debrecen beruházása a terveknek megfelelően halad, minden tekintetben megfelelve a vállalat hatályos engedélyeiben rögzített feltételeknek. A vállalat az ígéreteihez híven folytatja a helyi munkaerő toborzását. A beruházással további részleteivel kapcsolatban a CATL Debrecen november második felében fogja tájékoztatni a sajtó képviselőit.”
Kapcsolódó:
Itt a fordulat: Kivonul Európából a kínai akkumulátorgyártó óriás