Lépett az EU, Orbán őrjöngeni fog Kína szívása miatt.
Kína ráfázik, de az EU lépésének az Orbán-kormány esetében is következménye lesz
Az Európai Unió véglegesítette a Kínából importált elektromos járművek drasztikusan megemelt vámját. Ezzel a lépéssel az unió a saját autóiparát védené, ehhez azonban Kínának is van egy-két szava.
Az unió által megemelt vámok a Tesla esetében csupán plusz 7,8%-ot tesznek ki, míg a kínai elektromos autók esetében 45,3%-ig terjednek. A kínai SAIC Motorst például 35,3%-os tarifával sújtanák. Ezek az extravámok az EU-ba irányuló exportautókra vonatkozó 10%-os szabványos behozatali vámon felül fizetendőek.
Az elektromos járművek vámolása az unió és Kína kereskedelmi vitájának neuralgikus pontja, mert a kínai állam olyan mértékben támogatja az elekromos autók exportját, hogy az a piacot nagy mértékben torzítja. Ennek próbál meg ellentartani az EU a horribilis vámokkal. Ezek ideiglenesen már júliusban hatályba léptek, és azt követően véglegesítették őket, hogy az EU és Kína közötti tárgyalásokon nem sikerült rendezni a nézeteltéréseket.
Kína az ügyben pert indított a Kereskedelmi Világszervezet vitarendezési mechanizmusának keretében. A kínai Kereskedelmi Minisztérium szóvivője nyilatkozatában elmondta, hogy
„Kína nem ért egyet az Európai Unió elektromos járművekre vonatkozó tarifáival, és nem fogadja el azokat. Kína továbbra is megtesz minden szükséges intézkedést a kínai vállalatok törvényes jogainak és érdekeinek határozott védelme érdekében„.
Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság ügyvezető alelnöke viszont az unió gépjárműpiacát védené:
„Azzal, hogy szigorú vizsgálat után elfogadjuk ezeket az arányos és célzott intézkedéseket, kiállunk a tisztességes piaci gyakorlatok és az európai ipari bázis mellett”
– mondta. Az unióban a kínaiak előtörése a piacon mintegy 2,5 millió munkahelyet veszélyeztet közvetlenül az autógyártásban és további 10,3 milliót közvetetten.
A döntés jelentősen megdrágíthatja a Magyarországra behozott kínai elektromos járműveket. Így azok megvásárlása nem lesz kellően motiváló a magyarok számára sem.
Mivel jár a Kína elektromos autóira kivetett EU-s adó?
A felek továbbra is megpróbálnak majd megegyezni, azonban az EU védené a helyi autógyárakat, míg Peking szerint ez protekcionista politika. Az ázsiai nagyhatalom szerint az olcsó kínai autók inkább ösztönöznék az egészséges piaci versenyt, ami a vásárlók számára végső soron szélesebb kínálatot és olcsóbb járműveket jelentene. Az új tarifák öt évig lesznek érvényben, amennyiben a felek nem találnak más megoldást.
Mindeközben Kína úgy védekezik a vámok ellen, hogy a gyártását áthelyezi Európába, pontosabban Magyarországra, illetve Spanyolországba, valamint a német autógyártókat azzal fenyegeti, hogy a tőlük vásárolt, a gyártáshoz szükséges nyersanyagokat és alkatrészeket elérhetetlenné teszi számukra.
Az Európai Bizottság akkor kezdett el intenzíven foglalkozni a kínai gyártású elektromos járművekkel, amikor az arányuk a 2020-as 3,9%-ról 2023-ra 25%-ra emelkedett az uniós piacon. A bizottság szerint a kínai vállalatok ezt a termelési lánc teljes hosszára kiterjedő állami támogatásokkal érték el.
Mi lesz a következménye az EU és Kína konfliktusának?
Elmondásuk szerint a helyi önkormányzatok olcsón adták a területet az autógyáraknak, a gyárak piaci ár alatt kapták a lítiumot. Emellett a gyártók különleges adókedvezményeket kaptak, valamint előnyös finanszírozási konstrukciókat kötöttek az állami bankokkal.
Az Egyesült Államok is küzdött ezzel a problémával, de a ott a kormány drasztikusabb megoldást választott. A kabinet 100%-ra emelte a vámot az eddigi 25%-ról, így teljesen ellehetetlenítette a kínai autók behozatalát.
Kína és az unió kereskedelmi konfliktusa nem csak a két fél jövőbeni gazdasági kapcsolatát fogja meghatározni, de precedenst nyújthat más országoknak is. Azon államoknak, amelyek egyelőre nem tudnak mit kezdeni azzal, hogy Peking bizonyos iparágaknak más piacokat felfogató mértékű állami támogatást nyújt.
(cnbc.com/apnews.com/Nyugati Fény)