Kiderült, miért rohadnak a HÉV-ek: Emögött is a NER van

Oligarchák, NER-lovagok és egy miniszter vívják csatájukat a háttérben.

Mikörben naponta 200 ezer ingázó bosszankodik a késések, járatritkítások, és a HÉV-szerelvényeken tapasztalható tömeg miatt, a NER-es nagyurak számára ez is csak egy biznisz – derült ki a nepszava.hu cikkéből.

Az utasok és a menetrend csak sokadik szempont volt

Nagy Bálint államtitkár szerint a HÉV körüli pánik nem a menetrend vagy az utasok védelme miatt, hanem üzleti érdek mentén alakult ki, állítása szerint egy privatizációs terv, amit az Építési és Közlekedési Minisztérium a MÁV-csoport átalakításával megakadályozott. A káoszt Vitézy Dávid kritikája váltotta ki, aki a HÉV és MÁV fejlesztéseinek hiánya miatt bírálta Lázár Jánost, miközben a háttérben más érdekcsoportok is felbukkannak.

Az összetűzés már a HÉV-járművek beszerzésére vonatkozó pályázat kiírásakor elkezdődött, amikor iparági pletykák szerint a közbeszerzést azért zárták le, mert

az oroszok nem kaptak szerepet benne.

A HÉV-vel kapcsolatos botrány egy szokatlan levélváltással indult, amelyben a MÁV-HÉV Zrt. egyik osztályvezetője váratlanul értesítette a Budapesti Közlekedési Központot (BKK) három HÉV-vonal járatainak tervezett ritkításáról, ami a főváros számára elfogadhatatlan lépés volt. Miután Lázár János építési és közlekedési miniszter durván kiakadt a lépésen, és

kirúgta a MÁV-HÉV vezérigazgatóját,

visszatáncoltak a járatritkítástól. De az ügy korántsem ért véget.

Lerobbantak a szerelvények

Továbbra sem világos, hogyan lesz megoldva HÉV-vel munkába, iskolába járó emberek élete, mivel a szerelvények többsége igencsak elöregedett. Pont a túlkoros járművek a MÁV ugyan kiadott egy engedményt, de ezt sem oldja meg a karbantartási kapacitás hiányát. Az új szerelvények beszerzése jelentené a megoldást, de már most is késő, mert

leghamarabb 4-5 éven belül érkeznének új szerelvények.

Az új HÉV-ek beszerzését az is hátráltatja, hogy Rogán Antal, Habony Árpád és Szalay-Bobrovniczky Kristóf körének más tervei vannak, mint a területért felelős miniszternek. Az öregedő járműállomány problémájára a NER-es potentátok is a járműgyártás saját kezű megoldását látták, ezért próbálták megszerezni a spanyol Talgót, amit azonban a spanyol kormány ezt

Orbán oroszbarát politikája miatt meghiúsította.

A Habony Árpád köréhez sorolt Tombor András, illetve Hernádi Zsolt Mol-vezér érdekeltségébe sorolt Magyar Vagon (MaVag) csoport egy egymilliárd eurós megrendelést kapott Egyiptomból. Ehhez a a MÁV örömmel eladta nekik a Dunakeszi Járműjavító Kft.t, illetve a Szolnoki Járműjavítót is megvették, hogy HÉV-eket és motorvonatokat gyárthassanak.

A spanyolok miatt elmaradt a HÉV-gyártás, de a karbantartás jó bevételeket hozhat az érdekelteknek

Ennek az az oka, hogy járműbeszerzésekre jó ideig nem fog jutni forrás. A Fidesz-kormány ugyan felvesz 1 milliárd eurót hitelbe, de ezt elviszi a pálya- és infrastruktúrafejlesztés. A Dunakeszi Járműjavító tavalyi eredménye ennek ellenére elég gyenge volt: 44 milliárdos árbevétel mellett

csak 50 milliós profitot tudtak felmutatni.

A Magyar Vagon mögött álló NER-es érdekkör szívesen átvenné a HÉV járművek karbantartását, mivel egy esetleges tenderen nem lenne konkurenciája. A közbeszerzés kiírásához politikai nyomásra van szükség, amelyet a késlekedő karbantartás és a járműhiány okozta járatritkítás generálhat, így a MÁV-nak nem marad más választása, mint a Magyar Vagon – foglalta össze a portál.

Kapcsolódó:

Erre várt a fél ország? Óriási változások jönnek a MÁV-nál

Egy szempillantás alatt jött a fordulat: Győzött az ellenállás, visszatáncoltak Lázárék a megszorítástól

Valódi Hírek