Rohad az állomány, nincs elég működő kocsi.
Nincs elég forgalomba állítható szerelvény, ezért sosem látott mértékű járatritkításra készül a HÉV-vonalatakat a fővárostól 2016-ban átvevő állami cég, a MÁV–HÉV Zrt. – értesült a hvg.hu. A főváros és a BKK hevesen ellenzi a tervet.
A lap birtokába jutott anyagok szerint akár már december közepén, de legkésőbb jövő január elején érvénybe lép az az új HÉV-menetrend, mely még az eddigihez képest is ritkábban közlekedő, kevesebb kocsiból álló szerelvényekkel tervez. Ennek értelmében csúcsidőben a ráckevei H6-os HÉV-en 18 százalékkal, a gödöllői H8-ason 13-23 százalékkal, míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékkal csökkenne a szállítható utasok száma.
A járműpark elavult, az új kocsik beszerzését még 2021-ben leállították pénzhiány miatt, a meglévő vonatok közül pedig egyre több válik használhatatlanná.
A MÁV–HÉV Zrt. a 2024/2025-ös közszolgáltatási menetrendre két javaslatot tett – egyik rosszabb, mint a másik.
- Az „A” javaslat szerint a ráckevei H6-os vonalon a csúcsidőszakokban minden második járat három kocsival közlekedne, ami 50 százalékos kapacitáscsökkentést és 18%-os férőhelycsökkenést eredményezne. A gödöllői H8-as vonalon szintén 50%-os csökkentés valósulna meg, a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutáni csúcsidőben pedig 23 százalékos férőhelycsökkenéssel.
- A „B” javaslat a csepeli H7-es vonalon is ritkább közlekedést irányoz elő, ahol az iskolai időszakban 7,5 percenként indulna a vonat, ami 12 százalékos kapacitáscsökkenést jelent. A gödöllői H8-as vonalon az „A” javaslathoz hasonlóan 50%-os csökkentés és jelentős férőhelyveszteség lépne életbe.
Borítékolható volt, hogy ez lesz:
Tarlós István 2019-es bukásakor egyértelművé vált, hogy a megszorításokat Budapesten fogják kezdeni
2016-ban a fideszes vezetésű fővárosi önkormányzat pontosan azért mondott le a HÉV-ek üzemeltetéséről, mert az állam fejlesztéseket és járműbeszerzést ígért. Erre az önkormányzatnak nem volt forrása. 2018-ban kormányhatározat is született a HÉV járműparkjának teljes cseréjéről, de a tender kiírása éveket csúszott.
Végül 2021-ben a kormány hibás gazdaságpolitikájának következményekén bevezetett megszorítások megadták a kegyelemdöfést a projektnek. Lázár János közlekedésért is felelős miniszter később 2023-ra ígérte a HÉV fejlesztését, de ez is elmaradt.
Reagált a MÁV új vezére a járatritkítás hírére
Cikkünk megjelenése után reagált az értesülésre a közlekedési vállalat. Hegyi Zsolt, a MÁV nemrég hivatalba lépett vezérigazgatójának közleményét változtatás nélkül idézzük alább:
„Sajnáljuk, hogy a HÉV is a fővárosi közgyűléssel kapcsolatos politikai viták része lett: ez felesleges aggodalmat kelthet az utasainkban. Járműhiány van, döntés még nincs.
A régi járművek karbantartását az alkatrészhiány, az új járművek beszerzését pedig az uniós forrásokkal kapcsolatos politikai vita hátráltatja. A helyzet kezelésére olyan megoldást keresünk, ami a legforgalmasabb időszakokat és vonalakat nem érinti.
A sajtóban megjelent mértékű módosításokat tehát nem lehet a MÁV-VOLÁN-csoport álláspontjának tekinteni. Ha lesz változás, csak ennél jóval szerényebb mértékű lehet: olyan, amelyet az utasok túlnyomó része nem is érzékel majd.”