A Mol Szijjártó közbenjárása nélkül is sikerrel járt.
A Mol-csoport megállapodásokat kötött kőolajszállítókkal és csővezeték-üzemeltetőkkel. A cél a kőolaj folyamatos szállításának biztosítása volt a Barátság kőolajvezetéken keresztül az Oroszország–Fehéroroszország–Ukrajna útvonalon át Magyarországra és Szlovákiába – közölte a társaság a tőzsde honlapján hétfőn.
Hétfőtől sínen van az olajszállítás
Hétfőtől a Mol-csoport az Oroszországból érkező érintett kőolaj tulajdonjogát a fehérorosz–ukrán határon veszi át. Nyomatékosították, hogy ezek a megállapodások és az új beszerzési eljárás teljes mértékben
megfelel az összes vonatkozó szankciónak
és rendelkezésnek, így az EU és Ukrajna szankcióinak is.
„Az új megállapodás fenntartható megoldást kínál az Oroszországból érkező kőolaj szállítására a Barátság kőolajvezetéken”
– mondta Szabó Gabriel, a Mol-csoport Downstream üzletágának ügyvezető igazgatója.
Állítása szerint a Mol továbbra is a leghatékonyabb és legmegbízhatóbb kőolaj-feldolgozási technológiát alkalmazza a magyarországi és szlovákiai finomítókban. Ez végső soron hozzájárul mindkét ország ellátásbiztonságához – jegyezte meg.
Szijjártóék nagy hisztit csaptak
Megírtuk, hogy a Lukoil orosz anyacége elleni ukrán szankció miatt csak a Lukoil olajkereskedő leánycégének, a Litascónak az olajszállítása esett ki Magyarország és Szlovákia felé.
Zelenszkij június végén aláírta azt a szankciócsomagot, amely megtiltotta a második legnagyobb orosz olajkitermelő cégnek, a Lukoilnak azt, hogy szállítási kapacitást béreljen az ukrajnai tranzitvezetéken. Ám az értelmezéssel problémák adódtak.
Ugyanis a Lukoil európai export-import leánycégére, a Litascóra nem tért ki a rendelkezés.
Ez a cég ugyanis tulajdonjogilag átvette az anyacégtől az orosz olaj egy részét.
A többi kereskedőcég szállíthatja az orosz olajat
A szerződésekből fennmaradó részt három másik kereskedőcég vette át.
Ezek ukrajnai átszállításával nem volt gond, azok megérkeztek,
illetve most is megérkeznek Magyarországra és Szlovákiába.
A Lukoilt célzó ukrán szankció azonban minden érintett piaci szereplőt komoly óvatosságra késztetett. Ezért történhetett meg, hogy orosz oldalon a Transznyeft vezetéküzemeltető nem engedte meg, hogy a Litasco kapacitást foglaljon az orosz vezetékszakaszon.
Azaz: az oroszok miatt akadt el ennek az olajmennyiségnek a szállítása.
Nem kizárt persze az sem, hogy az ukránok sem engedték volna, hogy a Litasco átszállítsa az országon a tulajdonában álló olajat.
Az ukránok nem akarják leállítani a Barátság kőolajvezetéket
Ezért hangsúlyozta Valdis Dombrovskis európai bizottsági alelnök a Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel folytatott tárgyalás után az X-en, hogy az ukrán szankciók a folyamatos olajszállításokat „nem érintik mindaddig, amíg a Lukoil nem tulajdonosa az olajnak”.
Ellenben a Lukoil és a leánycége tulajdonába került orosz olaj szállítása tényleg elakadt.
Ez a magyar esetben az információk szerint 260 ezer tonna lehetett. Hernádi Zsolt Mol-vezér egy rendezvényen 200 ezer tonnáról beszélt.
Már akkor arról szóltak az értesülések, hogy ha a Molnak sikerül tisztáznia a Litascóval, az ukrán és orosz vezetéküzemeltetővel helyzetet, akkor az egész kérdés megoldódhat.
Az EU megvizsgálta a kérdést, és döntött
Megírtuk, hogy a magyar kormány Szlovákiával közösen eljárást kezdeményezett az Európai Unióban Ukrajna ellen a társulási megállapodás megsértése miatt. A megállapodás ugyanis véleményük szerint kimondja, hogy Ukrajna nem szakíthatja meg az energiahordozók tranzitját az EU irányába.
Ettől azt várta a miniszter, hogy Kijev majd feloldja a Lukoil olajszállítmányozásának tilalmát.
Meg is érkezett az Európai Bizottság válasza:
„Úgy tűnik, nincs közvetlen veszély Magyarország és Szlovákia olajellátásának biztonságára, mivel az Ukrajna által a Lukoil orosz olajtermelővel szemben bevezetett szankciók
nem érintik az Ukrajnán keresztül Magyarországra irányuló olajtranzitot.”
Felesleges volt tehát a hiszti és a fenyegetőzés.
Beszámoltunk róla, hogy Szijjártó fenyegetőzése odáig ment, hogy korábban azt közölte, a magyar kormány addig fogja akadályozni a 6,5 milliárd eurós uniós fegyverszállítási ellentételezés kifizetését Ukrajnának, amíg Kijev újra nem biztosítja a Lukoil kőolajszállítását Magyarországra Ukrajnán keresztül.