A Lukoil kőolajszállításaiban áttörés jöhet.
A Lukoil orosz anyacége elleni ukrán szankció miatt csak a Lukoil olajkereskedő leánycégének, a Litasco-nak az olajszállítása esett ki Magyarország és Szlovákia felé – írta meg a portfolio.hu.
Csak a szállítások kis részét érinti
A Litasco szállítása azonban korlátozott mennyiség. A másik három kereskedőcég át tudja hozni Ukrajnán a Lukoiltól tulajdonjogilag átvett olajat – tudta meg a portál az ügyre rálátó szakmai forrástól. Korábbi értesülések szerint Volodimir Zelenszkij ukrán elnök asztalán ott volt egy szankciómódosítási terv.
Ez a dokumentum tisztázta volna, hogy a Litasco által értékesített olajat átengedhetik Ukrajnán, ám azt mégsem írta alá az elnök.
A legújabb információink szerint az alábbi történt:
Zelenszkij június végén aláírta azt a szankciócsomagot, amely megtiltotta a második legnagyobb orosz olajkitermelő cégnek, a Lukoilnak azt, hogy szállítási kapacitást béreljen az ukrajnai tranzitvezetéken. Ám az értelmezéssel problémák adódtak. Ugyanis a Lukoil európai export-import leánycégére, a Litascóra nem tért ki a rendelkezés.
Ez a cég ugyanis tulajdonjogilag átvette az anyacégtől az orosz olaj egy részét.
A többi kereskedőcég szállíthatja az orosz olajat
A szerződésekből fennmaradó részt három másik kereskedőcég vette át.
Ezek ukrajnai átszállításával nem volt gond, azok megérkeztek,
illetve most is megérkeznek Magyarországra és Szlovákiába.
A Lukoilt célzó ukrán szankció azonban minden érintett piaci szereplőt komoly óvatosságra késztetett. Ezért történhetett meg, hogy orosz oldalon a Transznyeft vezetéküzemeltető nem engedte meg, hogy a Litasco kapacitást foglaljon az orosz vezetékszakaszon.
Azaz: az oroszok miatt akadt el ennek az olajmennyiségnek a szállítása.
Nem kizárt persze az sem, hogy az ukránok sem engedték volna, hogy a Litasco átszállítsa az országon a tulajdonában álló olajat.
Az ukránok nem akarják leállítani a Barátság Kőolajvezetéket
Ezért hangsúlyozta Valdis Dombrovskis európai bizottsági alelnök a Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel folytatott pénteki tárgyalás után azt az X-en, hogy az ukrán szankciók a folyamatos olajszállításokat „nem érintik mindaddig, amíg a Lukoil nem tulajdonosa az olajnak”.
Viszont a Lukoil, és a leánycége tulajdonába került orosz olaj szállítása tényleg elakadt.
Ez a magyar esetben az információk szerint 260 ezer tonna lehetett. Hernádi Zsolt Mol-vezér is egy péntek délutáni rendezvényen 200 ezer tonnáról beszélt.
A portál úgy értesült, hogy ha a Molnak sikerül tisztáznia a Litascóval, az ukrán és orosz vezetéküzemeltetővel helyzetet, amely tárgyalásokra a napokban sor kerülhet, akkor az egész kérdés megoldódhat. Ez a megoldás az is lehet, hogy
a Mol vehetné át tulajdonjogilag a Litasco olaját az orosz–ukrán határon.
Az EU megvizsgálta a kérdést és döntött
Megírtuk, hogy a magyar kormány Szlovákiával közösen eljárást kezdeményezett az Európai Unióban Ukrajna ellen, a társulási megállapodás megsértése miatt. A megállapodás ugyanis véleményük szerint kimondja, hogy Ukrajna nem szakíthatja meg az energiahordozók tranzitját az EU irányába.
Ettől azt várja a miniszter, hogy Kijev majd feloldja a Lukoil olajszállítmányozásának tilalmát.
Meg is érkezett az Európai Bizottság válasza:
„Úgy tűnik, nincs közvetlen veszély Magyarország és Szlovákia olajellátásának biztonságára, mivel az Ukrajna által a Lukoil orosz olajtermelővel szemben bevezetett szankciók
nem érintik az Ukrajnán keresztül Magyarországra irányuló olajtranzitot.”