Vélemény Nemes Gábor szakpolitikustól.
Miközben a sajtóban hónapok óta zajlik a Vitézy–Lázár-csörte, a közösségi közlekedés amortizációját tapasztalhatjuk az országban. Utasként abszolút nem érdekel, hogy melyikük mit gondol a másikról és az meg főleg nem, hogy ki a nagyobb balek. Természetesen az megérdemelne egy külön elemzést, hogy Vitézy BKK-s fénykorában milyen helyzetet teremtett és hogyan építette le a BKV-t, de ezt most hagyjuk. A Lázár vezette minisztérium sem tud azonban túl sok szakmai előrelépést felmutatni, de olyat főleg nem, ami az utasok érdekében meghatározó lenne.
Persze, itt van az ország és a megyei bérletek, ami látszólag egy nagy áttörés, ami tarifareformként vonul be a közlekedési történelmünkbe. Saját magam is tapasztalhattam, hogy milyen egyszerű és valóban olcsó is utazni, ha persze lehet.
Az elmúlt hónapokban azonban siralmas szolgáltatással szembesültünk.
Rendszeres vonatkésések, járatkimaradások. Átszállás esetén az utasok további időveszteségeket kell, hogy elszenvedjenek, mivel csak késve, a következő szerelvénnyel tudnak tovább menni a célállomásukra.
Tűző napon, nyílt pályán várakoztatták több esetben is az utasokat a vágányon.
Légkondi hiányában egyszerűen elviselhetetlen volt a hőség.
A helyjegyköteles járatokon ugyanazt az ülést több utasnak is eladták, ezért valakinek hosszú kilométereken át ácsorognia kellett, vagy szerencsés esetben talált egy ülőhelyet magának.
Mindezeket az utasoknak azért kell elviselniük, mert az Orbán-kormány és most Lázár kiskirálysága miatt képtelenek egy valódi vasúti reformot megvalósítani.
Lázárnak fontosabb volt az irodaszerződést felbontani és az átköltöztetés miatt néhány milliárdot az ablakon kidobni. A közlekedési múzeum elköltöztetése is súlyos milliárdokba kerül. Miközben Lázár két kézzel szórja el a pénzt (amiből amúgy is kevés van) és az a legfontosabb ténykedése, hogy leváltsa a MÁV vezérigazgatóját, az általa home office-ba (a székház szerződés felmondása miatt) zavart dolgozókat visszarendelje, költöztesse őket ide-oda nem kevés pénzen.
A legnagyobb húzása, hogy a MÁV és Volánbusz cégeket eggyé kovácsolja, ezzel is lehetőséget teremtve arra, hogy újabb pénzeket szedjen ki a rendszerből.
Ami várható, az szép lassan bekövetkezik.
Az ideiglenes szüneteltetett szárnyvonalakat Lázárék szép lassan felszámolják és újabb vasúti hálózatokat szüntetnek meg. Ennek éppen most a komlóiak isszák meg a levét. Ráadásul ettől még 7500 kilométer vasúti pálya nem lesz felújítva.
Ezt nevezhetjük a Lázár-féle vasúti reformnak, ahol még semmilyen felújítási elképzeléssel nem találkozhatnak az utasok. Olcsóbban utazhatunk, de nekünk kell gondoskodnunk a biztonságos utazásról. El kell, hogy fogadjuk, hogy nem utazhatunk majd vonaton, hanem helyette buszra kell szállnunk?
Hát nem!
Összefoglalva engem nem igazán érdekel, hogy kinek van mentális problémája, vagy éppen kinek kellene lemondania.
Ezt esetleg Vitézy és Lázár beszéljék meg egymásközt valamelyik NER-es kastélyban, csak ne a mi pénzünkön.
Mi utazni szeretnénk, kényelmesen, európai módon, kulturáltan és leginkább biztonságban elérni az úticélunkhoz. Ha már van országbérletünk, akkor az jó lenne használni is.
a Demokratikus Koalíció szakszervezeti és foglalkoztatási szakpolitikusa