MÁV és a Volán összeolvasztása után a HÉV-et is felszámolnák Lázárék.
Egyetlen gigantikus cégbe szerveznék a MÁV és Volán összevonása után a HÉV-et is Lázár Jánosék – írta meg a nepszava.hu.
Költségcsökkentés a cél, kérdés, hogy sikerül-e
A párhuzamos közösségi közlekedési vonalak felszámolása, valamint az ezzel összefüggő
költségek csökkentése régi célja az Orbán-kormánynak.
Először a kisebb megyei Volán-társaságokat vonták össze 6 régiós központba, amelyekből azután a MÁV-tól a Volánbuszhoz átirányított Dávid Ilona kovácsolt egy céget.
A Volán 6 regionális központjának egyesítésével nagyjából
19 ezer dolgozót foglalkoztató állami mamuttársaság jött létre.
Ezt az állami vasúttal való összeolvasztással hatalmas méretűvé duzzasztják.
Lázár János döntött: januárban összeolvad a MÁV és a Volánbusz
Beszámoltunk arról, hogy a Volánbusz és a MÁV-Start összeolvadásáról megszületett a végső döntés: 2025. januártól egyetlen gigantikus konglomerátumot alkot a két cég.
A MÁV–Volán csoport felett az államot megillető tulajdonosi jogokat és kötelezettségeket gyakorló építési és közlekedési miniszter, Lázár János hivatalosan is elrendelte a
két állami tulajdonú személyszállító nagyvállalat, a MÁV-START Zrt. és a Volánbusz Zrt. egyesülését.
A buszos cég MÁV-ba integrálásának hivatalos célja az eredményesebb és hatékonyabb működés megteremtése. Erre volt már kísérlet korábban is, ám a Palkovics László vezette Innovációs és Technológiai Minisztérium alatt nem jött a várt siker.
Gigantikus céget hoznak létre Lázárék
Majd jött Lázár János, aki a tőle megszokott erővel és kérlelhetetlenséggel gyorsított a Volánbusz és a MÁV-Start integrációját.
Tavaly decemberben egységes irányítás alá került a busztársaság és a MÁV-Start. A két társaságot immár közös vezérigazgató és egy egyesített igazgatóság irányítja. Idén februártól egységes szervezeti felépítés alapján működik a két állami közszolgáltató. Mint már ismert, 2025 januárjára eggyé olvadnak az állami MÁV Személyszállítási Zrt-ben. Ezzel párhuzamosan létrejön egy MÁV Pályaműködtetési Zrt. is.
A kettőt egy közös irányítóközpont vezérli majd
– részletezte Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) elnöke.
A HÉV-et is „integrálnák”
A tervek között szerepel a fővárostól átvett HÉV-ek integrálása is.
Az még nem dőlt el, hogy ezt is két részre bontják, azaz a kocsik és személyzet a MÁV Személyszállítási Zrt-hez kerül, míg a pályakarbantartók a másik céghez, vagy együtt viszik be a személyszállító társaságba az egészet.
A már külön-külön is óriásinak számító állami társaságok dolgozói számára az a legfontosabb, hogy miképp fésülik össze a jogaikat rögzítő kollektív szerződéseket.
A szakszervezetek 3 hónapja tárgyalnak erről a cég menedzsmentjével.
Meleg János szerint most még attól is messze járnak, hogy világossá váljon az az 5-6 vitás kérdés, amelyben majd az illetékes tárca fogja kimondani az utolsó szót. A szakszervezeti vezető szerint az a legfontosabb, hogy
az integráció ne okozzon keresetcsökkenést és érdeksérelmet az alkalmazottaknak.
Nagy kérdés, hogy mi lesz a dolgozókkal
A minisztérium azt válaszolta az érdekvédőknek, hogy a kabinet szeptemberben tárgyalja a 10 évre szóló vasútfejlesztési stratégiát. Majd akkor kapnak válaszokat a dolgozók és az utasok is.
Közben a hatékonyság érdekében 150 mozdonyvezetőt „szabadítanának fel” újabb vonalak megszüntetésével.
A VSZ elnöke beszélt arról is, hogy a „felszabadított” mozdonyvezetők átvezényelhetőek lesznek a leterhelt vonalakra. Ezeken a vonalakon jelenleg csak túlórák árán biztosítható a menetrend a jelentős létszámhiány miatt. Csakhogy ez a felszabadítás – tette hozzá – azt is jelenti, hogy
a mozdonyvezetők kivonásával érintett vonalakon „szüneteltetik” majd a személyszállítást.