Ókovács Szilveszter botrányára reagált az Operaház.
A BMW Group Magyarország még 2015-ben indította mobilitási partnerségét a Magyar Állami Operaházzal, amelynek keretében egy legújabb modellekből álló autóflottát bocsátották az intézmény rendelkezésére. Arról, hogy a luxusautókat az Operaház mely dolgozója használhatja, az intézmény vezetői döntöttek. A Magyar Narancs pedig jelezte, hogy leginkább saját magukat találták „méltónak” arra, hogy használják az autókat.
Részletezésük szerint Ókovács Szilveszter főigazgató egy 60 millió forintos BMW-vel parkol az Operaház királyi felhajtóján.
Az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezete az üggyel kapcsolatban közölte, elfogadhatatlan, hogy az autókat nem az intézmény arra érdemes, népszerű, állami elismerésekkel is díjazott művészei részére adják használatba, miközben a BMW eredeti célja az volt, hogy a
„legújabb modellre cserélt gépkocsijaikkal demonstrálja töretlen, cselekvő elkötelezettségét az Operaház művészei irányába”.
Kapcsolódó: Most pattant ki a balhé: Ókovács Szilveszter lenyúlta az Operaház művészeinek járó luxusautókat (+fotó)
Reagált az Operaház
Az intézmény
„visszautasítja azokat a manipulatív, hamis állításokat (sic!), amelyeket a Magyar Narancs szerzője szerdán, az OPERA egyik egyik szakszervezeti vezetővel legalább egy évtizede ápolt, a lap hasábjain nyomon követhető szoros munkakapcsolata révén publikált”
– fogalmaztak lapunkhoz is eljuttatott csütörtöki közleményükben.
Mint írták, Magyar Állami Operaház főigazgatója által használt szolgálati személygépkocsit az intézmény a BMW Group Magyarországgal kötött korábbi támogatói szerződései értelmében a vezetőségi flotta egyik darabjaként kapta használatra. Nem igaz a szakszervezeti vezető állítása, miszerint a BMW dedikáltan a Dalszínház művészei számára ajánlotta volna fel a személygépkocsikat – írták.
A járműgyártóval folytatott 10 éves, gyümölcsöző stratégiai együttműködés során valóban volt olyan periódus, amikor operai művész külön márkanagyköveti felkérést kapott a BMW Group Magyarországtól – jegyezték meg.
A szponzoráció keretében biztosított személygépkocsikat nem az OPERA vezetése választja ki, annak kizárólagos joga a BMW Group Magyarországot illeti. Ugyanakkor a BMW Group Magyarország által
rendelkezésre bocsátott járművek használata, azok beosztása az OPERA kompetenciájába tartozik
– fejtették ki.
A támogatók által biztosított járműszponzoráció – vezetői flotta – hasonló léptékű intézményeknél bevett gyakorlatnak számít. Az érdemi terhet nem ró az intézmény költségvetésére. Ráadásul másokkal ellentétben – takarékossági okokból – az OPERA hivatali sofőröket sem alkalmaz, ami felsővezetői pozíciók mellett ugyancsak általánosnak mondható – ecsetelték.
A szakszervezet ezt teljesen másképp látja
Érdemes megemlíteni, hogy az információk szerint a munkavállalókat és a szakszervezeteket rendkívül felbosszantja az urizálás, főként
annak tükrében, hogy a dolgozókat a takarékoskodásra hivatkozva rúgták ki.
Ókovács pedig arról kezdett el panaszkodni, hogy 5 éves laptopjának akkumulátorcseréjére sem telik az intézmény kasszájából (!).
A BMW azt közölte a történtek kapcsán, hogy az autók használatára megfelelő operaházi munkatársak kiválasztását az intézmény vezetőire bízták.
A szóban forgó autóról is nyilatkozott a Magyar Állami Operaház
Mint írták, a Magyar Narancs cikkében és más cikkekben feltüntetett gépjárműár nem felel meg a valóságnak, az OPERA számára biztosított típus listaáron csaknem harmadával kerül kevesebbe.
A cikkben használt „királyi felhajtó” kifejezés a szerző – vagy ihletőjének – manipulatív és dehonesztáló találmánya feltehetően azért, hogy az olvasóban az „urizálás” hamis képét erősítse – háborodott fel az intézmény.
A friss közleményben ismertették, hogy a 2 szimmetrikus bejárat neve az operai szóhasználatban Dalszínház utcai és Hajós utcai kocsifeljáró. Az OPERA saját területének számító felhajtót a vezetőség takarékossági okokból, valamint a márkakommunikáció keretében az autók reprezentálása céljából használja parkolásra – magyarázták.
„Mindezekkel Bárány Balázs, az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke is pontosan tisztában van, hiszen évek óta próbálja aláásni az OPERA és a BMW Group Magyarország közti együttműködést például azzal, hogy a stratégiai partnert megkerülve a németországi anyacégnél fogalmazott meg hamis vádakat a Magyar Állami Operaház vezetéséről.
Most pedig az OPERA főigazgatójára tett durván sértő és dehonesztáló kijelentéseket (sic!) megalapozatlanul azzal a céllal, hogy lejárassa az intézmény vezetőjét, a sajtó, a közvélemény és a szakszervezeti tagok félrevezetéséből egyéni tőkét kovácsoljon és
tárgyalási pozíciójának javítását remélve nyomást gyakoroljon a Dalszínház vezetésére„
– áll a közleményben.
Az évtizedes gyakorlat, amellyel a Magyar Narancs szerzője az operaházi szakszervezeti vezetőnek kedves témákat kiszolgálja, ennek további közvetett bizonyítéka. Személyeskedő kijelentéseivel a szakszervezeti vezető szembemegy a vezetésével kikényszerített, hatályos Kollektív Szerződés rendelkezéseivel is. Ebben a szakszervezetek vezetői és az OPERA vezetősége arról is megállapodtak, hogy nem lehet olyan magatartást tanúsítani, amely a másik fél jogát, jogos érdekét sérti. Továbbá elköteleződtek a konfliktusok megelőzése iránt, valamint a kialakult konfliktusok békés, egymás és képviselőik személyiségi jogát tiszteletben tartó megoldására – fogalmazott az Operaház vezetősége.
A jelek szerint nagyon szíven ütötte őket, hogy
a rongyrázást szóvá merte tenni többek között a szakszervezeti vezető.
Számonkérték Ókovács Szilveszter főigazgatót
Június végén írtunk arról, hogy kritikus hangvételű levélben kérték számon Ókovács Szilveszteren a Magyar Állami Operaháznál történt elbocsátásokat a szakszervezeti vezetők. Jelezték, a felmondások valódi célja a megfélemlítés és a megtorlás. Emellett arról írtak, hogy a kirúgott dolgozók többsége
annyira kilátástalan élethelyzetbe került, amely miatt egyéni tragédiák bekövetkeztétől is okkal kell tartani.
„A sztrájkot követő nyilatkozataidban kijelentetted, hogy egyetlen munkavállalónak sem kell tartania a sztrájkban való részvétel miatti retorziótól.
Az ígéreted, mint oly gyakorta, most sem tartottad,
mivel a sztrájkban részt vevő munkatársadat létszámleépítés ürügyén sok más társával egyetemben elbocsájtottad”
– olvasható a levélben.
Kapcsolódó: Dagad a botrány az Operaházban: Kitálaltak a szakszervezetek Ókovács Szilveszter undorító módszereiről
Az Operaház friss közleményében azt írta, Bárány Balázs megnyilvánulásaival súlyos károkat okoz a intézmény jó hírének. Azt a látszatot kelti, hogy az Operaház jogszerűtlen módon juttatja a támogató gépjárműveit vezetőknek. Miközben az állításokkal szemben az OPERA nem rendelkezett és nem rendelkezik saját vagy bérelt szolgálati autókkal – fogalmaztak.
A szakszervezeti vezető károkat okoz az Operaház művészeinek és munkatársainak is, amennyiben hangulatkeltése hatására a félrevezetett közönség távol marad az intézmény előadásaitól. Így közvetve veszélybe sodorja az Dalszínház munkavállalóinak, köztük szakszervezeti tagjainak béremelését, amit az intézmény csak saját bevételeiből tud finanszírozni – közölték.
A szakszervezeti vezető lépése annak tükrében különösen visszatetszést keltő, hogy az intézményt támogató, mintaszerű működésű stratégiai partnerét is igaztalanul sodorja kellemetlen helyzetbe – jegyezték meg.
A bérekről, munkakörülményekről
Márciusban arról írtunk, hogy sztrájkba kezdtek a Magyar Állami Operaházban, ahol kórus nélkül adták elő a Hunyadi László című darabot. Az értesülések szerint a munkabeszüntetés elsősorban nem a béremelés miatt zajlott. Annak inkább a munkakörülmények, a 12-14 órás munkaidő és a kollektív szerződés hiánya volt kiváltó oka.
Az Operaházat a botrányok sem kímélték az elmúlt időszakban. Beszámoltunk arról, hogy Ókovács 2 részre osztotta a mindössze egy felvonásos, igen népszerű Carmina Burana című darabot. A főigazgató lépésének nem szakmai, pusztán gazdasági okai vannak: növelni szerette volna az intézmény büféjének bevételeit.
A döntés ellen kifakadt a darab népszerű karmestere, Bogányi Tibor. Közölte, Ókovács szakmaiatlan lépése miatt nem hajlandó tovább dirigálni a Carmina Buranát. Utána Miklósa Erika operaművész is kommentálta a történteket. Ő kemény szavakkal bírálta a főigazgató lépését, és hangsúlyozta: nem az Operaháznak van büféje, hanem éppen fordítva. Gábor György sem maradt néma az esetet követően. Frappáns, csípős hangvételű, mindössze egy mondatos bejegyzésben pörkölt oda Ókovács Szilveszternek.