Tárt karral várja a kínaiakat.
Túl sok az autógyár Magyarországon, az Orbán-kormány lépései nagy veszélyeket rejtenek. Túlzott függést okozhat az iparnak és gazdaságnak az autóipar egyre nyomasztóbb jelenléte – írta meg a nepszava.hu.
Egyre nagyobb veszélyekre figyelmeztetnek
„Az iparági kitettség mellett még politikai kockázatot is vállal az Orbán-kormány,
amikor egymás után engedi be az ország területére a kínai autógyárakat és mellettük a szintén Kínából, valamint Dél-Koreából érkező akkumulátorgyártókat”
– nyilatkozta a portálnak Bod Péter Ákos.
A tervek szerint a hetedik autógyárat is Magyarországra hozzák Orbánék. A Great Wall Motors (GWM) a tervek szerint Pécs mellett létesít gyárat.
Megírtuk, hogy a Great Wall Motors Kína legnagyobb várositerepjáró-gyártója, éves kibocsátása 1,2 millió autó, és többek közt vegyesvállalati együttműködésben az elektromos Miniket is ők gyártják. A cég a tisztán elektromos és plug-in (kívülről tölthető hibrid autók – a szerk.) eladásokban nyolcadik Kínában, de néhány saját márkájukkal jelen vannak európai országokban is.
Bod Péter Ákos emlékeztetett, hogy már akkor is az ipari monokultúra jellemezte a magyar gazdaságot, amikor még csak a Suzuki, az Audi, az Opel (General Motors) és a Mercedes volt jelen gyáraival Magyarországon.
Azóta a BMW építi debreceni gyárát, a kínai elektromos autókat gyártó BYD pedig hamarosan megkezdi gyárának felépítését Szegeden.
A vásárlás nem egyenletes
A közgazdász, egyetemi oktató, a jegybank volt elnöke arra figyelmeztetett, hogy az autógyártást a ciklikusság jellemzi. Azaz: amennyiben jól megy a gazdaságnak és vele emelkedik a fogyasztás, akkor sok autót adnak el. Ha viszont kevésbé szerencsés időszak köszönt be,
az emberek letesznek az új autó megvásárlásáról.
Ezért szerencsés, ha egy gazdaság több lábon áll: így egy gazdasági visszaesés nem küldi padlóra az egész rendszert, mert mindig lesz olyan szektor, amelyik profitot termelhet.
Orbán másik kedvenc projektje még kevésbé értelmezhető
Magyarország esetében nehéz arra a kérdésre válaszolni, milyen adottságok szólnak amellett, hogy itt létesüljenek az autógyárak. Ez a kérdés még kevésbé megválaszolható, ha az akkumulátorgyárakkal kapcsolatban tesszük fel.
Sem elegendő víz, sem villamos energia, sem szabad munkaerő nem áll rendelkezésre az utóbbihoz.
A világ legnagyobb akkumulátorgyártói kivétel nélkül tengerpari országok.
A tenger a víz- és szállítási igények miatt fontos tényező.
Az Orbán-kormány mégis a környezetszennyező gyárak építését szorgalmazza és támogatja. Miközben épp csütörtökön vonták vissza a gödi Samsung-gyár környezethasználati engedélyét.
Ráadásul az autó- és pláne az akkumulátorgyárakban szinte
csak összeszerelés folyik, kevés a hozzáadott érték és a kutatás-fejlesztés.
Szembe megyünk a Nyugattal
A Szegedre érkező BYD, a Pécsen autógyárat tervező Great Wall Motors, valamint a Debrecenben óriási akkugyárat építő szintén kínai CATL esetében politikai kockázatot is vállal az Orbán-kormány. A Távol-Keletről az Európai Unió területére érkező befektetéseket sem az Egyesült Államok, sem az EU nem nézi jó szemmel – tette hozzá Bod.
Az Európai Bizottság mindenképpen ellenőrzése alatt szeretné tartani az EU-n belül megvalósuló kínai beruházásokat. Orbánék pedig csak olajat öntenek a tűzre, amikor egyre több kínai vendégmunkást engednek be az országba a kínai projektekre.