Súlyos kijelentések.
Megírtuk, hogy a nyitóhétvége után jelentősen megcsappant az érdeklődés Rákay Philip Petőfi-filmje iránt. A kormánypárti producer Most vagy soha! című alkotásának nézettsége mintegy 71,2 százalékkal bezuhant.
Rákay rekordmértékű, 6 milliárd forintos állami támogatásból készítette el minden idők legdrágább magyar filmjét. A mű megtekintését több iskolában is megkövetelték a diákoktól, mivel Rákay szerint „hazafias kötelessége” mindenkinek megnézni a filmet. Azonban az IMDb nemzetközi filmes adatbázis honlapján még ennek ellenére is többségben csak egycsillagos értékelések érkeztek Rákayék alkotásához.
Miért nem szabad dilettánsoknak filmet készíteni?
Ám itt nincs vége a történetnek. Úgy tűnik Bencsik András, a Demokrata elnevezésű médiatermék főszerkesztője is eleget tett „hazafias kötelességének” és ő is megtekintette a filmet. A kormánypárti megmondóember pedig szokatlanul kemény kritikát címzett a „selyemzsebkendős producernek„.
„Ami nem történt, és ami így nem is történhetett volna, avagy
miért nem szabad dilettánsoknak mozifilmet készíteni,
vagy ha mégis, miért kell azt ártatlan embereknek megnézniük”
– vetette fel erősen kritikus hangvételű cikke elején Bencsik András, amelyre a Magyar Hang hívta fel a figyelmet.
Bencsik András szerint gyötrelem volt végignézni a filmet
Bencsik András közölte, szerinte a Petőfi-film minden vonatkozásban rossz lett.
„Rossz dolog egy hazafiasnak szánt műalkotásról rosszat írni,
de még annál is rosszabb egy ilyen műalkotást végignézni.
Márpedig a Most vagy soha! című film minden vonatkozásban rossz lett, amit a rengeteg ráköltött pénz sem tesz elviselhetőbbé”
– fogalmazott a Demokrata főszerkesztője, aki arról is írt, hogy a film közben azon kapta magát, hogy a gonosz Farkaschnak, a császári titkosszolgának kezdett el drukkolni a márciusi ifjakkal szemben.
A film első fele „befullad a sárba”
Bencsik András azt is írta, nem a történelmi tévedésekkel van a legnagyobb baj, hanem azzal, hogy a film a valóságoshoz képest teljesen máshogy, jóval kevésbé szerethetőnek mutatja az eseményeket. Kifejtette: a film első fele szerinte belefullad a sárba, Petőfi karaktere túl nőies lett, míg Szendrey Júliából Lara Croftot csináltak. Szerinte a Farkasch nevű fiktív szereplő pedig olyan, mint egy nyugdíjas Jason Statham.
A főszerkesztő annak is hangot adott, örült volna, ha az 1848-as forradalom csodájáról készült volna film, mert – fogalmazott –
„nem sárban toporgó, üres tekintetű kofák, ostoba kereskedők és szájtáti bámészkodók éltek akkoriban Pest-Budán,
hanem egy olyan ébredező társadalom, amelyik egyre hevesebben kereste önmagát”.
„Elterjedt a hír a pesti szóbeszédben, hogy az alkotók már új filmtémát találtak: a mohácsi vészt. ,
Uram, irgalmazz! Nem volt elég egyszer?”
– firtatta kritikus írásában a főszerkesztő.
Kapcsolódó: