Bődületesen kiakadt a Petőfi-kalandfilm elleni kritikákon Rákay Philip: Minden történészt elküldött a búsba

Örülhetünk, hogy itt van nekünk a fideszes hazafi, Rákay Philip. Hurrá!

Rákay Philipnek elege lett az „okoskodókból”, a közösségi oldalán üzent mindazoknak, aki a történelmi hűsége miatt kritizálták a Petőfi Sándorról és a március 15-ei eseményekről szóló, IMDb-n lepontozott alkotását, amelytől finoman szólva is elállt a NER kedvenceinek szava.

Kapcsolódó: Egymás sarkát taposták az Orbán-talpnyalók a Petőfi-film bemutatóján

Friss Facebook-posztjában olyan érveket sorakoztatott fel, hogy például a Titanic szerelmespárja is csak fikció, és hogy a Mel Gibson főszereplésével készült Rettenthetetlen című film is megszólítja a nézőt történelmi pontatlansága ellenére.

Mellesleg úgy tudni, a Most vagy Soha! megríkatja a mozivászon előtt ülőket.

A producer mindenesetre bőszen védi a Petőfiről készült kalandfilmjét, miközben a Ridley Scott rendezte ötszörös Oscar-díjas Gladiátort is felemlegette.

„Én a történészek helyében inkább örülnék, hogy végre vannak patrióta filmesek”

– fogalmazott. Vigadjunk hát, hogy van nekünk Rákay Philipünk!

Mutatjuk a fideszes „patrióta” (?) Facebook-bejegyzését

„ÜZENET A TÖRTÉNELMI HŰSÉG MIATT OKOSKODÓKNAK,
akik között Széchenyi-díjas történész éppúgy akad, mint balos filmkritikus és önjelölt hobbitudós…

📌 Szögezzük le a legelején: a Most vagy soha! egy kalandfilm, amely ezzel a felirattal kezdődik:

»Ahogy történt és ahogy történhetett volna«.

Itt már be is fejezhetnénk ezt a tréfás párbeszédet, de folytatom.

❎ Az persze önmagában tragikomikus, amikor a patriotizmussal nehezen vádolható haladár sajtó felkent kritikusai aggódnak bármiféle történeti hűség és a magyar történelem »lábbal tiprása« miatt.

Azok, akik máskor fennhangon hirdetik a művészi szabadság megkérdőjelezhetetlenségét, fekete Kleopátrákat ünnepelve. De ők azok is, akik szerint teljesen korhű és tetsző a Bridgerton című Netflix-borzalom is, amely – az eltörléskultúra szent zászlaja alatt vonulva – Sarolta angol királyné udvarát úgy ábrázolja, hogy abban szinte minden angol arisztokrata távol-keleti vagy fekete.

Na ezek handabandáznak most átszellemülten a Most vagy soha! fiktív szereplőiről és kitalált történetszáláról – sommás véleményt sziszegve. 🤣

❎ Ha lehet, még náluk is eggyel

rosszabbak a hangosan kesergő valódi történészek, akik együgyű szakbarbárként képtelenek felfogni,

hogy egy kétórás film írásakor, készítésekor millió egyéb szempontot is figyelembe kell vennünk, s bizony élnünk kell a történetmesélés folyamán a sűrítés, a leegyszerűsítés vagy épp a felnagyítás filmnyelvi eszközeivel.

Ettől válik ugyanis izgalmassá, érthetővé, átélhetővé és szerethetővé egy történet, vagy épp egy történelmi hős karaktere.”

Nem spóroltak!

„📌 Nem arról van szó tehát, hogy a forgatókönyv írásakor megspóroltuk volna az időt, s ne olvastunk volna el egy fél könyvtárnyi történeti munkát, s hogy ne tudnánk tűpontosan válaszolni a történész urak felvetéseinek jelentős részére, csak hát a történelem ismeretéből még nem következik egyenesen egy nézhető film. Alig merem magam elé képzelni, mit szólhattak a tudós és kritikus urak az alábbi arcátlan skandalumokhoz, kérem, legyenek most erősek❗

  • ❌ Az Egri csillagok gonosz Jumurdzsákja nem is létezett, ahogy Bornemissza Gergely feleségét sem Cecey Évának hívták
  • ❌ A Kőszívű ember fiaiból megismert Baradlay család Jókai kitalációja csupán, állítólag Irányi Dániel ihlette Ödön alakját
  • ❌ A Gladiátor című filmben szereplő Commodus római császár a valóságban nem ölte meg az apját Marcus Aureliust, ahogy a Maximus nevű gladiátor sem létezett
  • ❌ A Titanic szerelmespárja: Rose és Jack is kitaláció csupán”

Napestig sorolná….

„Napestig lehetne sorolni a példákat, és mégis: ezek a filmek mindannyiunk lelkéhez közel állnak, s bizony szegényebbek lennénk nélkülük.

📌 A MOST VAGY SOHA! című filmünket persze lehet bírálni: van akinek tetszik, van akinek nem a kedvence, sebaj!

De könyörgöm: ez csak egy film❗❗❗

Nem az a küldetése, hogy történelem kisdoktorit lehessen írni belőle, hanem az, hogy orientáljon, átadjon egy életérzést az adott korról, hogy megszólítsa a fiatalokat, hazaszeretetet ébresszen, hasson az emberekre és felemeljen.

Mel Gibson Rettenthetetlen című filmje zseniális alkotás, pedig az alkotók még az évszázadot sem találták el benne, mégis megszólít, megrendít, s a film láttán a világ számtalan sarkában éreztük úgy: azonnal elindulnánk a Skót-felföldre, hogy együtt küzdjünk William Wallace oldalán a szabadságért. És ez a lényeg❗

📌 Hosszan mondhatnám még, tételesen válaszolva a hajuknál fogva előrángatott történészi vádakra, nem teszem, fölösleges.

Én a történészek helyében inkább örülnék, hogy végre vannak patrióta filmesek,

akik ebben a kibillent világban szerethető történelmi témákat, karaktereket teremtenek, ami alapján sok fiatal utána olvas majd Vasvárinak, Jókainak, Petőfinek és a többieknek, a valóság után kutatva.

✅ A filmes nem történész, a történész pedig nem filmes. Ennyire egyszerű ez. A „mindenszarizmus” balos kritikusait meg hagyjuk is, megvan azoknak a saját bajuk…”

(Rákay Philip/Facebook/Nyugati Fény)

Kapcsolódó:

Falrengető titkot árult el Rákay Philip: Ez lehet a következő nagy dobása a Petőfi-film után

Valódi Hírek