8,7 százalékkal visszaesett az ipari termelés.
2025 februárjában az ipari termelés volumene
8,7 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól.
Ez munkanaphatástól megtisztítva is 8 százalékos, drasztikus visszaesést jelent. A szezonálisan és munkanappal kiigazított adatok alapján az ipari kibocsátás 1,3 százalékkal kisebb volt a 2025. januárinál – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pénteki jelentéséből.
A friss adat megerősíti a lefelé tartó termelési trendet, 2022 vége óta annyira jelentős az esés, hogy
az ipar teljesítménye már mélyen a Covid-válság kitörése előtti csúcs alatt jár.
És a Trump-féle büntetővámok negatív hatása még csak ezután következik. A KSH honlapján megjelent szemléltető ábra egészen sokkoló zuhanást mutat (aki felfedezi benne a repülőrajtot, kérjük központi e-mail címünkön jelezze – köszönettel – a szerk.):

Ipari termelés – Forrás: ksh.hu
Bajban az autóipar
A feldolgozóipari alágak mindegyikében csökkent a termelés volumene az előző év azonos hónapjához viszonyítva. A legnagyobb súlyú alágak közül
a járműgyártásban, valamint a villamos berendezés gyártásában jelentős visszaesés következett be.
A számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása és az élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása kevésbé csökkent. Az ipari termelés
az év első két hónapjában 6,4 százalékkal kisebb volt, mint 2024 azonos időszakában.
A szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazított ipari kibocsátás az előző hónaphoz képest 1,3 százalékkal mérséklődött.
Úgy tűnik, azok a halvány jelek, amelyek az európai gazdaság élénkülésére utalnak, egyelőre semmilyen hatással nincsenek a hazai ipari termelésre. A legnagyobb bizonytalanságot Donald Trump vámháborúja jelenti, ami rövid távon piacszűkülést, esetleg gyártási kapacitások elvonását jelentheti.
Mindent az autóiparra tettek fel Orbánék
Megírtuk, 2022-től 2024 szeptemberéig – tehát az elmúlt két évben – az Európába érkező kínai befektetések
több mint negyede Magyarországra irányult (!).
Ezzel próbálta az Orbán-kormány ellensúlyozni, hogy a politikai döntései miatt nem érkeztek meg hazánkba az uniós pénzek. A kormány stratégiája ugyanis jól ismert,
a magyar gazdaság egyharmadát alapozzák az autóiparra,
ezzel próbálják felpörgetni az uniós pénzek hiányától szenvedő gazdaságot. Ám jelentős kockázat, hogy az ágazatban bekövetkező legkisebb változás is nagy hatást gyakorol a hazai gazdaságra. A német autógyárak hazánkba telepítését követően ezt a kiszolgáltatottságot fokozta azzal a kormány, hogy jelentős kínai pénzzel tupírozták tovább az említett ágazatot. Magyarországra számos akkumulátorgyár is települt az elmúlt években.
A kiszolgáltatottságot tovább fokozza, hogy az amerikai elnök április elején jelentette be, az import gépjárművekre 25 százalékos büntetővámot ró ki az Egyesült Államok. A bajt pedig csak tovább tetézik azzal, hogy csütörtökön kiderült,
a kormány 10 milliárd eurónyi hitelt akar felvenni, hogy betömje a költségvetésben saját maga által ütött lyukakat.
Több forrás szerint az elvi döntés megszületett, jelenleg pedig azt keresik, honnan kérhetnek ekkora kölcsönt.
(A KSH/ portfolio.hu nyomán)
Kapcsolódó:
Megjöttek a KSH hivatalos adatai: Totális összeomlást produkált akkumulátorgyártás