Botrányos beismerés az orosz metrókocsik (újra)vásárlása kapcsán.
Elismerte a BKV vezérigazgatója, hogy az orosz Metrowagonmash a szerződésben foglaltakkal ellentétben
nem felújította, hanem újragyártotta a 3-as metró szerelvényeit
– írta meg a nepszava.hu.
Újra terítékre került az orosz metrókocsik sokéves ügy
Bolla Tibor a Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság hétfői ülésén beszélt erről, miután Vitézy Dávid ismét napirendre vette az ügyet.
A beszerzést vizsgáló jelentés korábban csak annyit mondott ki, hogy
a szerelvények „nem a kivitt metrókocsik felújított változatai„.
Azonban az is kiderült, az orosz cég a szerződéskötés után közölte is a BKV-val, hogy újragyártja a metrókocsik vázait.
A BKV és az orosz cég 2015 augusztusában írta alá a 3-as metró járműveinek „korszerűsítéssel egybekötött felújításáról” a szerződést. A 37, egyenként hat kocsiból álló szerelvény felújítása mintegy 69 milliárd forintba került.
Tarlóst már akkor kritizálták az orosz metrókocsik miatt
A konstrukciót már akkor érték komoly kritikák érték.
Az akkori főpolgármester, Tarlós István ellenzéke nemcsak azt kifogásolta, hogy
a felújított járművekbe nem építenek klímát.
Hanem azt is, hogy valamivel több pénzért már nem felújított, hanem vadonatúj, klímás járműveket lehetne venni.
A BKV vezére a hétfői ülésen erre azt mondta, hogy
„a kocsik nagyfelújítása volt a jobb választás az új szerelvények vásárlása helyett, még akkor is, ha
a következő években 15 milliárd forint többletberuházásra lesz szükség”.
Még évekig szaunázhatunk
Mint mondta, a projekt azután folytatódhat, hogy az ukrajnai háború befejeződik, a szankciók enyhülnek, és befejeződik a kötbér behajtására indított per is.
A klímák beszerelése a szerződés aláírásától számítva 2-4 év lehet.
Vagyis a portál szerint – ha lesz rá pénz – 4-6 év múlva lehet klíma a 3-as metró szerelvényein. Vitézy felgyorsítaná a folyamatot. Azt is pedzegette, hogy vajon mit veszítünk, ha az orosz fél erre hivatkozva eláll a garanciától. Bolla Tibor az ülésen vállalta, hogy elvégzik a kockázatelemzést.