Akkugyár, akkugyár hátán.
Megírtuk, hogy 2022-től 2024 szeptemberéig – tehát az elmúlt két évben – az Európába érkező kínai befektetések több mint negyede Magyarországra irányult (!).
Ezzel próbálta az Orbán-kormány ellensúlyozni, hogy a politikai döntései miatt nem érkeztek meg hazánkba az uniós pénzek. Azért történik ez, mert a kormány nem teljesítette azokat a vállalásokat, amiket tett.
A saját maguk ütötte pénzügyi lyukakat kínai forrásokkal próbálják betömni, ennek keretében valósul meg a kínai Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) beruházása is.
Újabb akkumulátorgyár jön, de jó ez nekünk?
A CATL a világ legnagyobb akkumulátorgyártója, európai akkumulátor-újrahasznosítási központ létrehozását tervezi. Közben Debrecenben már készül az új gyártóüzem beindítására.
A vállalat célja a gyártási és újrahasznosítási folyamatok helyi integrálása a kontinensen – írta a Bloomberg.
Jason Chen, a CATL európai operációs vezetője a portálnak elmondta hogy Magyarországon is tárgyalnak a lehetséges helyszínekről.
Az összefoglaló szerint a debreceni gyár, ami 2025 második felében kezdi meg működését, évi 40 GWh kapacitást céloz az első fázisban, és ezt 100 GWh-ra bővítenék.
Az üzemben 2000-3000 dolgozót foglalkoztatnak majd az ígéretek szerint. Azért is furcsa a lépés, mert más nagy gyártók, így a Volkswagen, a Mercedes pont lassítottak az elektromos átállásban.
Magyarországon más arcát mutatja a cég
Megírtuk, hogy jelenleg 2 akkumulátorgyár építése zajlik Debrecenben, (a CATL mellett az EvePower nevű kínai cég építkezne a városban) valamint 5 további üzemet húznak fel, amelyek az akkumulátorgyárakat szolgálják majd ki a jövőben. Ezek mind vegyi üzemek.
Az egyik, az építkezéshez közel lakó elmondta, a lakosság nem látja biztosítottnak, hogy tiszta marad a víz és a levegő.
A debreceni építkezés körül sok a probléma. Nem csak a belvíz akasztja meg a kínai CATL vállalat üzemének építését. A Debreceni Törvényszék január 25-én ugyanis újratárgyalta a gyár tavaly februárban kiadott katasztrófavédelmi engedélyének ügyét.
A magyar GDP egyharmadát teszi majd ki az autóipar
Megírtuk, az Orbán-kormány stratégiájára a magyar emberek számára már jól ismert. Lényege, hogy a gazdaság egyharmadát alapozzák az autóiparra, ezzel próbálják felpörgetni az uniós pénzek hiányától szenvedő gazdaságot.
Ám jelentős kockázat, hogy az ágazatban bekövetkező legkisebb változás is nagy hatást gyakorol a hazai gazdaságra. Ezt a kiszolgáltatottságot fokozta azzal a kormány, hogy jelentős kínai pénzzel tupírozták tovább az említett ágazatot.
Kapcsolódó cikkünk:
Miért kell ennyi akkumulátorgyár? Mészáros Lőrinc tudja a választ