Elözönlik a várost Orbánék vendégmunkásai.
A Debrecenben akkumulátorgyárat építő kínai Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) hosszú távra,
évtizedekre tervez a városban,
a vállalat „bizalomra épülő”, „erős partneri kapcsolatok kialakítására törekszik” a város és a környező települések lakosaival – közölte a cég európai működésért felelős ügyvezető igazgatója csütörtökön a városban.
Jason Chen emlékeztetett rá, a vállalat a németországi után második európai akkumulátorgyárát a debreceni déli ipari övezetben építi fel, „a munkálatok a terveknek megfelelően, jó ütemben haladnak”,
a gyárban 2025 első felében indul meg a termelés.
A vezető a cég első debreceni sajtótájékoztatóján kitért a Kúria szerdai határozatára, amellyel a bírói testület megsemmisítette a CATL iparbiztonsági engedélyét a biztonsági jelentés közzétételének formai hibája miatt.
„Az engedély alapját képező biztonsági jelentéssel vagy bármilyen biztonsági kérdéssel kapcsolatosan a Kúriának nem volt kifogása. Az ítéletnek nincs közvetlen hatása a kivitelezési munkálatok folytatására a CATL debreceni beruházásán, mivel a bírósági döntés a társaság egységes környezethasználati engedélyének, illetve építési engedélyének érvényességét nem érinti.
Így a CATL folytatja a debreceni gyár folyamatban lévő építését,
és megteszi a szükséges lépéseket az iparbiztonsági engedély megszerzéséhez szükséges összes követelmény teljesítése érdekében”
– ismertette Jason Chen a CATL közleményét.
Elmondta: a debreceni gyárat „a legmodernebb” technológiával szerelik fel, és azért döntöttek Debrecen mellett, hogy helyből tudják kielégíteni a magyarországi autógyárak igényeit. Debrecen mellett szólt a jó infrastruktúra, a közelben található nyersanyagok, a jó befektetői környezet, illetve a kiváló közép- és felsőfokú oktatás – magyarázta az igazgató.
Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetője kérdésre válaszolva elmondta:
a gyár várható napi vízigénye valamivel (!) meghaladja majd a háromezer köbmétert,
amelynek 70 százalékát a hűtőtornyok használják el. Már dolgoznak azon, hogy ezt tisztított, szürkevízből fedezzék, amelyhez módosítani kell az egységes környezethasználati engedélyt. Megjegyezte, a CATL „innovatív cég”, tanulmányozzák azokat az új technológiákat, amelyek alkalmazásával optimalizálják, akár jelentősen csökkenthetik a vízfelhasználást.
Szilágyi Balázs kitért a munka-erőtoborzásra: elsősorban 60 kilométeres körzetben keresik a munkatársakat,
- 2025 elejére ezren,
- az év végére kétezren,
- 2026 végére pedig mintegy háromezren fognak dolgozni a gyárban – ismertette.
Az MTI érdeklődésére hozzátette: várhatóan egy évtized múlva, az építkezés második és harmadik ütemének befejezése után
nőhet a dolgozói létszám kilencezerre.
Közölte: elsősorban magyar munkaerőre számítanak, stratégiai megállapodás terveznek a helyi szakképzési centrummal és együttműködnek a Debreceni Egyetemmel.
Megerősítette: a termelés beindulásakor néhány száz kínai munkás is dolgozik majd a gyárban, a számuk hosszú távon 100-200 között stabilizálódik, ugyanakkor nem tárgyalnak munkaerő-közvetítőkkel harmadik országbeli munkásokat alkalmazásáról.
Jelezte: 2024 első felében a CATL mintegy 200 munkavállaló toborzását tervezi, akik elsősorban a karbantartás, a termelés, a minőségbiztosítás és a logisztika területén fognak dolgozni. Közvetlenül a termelés beindulása előtt elsősorban szakképzett munkaerőre lesz szüksége a cégnek: mérnökökre, technikusokra és gépkezelőkre. A fejlett technológiának és a folyamatos innovációnak köszönhetően a CATL „magas szintű képzést biztosít” majd alkalmazottainak – bár az egyelőre kérdéses, mit értenek ezalatt.
Sidló Noémi, a CATL kommunikációs és PR vezetője azt mondta: „a környezetvédelemhez és a társadalmi felelősségvállaláshoz kapcsolódó helyi szintű tevékenységek prioritást élveznek a CATL leányvállalatainál is, így a cég a jövőben Debrecenben is több társadalmi célú projekt megvalósítását tervezi”.
Kapcsolódó:
https://nyugatifeny.hu/2023/11/30/rendkivuli-megszolalt-a-catl-miutan-a-kuria-megsemmisitette-a-debreceni-akkumulatorgyar-engedelyet