Horror a MÁV-nál: Hiába a biztonsági előírások, rengeteg vonatkisiklás történt

Hátborzongató dolgok derültek ki.

Már történt olyan kisiklás a ferencvárosi pályaudvaron mint augusztusban a Keletinél, de a biztonsági ajánlások dacára újra megtörténhetett.

Több hasonló kisiklás is történt, mint augusztus 25-én. Emlékezetes, a Kolozsvár felől Budapestre tartó Claudiopolis InterCity-vonat a Keleti pályaudvar közelében tért le a pályáról. Eddig annyit tudni, hogy akkor egy eltört csavar miatt a váltó rossz vágányra terelte a vonatot, ezért történt a baleset. A többi eset kísértetiesen hasonlít, több biztonsági ajánlás is született korábban, ám inkább csak a „fióknak”. A MÁV pedig csak magyarázkodik – számolt be a Telex.

Több közlekedésbiztonsági jelentés is hibákat tárt fel korábban

A portál több korábbi vasúti közlekedésbiztonsági jelentést nézett át. Megdöbbentő következtetésre jutottak. Megítélésük szerint pár esetben a vasúti balesetek hasonló okokra voltak visszavezethetők, mint a Keleti pályaudvar közelében augusztus végén történt balesetben. Minden esetben adott ki biztonsági ajánlást a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ),

mégis megtörténhetett a kisiklás a Keletinél.

Négy hasonló eset is történt

  • 2007-ben a Keleti pályaudvarnál történt egy hasonló eset. Akkor szintén a váltókarrögzítő csavarok hibája volt a probléma. Méghozzá a mostani, 2024-es esethez közeli váltón.
  • 2017-ben a ferencvárosi pályaudvaron a két héttel ezelőttihez kísértetiesen hasonlító csavartöréses kisiklás történt.
  • 2018-ban Kunszentmárton állomáson történt hasonló eset.
  • 2019-ben pedig Miskolc-Tiszai pályaudvaron, ahol szintén a váltórúd rögzítésének szétesése okozott bajt.

Ahogy írták, a KBSZ már az első esetnél is kiadott biztonsági ajánlást, ahogy minden azt követő balesetnél is. Mégis újra megtörténhetett a baj a Keleti pályaudvaron.

Egy a neve elhallgatását kérő vasúti biztosítóberendezési szaktervező azt nyilatkozta a portálnak:

„A magyar gyakorlat sajnálatos hiánya, hogy ezek az ajánlások lényegében a fióknak íródnak, mert

senki sem ellenőrzi és szankcionálja a betartásukat.”

A MÁV csak magyarázkodik

A MÁV szerint a felsorolt esetekből csak egyet lehet az augusztus 25-i kisiklásos balesethez hasonlítani, ugyanis

csak a ferencvárosi balesetnél volt konkrét csavartörés,

azt rendkívüli vizsgálat is követte – állították.

A lap kérdésére közölték, hogy a 2024-es nyári kisiklást követően ismét

„széles körű és alapos vizsgálat indult a hálózaton található problémás angol váltók esetében”.

Állítólag akkor ellenőrizték a váltókat és

7 esetben volt szükség javításra,

azonban állításuk szerint nem a csavar törése miatt, hanem a nehezebb oldhatóság vagy a szegecsek kopása okán.

Pedig a többi eset is sok hasonlóságot mutat

A portál ellenőrizte a kiadott jelentéseket. Ezek alapján 2007. szeptember 7-i esetnél – szintén a Keleti pályaudvaron – a vizsgálat a baleset okaként ugyanazt tárta fel, amit a mostani siklás előzetes közleménye is említ. Ebben az esetben a váltónál az összekötő csavarok kiestek. Megemlítik, hogy

a jegyzőkönyvben lévő fotó gyakorlatilag ugyanaz, mint amint most nyilvánosságra hoztak a 2024-es esetben (!).

Megtalálták a biztonsági ajánlást is, eszerint:

„a MÁV-nak meg kellene vizsgálnia és ki kellene dolgoznia olyan eljárásrendet, ami az ilyen hibák felderítésére szolgál.”

A 2017. június 8-án a ferencvárosi pályaudvaron kisiklott egy önmagában közlekedő mozdony. A baleset tehervonatok által használt állomásrészen történt, látványos műszaki mentésre sem volt szükség. Itt újra vizsgálati jelentést készítettek, amelyben leírták: lényegében a baleset oka ugyanaz, mint két hete. Vagyis, hogy

„a váltóban a csúcssín és az állítórúd közötti kapcsolat a két csavar törése miatt szétesett”

– írták.

A többi eset is ugyanilyen hasonlóságokat mutat.

Állítólag átfogó vizsgálatot indított a MÁV

A Keleti pályaudvaron két hete történt kisiklás után a MÁV széles körű és alapos vizsgálatot indított a hálózatán található, úgynevezett angol váltók esetében.

„A felülvizsgálat eredményeit folyamatosan kiértékelik, azt követően döntenek szükség esetén a komplex beavatkozásról, illetve technológiai módosításokról, hogy emeljék a biztonság szintjét”

– idézték a MÁV válaszát.

A lap forrásai megerősítették: a vizsgálatok során az összes olyan típusú vasúti kitérőn, amelyen személyvonatok járnak, ki kell bontani azokat a csavarokat, amik valószínűleg a 2024-es kisiklást okozták. Eszerint körülbelül 3 órán át nem használható az egész váltó, és a mellette lévő is csak 15 km/órás sebességgel.

Forrásaik szerint az épnek látszó csavarokat vissza kell építeni, mert

nincs elég új csavar ahhoz, hogy mindegyik cserélve is legyen.

A MÁV tagadta, hogy csavarhiány lenne. Azt írták, megfelelő mennyiségű saját készlettel és a pótláshoz szükséges élő szerződéssel rendelkezik a cég az elérhető, lehívható mennyiségre.

Mindenkit megdöbbentet a Keletinél történt baleset

Ahogy megírtuk, augusztus 25-én kisiklott a Kolozsvár felől Budapestre tartó Claudiopolis InterCity-vonat a Keleti pályaudvar közelében. Emiatt jelentős korlátozások voltak érvényesek a következő időszakban.

A balesetben szerencsére senki nem sérült meg, de a szerelvény műszaki mentése napokig eltartott, korlátozva ezzel a vasúti közlekedést.

Keleti pályaudvar kisiklott vonat máv mávinform

Fotón a kisiklott InterCity-vonat a Keleti pályaudvar közelében 2024. augusztus 25-én. Jelentős korlátozásokra, késésekre, vonatkimaradásokra kell számítani. MTI/Mihádák Zoltán

Kapcsolódó: Durva közleményt adott ki Lázár tárcája a siklásról, de az igazi rémálom csak ezután jött

A bejelentés után a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálóbizottsága helyszíni szemlét tartott

Ezt írták a szervezet honlapján közzétett tájékoztatásukban:

„A helyszíni szemle tapasztalatai és a begyűjtött bizonyítékok alapján megállapítható, hogy mindkét vonat lezárt vágányúton, jelzőkezeléssel haladt be az állomásra. A 74-1 sz. vonat vágányútjában fekvő 4 sz. átszelési kitérőben a vonat érkezési irányából érintett mindkét csúcssín simult a tősínhez, ezért azon a mozdony és az első 5 kocsi kerekei a pályát elhagyták.

A mozdony kerekei utóbb visszatértek a pályára úgy, hogy azzal a mozdony a szomszédos – a 656-1 sz. vonat számára kijelölt – vágányra került. A 656-1 sz. vonat mozdonyvezetője a még mozgásban lévő, de már kisiklott kocsikat észlelve gyorsfékezéssel megállította vonatát kb. 50 méterrel az ütközés előtt.”

Egy törött csavar volt felelős az esetért

Tehát az eltört csavarok miatt a váltó rossz sínpárra terelte a vonatot, a mozdonyvezető fékezése mentette meg a helyzetet, mert a másik vágányon egy vonat közeledett. A kisiklás a váltás közbeni fékezés közben történt, de nem sérült meg senki szerencsére – foglalta össze a Telex.

Az okok feltárására a Közlekedésbiztonsági Szervezet szakmai vizsgálatot indított. Az ezt lezáró jelentést közzéteszik majd honlapjukon.

Valódi Hírek