Változik a KRESZ és a jogosítványszerzés módja is.
Az Építési és Közlekedési Minisztériumnak 2025 márciusáig kell letennie a kormány asztalára a KRESZ és a jogosítvány megszerzésének megújítására vonatkozó szakmai javaslatait. Egy háttérbeszélgetésen vázolták az újdonságokat – írta meg a 24.hu.
A katonákat bevonnák az autósoktatásba
Megírtuk, hogy Orbán Viktor minisztériuma a honvédség kezébe adja a jogosítványszerzés gyakorlati oktatását.
Idén 527 millió, jövőre 832 millió forinttal támogatja a kormány a középiskolások ingyenes jogosítványszerzését, így rendelkezik a július elején megjelent kormányhatározat.
Az elképzelések szerint a katonák tarthatják majd a gyakorlati képzéseket,
míg a középiskolák végzik az egészségügyi és elméleti felkészítést.
Orbán Viktor döntése alapján a honvédség tagjainak elég lesz a gyorstalpaló a jogosítvány megszerzését biztosító oktatáshoz
A katonák az eddigi információk alapján könnyített oktatói képzésen vesznek részt, amely
felháborodást keltett a hivatásos gépjárművezető-oktatók körében,
hiszen nekik egy rendkívül szigorú és alapos követelményrendszernek kell megfelelniük.
A családtagok is „besegíthetnek” az autósoktatásba
A szerdai háttérbeszélgetésen kiderült, hogy
lehetőséget biztosítanának a családtagi vezetőoktatásra.
Jelenleg Magyarországon bűncselekményt követ el az a szülő, aki a gyermekét még jogosítványszerzés előtt, az oktatás ideje alatt a közúton vezetni tanítja. Ez viszont talán már nem sokáig marad így.
Ötvös Viktória, a KTI Közlekedésbiztonsági Képzési Osztály osztályvezetője elmondta,
több európai országban is felhatalmazást kaptak a családtagok arra, hogy a vezetni tanulókat oktassák
bizonyos jogi keretek között.
Vannak nyugati országok, ahol ez működik
Írországban oktató nélkül, kísérővel történhet a vezetés a sikeres elméleti vizsga után. Ám a kísérőnek megszabták, hogy milyen felkészültséggel kell rendelkeznie. Nincs oktató a vizsgán sem, a vizsgabiztos ül az anyósülésen.
Ausztriában háromfajta módszerrel lehet jogosítványt szerezni, ebből az egyik, hogy az autósiskolában hivatalosan minimális alapképzésen vesz részt a tanuló. Mellette pedig engedélyezett felügyelővel történik a közúti gyakorlat.
Ezer kilométert kell így megtenni, a kísérővel menetnaplót kell vezetni,
és a kísérőnek itt is előképzettséget kell bizonyítania. A tapasztalatok azt mutatják, hogy azok a tanulók, akik ezt az utat választották, jogkövetőbb magatartást mutattak. Első alkalommal pedig sikeresebbek voltak a vizsgán.
Svédországban a tanulók 90 százaléka gyakorol már a képzés során kísérővel, akinek hatósági felkészítő tanfolyamon kell részt vennie.
Magyarországon is bevezetnék a jogosítványszerzésnek ezt a módját
A munkacsoport az európai trendeket is figyelembe véve, ezért jelen állás szerint azt javasolhatja, hogy önkéntes lehetőségként
Magyarországon is vezessék be a kísérővel történő vezetést.
Hogy a jelenlegi kötelező 29 óra plusz vizsga mellett vagy részben ahelyett lenne adott ez a lehetőség, arról egyelőre zajlanak az egyeztetések. Ám a cél az, hogy az állampolgár minél felkészültebben jusson el a vizsgáig, és minél alacsonyabb költségen meg tudják szerezni a jogosítványt.
Ha lesz ilyen változtatás, akkor azt is át kell gondolni, hogy a kísérőnek
kötelezővé tegyék-e a pótpedálok felszerelését, szükséges-e ez a jelentős többletköltség, vagy sem.
A kísérőket Európa más országaihoz hasonlóan viszont itthon is biztosan külön felkészítenék a feladatra. Ez egy újabb közlekedésbiztonsági aspektusa lehet a témának, hiszen ők is naprakészebb tudással rendelkezhetnek majd.