Kiveri a biztosítékot az új szabály: Teljesen megvariálják a jogosítványszerzést

Változik a KRESZ és a jogosítványszerzés módja is.

Az Építési és Közlekedési Minisztériumnak 2025 márciusáig kell letennie a kormány asztalára a KRESZ és a jogosítvány megszerzésének megújítására vonatkozó szakmai javaslatait. Egy háttérbeszélgetésen vázolták az újdonságokat – írta meg a 24.hu.

A katonákat bevonnák az autósoktatásba

Megírtuk, hogy Orbán Viktor minisztériuma a honvédség kezébe adja a jogosítványszerzés gyakorlati oktatását.

Idén 527 millió, jövőre 832 millió forinttal támogatja a kormány a középiskolások ingyenes jogosítványszerzését, így rendelkezik a július elején megjelent kormányhatározat.

Az elképzelések szerint a katonák tarthatják majd a gyakorlati képzéseket,

míg a középiskolák végzik az egészségügyi és elméleti felkészítést.

Orbán Viktor döntése alapján a honvédség tagjainak elég lesz a gyorstalpaló a jogosítvány megszerzését biztosító oktatáshoz

A katonák az eddigi információk alapján könnyített oktatói képzésen vesznek részt, amely

felháborodást keltett a hivatásos gépjárművezető-oktatók körében,

hiszen nekik egy rendkívül szigorú és alapos követelményrendszernek kell megfelelniük.

A családtagok is „besegíthetnek” az autósoktatásba

A szerdai háttérbeszélgetésen kiderült, hogy

lehetőséget biztosítanának a családtagi vezetőoktatásra.

Jelenleg Magyarországon bűncselekményt követ el az a szülő, aki a gyermekét még jogosítványszerzés előtt, az oktatás ideje alatt a közúton vezetni tanítja. Ez viszont talán már nem sokáig marad így.

Ötvös Viktória, a KTI Közlekedésbiztonsági Képzési Osztály osztályvezetője elmondta,

több európai országban is felhatalmazást kaptak a családtagok arra, hogy a vezetni tanulókat oktassák

bizonyos jogi keretek között.

Vannak nyugati országok, ahol ez működik

Írországban oktató nélkül, kísérővel történhet a vezetés a sikeres elméleti vizsga után. Ám a kísérőnek megszabták, hogy milyen felkészültséggel kell rendelkeznie. Nincs oktató a vizsgán sem, a vizsgabiztos ül az anyósülésen.

Ausztriában háromfajta módszerrel lehet jogosítványt szerezni, ebből az egyik, hogy az autósiskolában hivatalosan minimális alapképzésen vesz részt a tanuló. Mellette pedig engedélyezett felügyelővel történik a közúti gyakorlat.

Ezer kilométert kell így megtenni, a kísérővel menetnaplót kell vezetni,

és a kísérőnek itt is előképzettséget kell bizonyítania. A tapasztalatok azt mutatják, hogy azok a tanulók, akik ezt az utat választották, jogkövetőbb magatartást mutattak. Első alkalommal pedig sikeresebbek voltak a vizsgán.

Svédországban a tanulók 90 százaléka gyakorol már a képzés során kísérővel, akinek hatósági felkészítő tanfolyamon kell részt vennie.

Magyarországon is bevezetnék a jogosítványszerzésnek ezt a módját

A munkacsoport az európai trendeket is figyelembe véve, ezért jelen állás szerint azt javasolhatja, hogy önkéntes lehetőségként

Magyarországon is vezessék be a kísérővel történő vezetést.

Hogy a jelenlegi kötelező 29 óra plusz vizsga mellett vagy részben ahelyett lenne adott ez a lehetőség, arról egyelőre zajlanak az egyeztetések. Ám a cél az, hogy az állampolgár minél felkészültebben jusson el a vizsgáig, és minél alacsonyabb költségen meg tudják szerezni a jogosítványt.

Ha lesz ilyen változtatás, akkor azt is át kell gondolni, hogy a kísérőnek

kötelezővé tegyék-e a pótpedálok felszerelését, szükséges-e ez a jelentős többletköltség, vagy sem.

A kísérőket Európa más országaihoz hasonlóan viszont itthon is biztosan külön felkészítenék a feladatra. Ez egy újabb közlekedésbiztonsági aspektusa lehet a témának, hiszen ők is naprakészebb tudással rendelkezhetnek majd.

Valódi Hírek