Elképesztő válságot hozhat Donald Trump vámháborúja: Az autóipar vezetői már a legrosszabbra készülnek

Nagy bajt okoz a Trump-féle vámháború az autóipar területén.

Az autóiparban minden eddiginél nagyobb a pánik: a globális ellátási láncokat sújtó ritkaföldfém- és mágneshiány miatt iparági szereplők arra figyelmeztetnek, hogy

akár már júliusban is gyártási szünetek jöhetnek.

Kínában a vámháború miatti válság jelei már láthatóak az autóipar területén

A Kínából érkező szállítmányokat sújtó exportkorlátozások és az amerikai vámintézkedések nyomán a kulcsfontosságú alapanyagok, köztük a nagy teljesítményű elektromos motorokhoz elengedhetetlen neodímium-mágnesek elérhetősége jelentősen csökkent. Az autógyártók és beszállítóik világszerte kétségbeesetten próbálnak alternatív forrásokat találni,

de a rövid távú kilátások borúsak.

Kína exportnövekedése májusban 4,8 százalékra lassult az egy évvel korábbihoz képest, ami három hónapos mélypontot jelent. Ennél is aggasztóbb, hogy az Egyesült Államokba irányuló export 34,5 százalékkal esett vissza, ami a COVID-járvány kezdetét idézi. A csökkenés oka elsősorban

a Donald Trump vezette vámháború,

valamint a kínai és amerikai kereskedelmi kapcsolatok körüli bizonytalanság. Bár áprilisban 90 napos vámfelfüggesztés lépett életbe, a májusi adatok azt mutatják, hogy ennek hatása még nem érződik.

Az autóipar olyan válságba került, ami tömeges gyárleállásokhoz vezethet

Kínai adatok szerint a ritkaföldfém-export ugyan nőtt májusban, de ez főként az exportkorlátozások előtti utolsó szállítmányok „előtöltése” miatt történt. A részletes, elemenkénti bontású adatok csak június 20-án érkeznek meg, így egyelőre nem világos, mekkora kieséssel kell ténylegesen számolni. Az viszont biztos, hogy

a hiány már most gyárleállásokkal fenyeget, főleg az elektromos járművek

és prémium autók gyártásánál.

Közben a kínai gazdaság egyre nagyobb nyomás alatt van: az import 3,4 százalékkal csökkent, az ipari termelői árak pedig 3,3 százalékkal zuhantak éves szinten – ez 22 hónap óta a legnagyobb visszaesés. A válság jelei egyre markánsabbak, a belföldi kereslet gyenge, az ingatlanpiac stagnál, és a fogyasztás is visszafogott marad.

Bár Peking több ösztönző lépést is bevezetett – például 500 milliárd jüanos (szűk 25 ezer milliárd forint) hitelprogramot és irányadó kamatcsökkentést –, ezek egyelőre nem elegendőek a helyzet stabilizálásához.

A globális autóipar tehát rendkívül sérülékeny állapotba került, és ha nem sikerül gyors megállapodást elérni a ritkaföldfém-export újraszabályozásáról, a gyártósorok tömeges leállása szinte elkerülhetetlenné válik.

(reuters.com nyomán)

Valódi Hírek