Vélemény Dávid Ferenc gazdasági árnyékminisztertől.
A magyar kormányfő már több mint egy évtizede meghirdette, hogy melyik az a négy gazdasági terület, amelyben hazai többséget akar, és amelyekben meghatározó befolyást kíván szerezni.
Ez az energiaszektorban, a bankszektorban és a média területén már megtörtént. A bolti kiskereskedelem volt a negyedik „kívánt” zsákmány,
de mindeddig nem járt sikerrel egyik kormányzati akció sem.
Különféle szabályozó eszközökkel (vasárnapi zárvatartás, az éjszakai értékesítés korlátozása, az élelmiszerlánc-felügyeleti díj bevezetése, ágazati különadó, kötelező akciók stb.) le akarják térdeltetni a multikat, és olyan helyzetbe kívánják hozni őket, hogy valamelyikük meg akarjon szabadulni az itteni vagyonától, és akkor az állam mint gazdaságszervező majd rácsap, és saját körében értékesíti azokat.
Nincs új tehát a nap alatt: az Orbán–Lázár-brigád most a Sparral kezdett el kötözködni. A kormánynak nem általában van problémája a multinacionális cégekkel, hiszen a BMW, a Mercedes vagy az Audi soha nem került célkeresztbe. A külföldi tulajdonban lévő kiskereskedelmi cégekre viszont
folyamatosan tüzelnek.
Nevesítsük, hogy kikről van szó!
Az alábbi rangsor a 2022. évi magyarországi bruttó forgalmak alapján készült:
- a Lidl 1 193 milliárd (1,1 billió!) forint,
- Spar 915 milliárd forint,
- Tesco 885 milliárd forint,
- ALDI 505 milliárd forint,
- PENNY 489 milliárd forint,
- Auchan 456 milliárd forint.
(Ez utóbbiba már beszuszakoltak egy kormányközeli üzletembert: Jellinek Dániel Indotek-csoportja 47 százalékot vásárolt a francia Auchan hazai hipermarketüzletében és 100 százalékot az úgynevezett korzóüzletben.)
Látva a többiek forgalmi teljesítményét, ez bizony semmilyen szempontból nem meghatározó részarány a kiskereskedelemben.
Egy héttel ezelőtt a Spar Austria vezérigazgatója arról beszélt, hogy kénytelenek voltak átszervezni a magyarországi Spar működését és cégstruktúráját, hogy meg tudják védeni a céget a magyar kormány befolyásától.
Ezzel párhuzamosan a cég az Európai Bizottsághoz fordult, mert az uniós jogot sértőnek találta a kiskereskedelmi láncokra kivetett magyar különadót.
Ettől a nyilatkozattól nagyon „bepöccent” a magyar kormány.
Egyik minisztere (Lázár János) odáig is elment, idézem:
„Most, hogy az osztrák fűszeres-közértes, a Spar így viselkedett, felvetettem a kormányban, hogy ne tűrjük tovább a hazudozást, alaptalan állításokat tőlük, s inkább vegyük meg őket szőröstül-bőröstül„.
Ez azt jelenti, hogy a magyar kormány állami tulajdonba akarja venni, állami irányítás alá szeretné vonni a Spar Magyarország Kft-t.
Nem jó ötlet, már csak azért sem, mert ismeretem szerint a Spar magyarországi kereskedelmi társasága nem eladó. Megvenni pedig csak azt lehet, amit áruba bocsátanak. Ez a Spar Magyarország Kft. esetében eddig nem történt meg.
Egy évvel ezelőtt Antje Gerstein, a Német Kiskereskedelmi Szövetség vezetője már jelezte, hogy
„a magyarországi szupermarketek jövedelmező működése rendkívül nehézzé vált”.
Ugyanekkor Monika Hohlmeier, a bajorországi konzervatív Keresztényszociális Unió (CSU) európai parlamenti képviselője, azt állította, hogy
„ha egy külföldi vállalkozóként sikeres Magyarországon, akkor
számítania kell egy oligarcha megjelenésére, aki fel akarja vásárolnia a cégét”.
Egy ilyen helyzetet szerinte az EU és tagállamai nem tolerálhatnak.
Tehát a németeknek is csípi a szemét az erőszakos magyar befolyásszerző gyakorlat, ők is féltik a hazánkban működő vállalataikat.
Hogy is van ez?
Nemcsak az osztrák vezérigazgató, hanem a német érdekképviseleti vezető, illetve bajor EU-képviselő is azt meri állítani, hogy a sikeres – külföldi tulajdonban lévő – vállalkozásokat veszély fenyegeti Magyarországon?
Tapasztalataik szerint a magyar kormány jogi eszközökkel először veszteségbe hajszolja ezeket a cégeket, majd ezt követően baráti, kormányközeli nagyvállalkozók – diszkont áron – meghatározó tulajdonhányadra ácsingóznak.
Azt értem, hogy ezek az emberek vagyonosodni akarnak, de azt is magyarázza el valaki nekem, hogy a multinacionális kereskedelmi láncok állami irányítású bekebelezésétől miért és mennyivel fog jobban és hatékonyabban kereskedni a REÁL, a Coop és a CBA?
Eddig úgy tudtam, hogy a kereskedelemben a vásárló az úr. Úgy látszik, nálunk ez nem így van, hiszen szemmel láthatólag
nem a fogyasztói szempontok érvényesülése a fontos, hanem az, hogy az állam meghatározó befolyást szerezzen az ágazatban.
A Spar megelégelte a magyar kormány packázásait, és határozottan lépett. Az 1932-ben alapított nemzetközi áruházlánc 48 országban, 4 kontinensen, több mint 13 ezer egységgel rendelkezik. Persze lehet, ezt a világcéget sértegetni és bosszantani, csak nem biztos, hogy megéri.
A vásárlóknak biztos nem…..