Micsoda fordulat.
A Szegedre tervezett kínai elektromosautó-gyárral kapcsolatban már sokakban felmerült a kérdés, hogy hol készülnek majd az autók akkumulátorai. Hétfőn kiderült:
a BYD nem Magyarországon gyártja majd azokat, hanem Kínából hozza be.
Dél-Magyarország fellélegezhet – írta meg a nepszava.hu.
Az is kiderült, hogy mi áll a változás hátterében: a felhasznált grafitot nagy tömegben mindenképpen ide kellene hozni Kínából, és alig van költségkülönbség aközött, hogy az alapanyagot vagy a részegységeket szállítják.
Így aztán csak az akkumulátorok részegységeit fogják majd Szegeden összerakni, és ott teszik bele az elektromos autókba, de
vegyipari tevékenység nem történik majd a magyarországi gyárban.
A BYD központja a világ egyik legnagyobb kikötőjéhez, Hongkonghoz közel található, a 13 milliós lakosú Sencsen.
Ezért kézenfekvőnek tűnik, hogy tengeri úton indítsák el a szegedi gyárba szánt akkumulátor-részegységeket, amelyeket akár a görögországi Pireusz kikötőjében pakolhatnak át vasútra, hogy innen a Belgrád és Budapest között épülő vasútvonalon érkezzen az áru Magyarországra.
Amint megírtuk, novemberben bejelentették, hogy a Tesla riválisa, a kínai BYD Szegeden építheti fel első európai gyárát. A gigaberuházással azonban akadt egy kis gond:
az Európai Unió vizsgálatot indított a cég ellen.
Úgy tűnik, Orbán Viktorék nem várják meg az EU-vizsgálat befejezését: januárban már meg is kezdenék a gyárcsarnokok alapozását.
Az ELI-ALPS Kutatóintézettől északra, az autópálya mellett épülne fel a kínai elektromosautó-gyár első két csarnoka – legalábbis ez szerepel a hétfőn az építésügyi hatósághoz beérkezett tervekben.
A beruházásról eddig sem kormány, sem az önkormányzat, sem a kínai beruházó nem közölt részleteket.