Intő példa: Így zúzta le teljesen Kína egy egyszerűnek tűnő hitellel Montenegrót

Hajrá, előre Fudan Egyetem és Budapest-Belgrád vasútvonal!

Gigantikus hitelt vett fel Kínától Montenegró egy autópályára, most pedig se autópálya, se pénz, és még az EU sem segít rajtuk.

Montenegró pici ország, így egészen a közelmúltig egyetlen kilométernyi autópálya sem volt a területén. Az ország első autópályája a Belgrád – Bar nemzetek közötti autópálya lenne, amelyre eddig az ország éves GDP-jének negyedét költötték: ebből mindössze 40 kilométert sikerült megépíteni.

A teljes Belgrád–Bar vonal 445 kilométer, ebből 165 kilométer jut Montenegróra. A szintkülönbségek, alagutak és viaduktok szükségessége miatt azonban ehhez majdnem 1 milliárd dollárnyi hitelt vettek fel a kínai Eximbanktól, a kivitelezésbe pedig a kínai China Road and Bridge Corporation (CRBC) vállalatot vonták be.

Ez később végzetes döntésnek bizonyult.

Köztudott, hogy Kína miért törekszik az európai és amerikai befolyásra: célja a világot kínai kereskedelmi útvonalakkal behálózni. Ez Hszi Csin Ping kínai elnök szívügye, amire már most milliárdokat költöttek: kikötő- és vasútfejlesztések sokasága jelent meg.

Ezeknek célja, hogy a kínai áruk rekordsebességgel érjenek el a világ minden tájára és ezáltal a kereskedelem és gazdaság növekedése felülmúlhatatlan legyen. Ennek következménye a nyugati hatalmak, illetve az Egyesült Államok gúzsba kötése és lépésről-lépésre történő legyengítése.

Erről >>ITT<< írtunk bővebben, azt a cikket pedig, amely arról szól, hogy Orbán tulajdonképpen Kína trójai falova az EU-ban, >>ITT<< találod.

Montenegró drámája abban keresendő, hogy a felvett összegből mindeddig összesen 40 kilométernyi autópályát sikerült megépíteniük, így további forrásokra lett szükség, de

már az előző hitel törlesztése is gondot okoz az országnak.

„Az egymilliárd dollárt egy 600 ezer fős országra kell vetíteni, ebből látszik, hogy a montenegróiaknak szinte értelmetlen projekt nagyobb teher, mint Magyarországnak a paksi atomerőmű.”

— hívja fel a figyelmet vasárnapi cikkében a Telex.

Montenegró ráadásul még Magyarországnál is szegényebb állam. Problémájukat nehezíti, hogy az ország még nem tagja az Európai Uniónak, bár nagyon szeretnének csatlakozni.

Az Unió már a hitel felvétele előtt jelezte, hogy értelmetlennek tartja a projektet, ráadásul óva intettek a kínai befolyás növelésétől is.

2014-ben ennek ellenére felvette a hitelt az ország, de mostanra többször is kért már segítséget az EU-tól a törleszéshez, jelezve, hogy

bele fognak rokkanni a hitelbe.

Az EU viszont — érthetően — nem segít Montenegrónak, hiszen az egyrészt nem tagállam, másrészt miért is finanszírozná az EU egy kínai hitel törlesztését, amely a kínai befolyást hivatott növelni Európában, és amelynek veszélyeire már jó előre felhívták Montenegró figyelmét.

Kína pedig felteszi a kezét az ügyben, szerintük a hitel a teljes montenegrói adósságnak csak az egynegyede, maga a teljes adósság pedig a montenegrói GDP 90 százalékára rúg, ráadásul Kína szerint a 2 százalékos kamat is kedvező.

A hitel azonban már az első negyven kilométerre sem volt elég, főleg, hogy egyetlen kilométer 7 milliárd forintnyi összegbe került. Az első törlesztőrészletet, 70 millió dollárt Montenegrónak nyáron kell majd fizetnie.

Eközben Milojko Spajić montenegrói pénzügyminiszter bejelentette, hogy a montenegrói kormány tárgyalásokat kezdeményezett az Európai Unióval.

 

Valódi Hírek