Bárándy: Az Alaptörvényben nem szerepel “rendkívüli jogrend”, a kormány még a saját törvénykezésével is szembe megy

Értelmezhetetlen, mit szavazott meg kedden a Parlament.

A Hírklikk közölt egy interjút Dr. Bárándy Péterrel, aki a Medgyessy-kormány igazságügyi minisztere volt. Orbán Viktor a járványhelyzet miatti szigorításokkal indokolta a rendkívüli jogrend bevezetését,

Bárándy szerint azonban ilyen fogalom az Alaptörvényben nincsen.

A portál arra kérte a volt minisztert, hogy értelmezze a kedd éjfélkor bevezetett “rendkívüli jogrend” fogalmát. “Nem értem.” – válaszolta Bárándy.

Az Alaptörvényben ugyanis “különleges jogrend” szerepel, ennek viszont több fajtája is van. Ezek egyike a veszélyhelyzet, ezt rendelte el most a kormány. A “veszélyhelyzet” azonban nem vonatkozik járványügyi helyzetekre, hanem ipari katasztrófák és természeti csapások esetében alkalmazható.

A veszélyhelyzet az alapjogok korlátozására, törvénnyel ellentétes kormányrendeletek meghozatalára és hatályban levő törvények felfüggesztésére jogosítja fel a kormányt.

„A veszélyhelyzetet a kormány rendeli el és szünteti meg – nincs határideje, az elrendeléséhez és a megszüntetéséhez a parlamentnek nincs semmilyen joga, sem kötelezettsége.

Ezen idő alatt a kormány olyan rendeleteket hozhat, amelyeknek alapvetően 15 nap a hatályban léte, valamint más intézkedéseket is tehet, ami nincs közelebbről körülírva, hogy azokat milyen tárgyban, milyen tartalommal és hogyan teheti, valamint a más intézkedéseknek okszerűen időbeli hatálya sincs.” – tájékoztatott Bárándy Péter a veszélyhelyzet fogalmáról.

Szinte minden alapjogot korlátozhat így a kormány, kivétel csupán a kínzás, az embertelen bánásmód és az emberen végzett kísérletek tilalma.

Az Alkotmánybíróság kivételével minden szervezet működése korlátozható, ha elrendelik a veszélyhelyzetet.

A veszélyhelyzetben hozott rendelkezések 15 napos időkeretét a parlament meghosszabbíthatja – ezt azonban felülírta a 2020. évi 12-es felhatalmazási törvény. Az exminiszter szerint ugyan nem teljesen egyértelmű a megfogalmazás, de valahogy úgy lehet értelmezni, hogy

a veszélyhelyzet alatt hozott kormányrendeletek időbeli hatálya korlátozatlanná vált.

Alaptörvény-módosítás márpedig nem történt az ügyben, az Alaptörvény pedig 15 napban határozza meg a korlátozások hatályát ilyen esetekben, illetve azt, hogy az Országgyűlés ezt a 15 napot bizonyos helyzetekben meghosszabbíthatja.

“Ezzel szembemegy az idézett 12-es törvény rendelkezése, ami nem lehetséges a jogszabályi hierarchia betartása mellett, mert ezt a módosítást csak egy Alaptörvény-módosítással lehetne érvényesíteni, ami nem történt meg.” – magyarázza Bárándy Péter.

Tavasszal is elrendeltek egy ilyen veszélyhelyzetet, azt azonban június 17-én megszüntették. Ezzel egy időben járványügyi készültség bevezetéséről rendelkezett a Parlament, amelyben egy egészségügyi válsághelyzetet rendeltek el.

Bárándy szerint ez az egészségügyi válsághelyzet még most is fennáll, hiszen senki nem rendelkezett arról a mai napig, hogy hatályát vesztette volna.

Éppen úgy, mint a “tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet” elrendelése – amit máig nem vontak vissza, és ami egyébként Magyarországon elő sem állt.

Dr. Bárándy Péter kiemelte, hogy jelenleg három rendkívüli szabályozás van hatályban.

  • a veszélyhelyzet, ami a különleges jogrend része, tehát van alkotmányos alapja.
  • az egészségügyi válsághelyzet
  • a tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet

Utóbbi kettőnek nincs alkotmányos alapja, tehát azok nem a különleges jogrend részei. Mindezek tükrében a volt igazságügyi miniszternek nincs válasza arra, hogy valójában mit is szavazott meg kedden az Országgyűlés.

Nem tudja ugyanis értelmezni, hogy 90 nappal mit is hosszabbítanak meg, mert

„a parlamentet feljogosítja ugyan a különleges jogrend egyik típusa, a veszélyhelyzet arra, hogy a kormányrendelet 15 napos hatályát meghosszabbítsa, de az csak egy adott kormányrendeletre vonatkozik és annak a meghosszabbítására.”

Tehát egyáltalán nem arról van szó, hogy egy általános jogosítvány kerülne a kormány kezébe arra, hogy a mostantól megalkotott kormányrendeletek hatálya még 90 napig érvényes lehet.

A kormány jelenleg a saját törvényi rendelkezéseivel, de még az Alaptörvénnyel is szembe megy szerinte.

(Hírklikk nyomán)