Úgy érzi, minden eddigi rekord megdőlt.
A magyar gazdaságpolitika egyik alapja a gazdasági semlegesség, ennek megvalósításához fontos volt a repülőtér visszavásárlása – állította Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerdán a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 75. évfordulója alkalmából a Zeneakadémián rendezett ünnepségen.
Nagy Márton „gazdaságtörténeti siker”-ről beszélt
Az inflációval évek óta közelharcot vívó miniszter felidézte, hogy 2024 fontos év volt a Budapest Airport történetében, mintegy 20 év után újra a magyar állam többségi tulajdonába került a repülőtér. Nagy értékelése szerint „a rendszerváltás óta az egyik legnagyobb gazdaságtörténeti siker, hogy a magyar állam visszavásárolta a Budapest Airportot”.
Szerinte a visszavásárlásra azért is volt szükség, mert a repülőtér kritikus infrastruktúra, így „magyar többségi tulajdonban a helye”. A repülőtér visszavásárlásának szuverenitási jelentősége is van, a befektetésekről, a fejlesztési irányokról pedig közösen döntenek a partnerükkel – magyarázta az inflációs miniszter.
Szerinte a repülőtér „kapu a nagyvilág felé”
Kitért rá, hogy szerinte a repülőtér sokkal több egy egyszerű közlekedési csomópontjánál. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kapu a nagyvilág felé – fogalmazott Nagy Márton az ünnepségen.
Ismertette: 75 év alatt a budapesti repülőtéren több mint 302 millió utas fordult meg, és 3,1 millió tonna árut továbbított, mostanra a repülőtér dolgozói 60 ezer utasnak segítenek naponta, ami meghaladja a nyitás évében regisztrált egész éves forgalmat.
Kiemelte: a partner Vinci Airports-szal közösen kinevezett közös menedzsment professzionális munkájának eredménye látszik, a vállalat megkapta azt a kiemelt helyet, figyelmet, amelyet nemzetközi szinten megérdemelt. A Vinci Airports a világ vezető, magántulajdonban lévő repülőtérüzemeltetője, 14 ország több mint 70 repülőterének fejlesztését, üzemeltetését irányítja.
„A Budapest Airport és a Vince együttműködése további elérhető célállomásokat eredményez majd, köztük hosszú távú transzatlanti járatokat is”
– mondta.
Nagy Márton úgy tudja, „minden eddigi rekord megdőlt”
Kifejtette: a repülőtér „minden eddigi rekordokat megdöntve”, 17,6 millió utast fogadott 2024-ben, ami mintegy 20 százalékkal meghaladta a 2023-as értéket. Úgy látja, a növekedés az idén is folytatódott, és folytatódni fog. A repülőtér szerinte történelmi csúccsal zárta az idei első negyedévet is, áprilisban már 1,5 millió fölé emelkedett a havi utasszám. A nyári szezonban 200 járat közlekedik, mintegy 130 célállomásra.
A miniszter méltatta a repülőtér teherforgalmának teljesítményét is, a tavalyi 300 ezer tonna áru szállítása 50 százalékkal több, mint 2023-ban volt, és a repülőtér a régió legfontosabb légiáru gyűjtőközpontja. A repülőtér adásvételi szerződésének megkötésekor piaci szakértők úgy számoltak, hogy 16,5 év alatt térül meg a megvásárlás. Most úgy tűnik, az idő jelentősen lerövidül, az előzetes várakozásokat a repülőtér több tekintetben is felülteljesítette – vélte a miniszter.
Utalt rá, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) irányítása alá került a HungaroControl cég, és a magyar légiirányítás reformon esett át.
„A Budapest Airport és a HungaroControl tevékenysége garancia lesz a magyar légi közlekedés fejlődésére”
– garantálta Nagy Márton. Jelezzük, a miniszter korábban „garantálta” a 4 százalékos gazdasági növekedést is, azonban ez nem jött össze, a magyar gazdaság visszaesett – az Európai Unión belül egyedüliként.
(MTI nyomán)