470 milliárdról 800 milliárd forintra szökött fel a Budapest–Belgrád-vasútvonal ára, ráadásul rengeteget csúszik a kivitelezés és rossz minőségű is.
Március 31-én kellett volna átadni a Budapest–Belgrád-vasútvonal magyarországi szakaszát, ám ez
legalább november 30-ig csúszik
– írta meg hétfőn a szabadeuropa.hu. A portálnak sikerült több forrásból is részleteket megtudnia a gigaprojekt titkosított kivitelezői szerződésből.
A kínai kivitelező cégnek ráadásul továbbra sem sikerült engedélyeztetnie az Európai Unióban a biztosítóberendezést. Emiatt a magyar szakaszon
legfeljebb 160 kilométeres sebességgel haladhatnak majd a vonatok,
holott a szerb szakaszon 200-zal is mehetnek. A portál forrásai szerint pedig évekig el fog még tartani az engedélyek beszerzése.
Elképesztően rossz befektetés a Budapest–Belgrád-vasútvonal
Az is kiderült, hogy jelentősen megszaladtak a beruházás költségei: eredetileg 470 milliárd forint költségkerettel számoltak, ez mára 800 milliárdig ment fel. A dokumentáció nagyon rossz,
10-15 százalékos megtérülési rátával számol.
A botrányosan gyenge gazdasági mutatót az is okozza, hogy a Budapest–Belgrád-vasútvonal magyarországi szakasza elkerüli Ceglédet, Kecskemétet és Szegedet is. Pedig a szerbiai oldalon sokkal racionálisabb a vonalvezetés: ott az olyan nagyvárosokat, mint Újvidék és Szabadka összekötötték a fővárossal, Belgráddal.
A lap azt is kiemelte, hogy a teljesen indokolatlan és pazarló beruházást a fideszes politikusok sem akarták a nevükre venni.
„Nem véletlen, hogy az elmúlt tíz évben több kormánytag is volt, aki szerette volna minél távolabb tudni magát az egésztől, nehogy alá kelljen írnia valami papírt”
– jegyezte meg nekik egy informátor.
A portál azt is megtudta, hogy a Dunakeszi Járműjavító Üzembe már több hete megérkeztek a kínai szerelvények, amiket tavasszal a MÁV szakemberi vizsgálnak át, hogy megfelelnek-e az EU-s szabványoknak.
Kapcsolódó:
Újabb áldozata van az újvidéki tragédiának: 140 nap után meghalt a 19 éves fiú