Nem működik a DÁP, mégis a bevezetését erőltetik.
Sem az Ügyfélkapu+, sem a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) mobilalkalmazás működtetéséhez használt rendszer nem működik teljesen, egyik sem áll készen az éles bevetésre – jelentette ki az index.hu-nak Ruszin Zsolt, a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének (MKOE) alelnöke.
Sem a rendszer, sem a felhasználók nem állnak készen a változásra
A magyar emberek egy része nem tud, egy másik része pedig akar részt venni a digitális reformban,
amelynek keretében az Ügyfélkapu + és a DÁV papíron január 16-tól átveszi a 15-én éjféltől megszűnő Ügyfélkapu szerepét – tette hozzá.
Mint kiderült, az egyik legjelentősebb probléma, hogy a könyvelők, akik a nevünkben járnának el hivatalos ügyekben, nem biztos, hogy be tudnak majd lépni nélkülünk. Azonban nem csak ez a gond, de
a meghatalmazást sem tudják elektronikus úton jóváhagyni,
és maguk az ügyfelek sem tudnak megküzdeni az új módszerekkel.
A kétfaktoros hitelesítést még nem véglegesítették
Ezeket nem lehet kötelezően rányomni a társadalomra.
Az állampolgárok egy részének képességbeli, egy másik részének akaratbeli problémái vannak az átállással. Erre valószínűleg a fejlesztő IdomSoft Kft. is rájött már. Hiszen
a kötelező QR-kódos autentikátor mellé már az e-mailt is bevezették mint lehetséges kétfaktoros bejelentkezési opciót
– mondta el Ruszin.
Szerinte azonban még ez is kevés: kellene még az sms, a kódbeolvasás, a chatszolgáltatáson keresztüli kódmegosztás, vagyis sok módszer még hiányzik.
Nem küszöböli ki a visszaéléseket, sőt
Egy a portálnak nyilatkozó adószakértő szerint dilettáns megoldás született, ami
a visszaéléseket egyáltalán nem szünteti meg, hanem legalizálja azokat.
Az MKOE ezért a kitűzött határidőhöz való ragaszkodás, a félkész programok bevezetése helyett egy hosszú és hasznosan eltöltött
átmeneti időszakot javasol, legalább 2025 augusztusáig.
Emellett a DÁP mobilalkalmazása is hiányos, hiszen még az ígért digitális aláírás sem működik rajta, és a bonyolult regisztráción is módosítani kellene.
„Mindezek nélkül január 16-tól kitör majd a káosz, mert jelenleg nincs olyan elektronikus aláírás, amit az állam kínálna, és ilyen 2015-ben volt utoljára.
Nyolc évvel lőtték vissza az elektronikus ügyintézést”
– foglalta össze az alelnök.
Kapcsolódó:
Lejárt a türelmi idő: Rogánék kötelezővé teszik az elektronikus aláírást
Ketyeg az óra: Rogánék pillanatokon belül bekukucskálhatnak az életünkbe