A MÁV-vezér szerint megtettek mindent, amit lehetett.
Leszakadt a felsővezeték-hálózat egy része Kelenföldön pénteken: órákra megbénult a havazás miatt dunántúli vasútvonal. A MÁV-vezér elismerte, nem lehetnek elégedettek azzal, ami történt, ugyanakkor szerinte, ami tőlük telt, megtették.
„Sem Székesfehérvár, Győr és Pécs felé sem volt lehetséges a közlekedés. Mindez akkor, amikor a legtöbben szeretnének utazni.
Ha van krízis a vasúti közlekedésben, akkor ez biztosan az”
– fogalmazott a vasúti közlekedés pénteki összeomlásáról Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója a Facebookra szombaton feltöltött videóban.
Elmondta, hogy a Volánbusz megnövelte a járatainak számát, de ez sem bizonyult elegendőnek a vonatpótlásra. A vezérigazgató ugyanakkor pozitívumot is említett: szerinte az autóbuszos és vasúti közlekedés együttműködése rávilágított arra a jövőképre, amit az integrációtól várnak januártól.
Elismerte, hogy a helyzet nem volt ideális, de a MÁV a jelenlegi keretek között megtette, amit lehetett. A jövőbeni megoldás érdekében felgyorsítják az Országos Haváriaközpont tervét, hogy január 1-től országos lefedettséggel működjön, és remélik, hogy a krízishelyzetek kezelése megbízhatóbbá válik a tömegközlekedésben.
Szombat reggel a MÁV egyébként közleményben tudatta, hogy helyreállt a közlekedés. (Érdemes azért indulás előtt tájékozódni a járatokat illetően!) Azt írták, a szakemberek egész éjjeli megfeszítetten azért dolgoztak, hogy a járművek menetrend szerint újra közlekedhessenek.
Kelenföldön volt Hadházy Ákos is, aki onnan szeretett volna vonattal Szekszárdra eljutni. A független képviselő áldatlan állapotokról számolt be a Facebookon. Lázár Jánosnak közlekedési miniszternek pedig azt üzente: „k∗rva anyád!” A cudar hidegben se WC, se fűtött váróterem nem volt, az utasok alig kaptak tájékoztatást.
Erről itt írtunk részletesen:
„K∗rva anyád, Lázár János!” Pokolian megszívta a cudar hidegben vonatra váró Hadházy (+videó)
Közben egyébként Lázár János is reagált Hadházy anyázására. A közlekedési miniszter megosztotta Hegyi videóját a Facebookon, és azt írta:
„Lehet k. anyázni. Lehet látványterveket gyártani. Lehet zsűrizni. Meg neki lehet állni a sz@rbol várat építeni: új, olcsóbb tarifarendszert bevezetni, járművet felújítani, pályát rendbe tenni, az utastámogatást átszervezni, ahogy mi álltunk neki az 5 pontos közlekedési akciótervvel”.
A MÁV az Orbán-kormány alatt rendkívül alulfinanszírozott lett. Még októberben jelent meg a Magyar Közlönyben Lázár János Építési és Közlekedési Minisztériumának új beruházási terve.
Mint kiderült, csak 4 milliárdot terveznek a vasútfejlesztésre (Vitézy Dávid, korábbi közlekedésért felelős államtitkár szerint ez elégtelen). A közúti projektek részletesek és konkrétak, míg a vasút esetében csak meglévő pályák felújításáról van szó, új vonalak építéséről, de komoly fejlesztésekről (sajnos) nem esik szó.
(Facebook/Hegyi Zsolt, Lázár János)