A miniszter éles kritikákkal illette a MÁV-ot, továbbá jelezte: fokozatosan fogják majd kivezetni a nemzetgazdaságilag kiemelt beruházásokat.
Meghallgatták Lázár Jánost
Lázár Jánost kedden hallgatta meg az Országgyűlés Gazdasági Bizottsága. Az építési és közlekedési miniszter meghallgatásán a vasút és a HÉV állapota is terítékre került, valamint szó esett azok jövőbeni „fejlesztéséről” is. Lázár János a felvezetőjében azt közölte, hogy a személyforgalomban használt vonalak mintegy felét érinti sebességkorlátozás, amely – jelezte a miniszter – „elég magas arány”, ezért is van nagy szükség a vasút fejlesztésére szerinte.
Kérdezték arról is, hogy szerinte mekkora szerepe lehet az elmúlt 14 év „kormányzásának” abban, hogy jelenleg ilyen silány állapotban van a hazai vasút. Lázár úgy érvelt, hogy szerinte 2010 óta Budapest és agglomerációjának közlekedésben a kötöttpályás közlekedésnek kiemelt szerepe lett, valamint „az olcsó jegyek és bérletek bevezetésével országosan is többen használják már a vasutat, mint korábban”.
Kérdésessé vált a finanszírozás a miniszter szerint
Azt mondta miniszter, hogy a közelmúltban a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt.-ben (GySEV) kétharmados tulajdonrészt szerzett a magyar állam. Hozzátette, céljuk, hogy teljes kontrollt szerezzenek a vállalat felett, és hogy 2025-től a GySEV részt vegyen a nyugati országrész vasúti kiszolgálásában.
Lázár János azon kritikára is reagált, miszerint az Orbán-kormány nem fordít elég forrást a vasút fejlesztésére. Úgy tartja, „a társadalmi igény” az, hogy utakat építsen a kormány, a kötött pálya fejlesztése csak ezután lenne prioritás a kormányzat számára – tudatta. Lázár arról is beszélt, hogy egy 1700 milliárd forintos terv van a kormány előtt járműbeszerzésekkel kapcsolatban, azonban
a finanszírozás egyelőre kérdéses (!)
– árulta el.
Mégsem lesznek új vonatok?
Kijelentette: szinte bizonyos, hogy az állam nem fog új vonatokat vásárolni 2026 előtt, a járműbeszerzés még nincs is benne a 2025-ös költségvetésben – magyarázta el a miniszter.
Kapcsolódó: Figyelem! Rendkívüli bejelentést tett a MÁV a magyarországi vonatkisiklások után (+videó)
Megjegyezte azt is, hogy szerinte a kormánynak el kellene gondolkoznia a hazai vasúti járműgyártás felélesztésén is. A beszámolók szerint szűkszavúan kitért a Budapest–Belgrád vasútvonalra is, amelynél véleménye szerint a kínaiak „nagyon jó munkát végeznek, a biztosító berendezésekkel nagyon jól haladnak” szerinte.
A képviselők a HÉV ügyében is kérdezték Lázárt. Arra voltak kíváncsiak, hogy mikorra és milyen forrásokból várható a szerelvények cseréje, amelyre egyébként ígéretet is tettek – bár tudjuk, hogy az ilyesmi semmit sem számít Orbán Viktorék kormányában.
Kivezetik a kiemelt beruházásokat
Lázárt János ezzel kapcsolatban azt mondta, a kormány vállalta, hogy az összes közlekedésfejlesztési forrás jelentős részét – a kötött pályára szánt források legalább 30 százalékát – a HÉV-hálózat felújítására fordítja. 2030-ig megújítják a szentendrei, a ráckevei és a csepeli HÉV-et, és 2028-29-ig belekezdenek (!) a felújításba a gödöllői és a csömöri HÉV vonalain is. A járművek tendereztetését is újra elkezdik 2025-ben – fűzte hozzá.
Elmondta, hogy
fokozatosan kivezetik nemzetgazdaságilag kiemelt beruházások intézményét.
Ami még folyamatban van, az kifut, újhoz pedig nem járulnak hozzá – tette világossá. Indoklása szerint rengeteg nemzetgazdaságilag kiemelt beruházásnak voltak társadalmi és politikai hátrányai.
Lázár János várat épít, elárulta, hogy miből
Lázár meghallgatásán a magyarországi lakásárak is szóba kerültek. A miniszter úgy gondolja, nagyban hozzájárul az áremelkedésekhez, hogy a magyarországi ingatlanfejlesztők 30-40 százalékos haszonnal építik a lakóingatlanokat, míg Európában máshol 10-20 százalék a jellemző. Mint mondta, ezt a haszonkulcsot kell csökkenteni a lakásárak mérsékléséhez.
„Az én dolgom az a közlekedéssel, hogy bizonyos kupacból várat építsek. A hölgyek miatt is a kötelező udvariasság okán nem mondanám, hogy
szarból kell várat építenem”
– jelentette ki a MÁV állapotával kapcsolatban Lázár János.
„Ebből a rengeteg használt ócskavasból, fölújítások, szervizelések árán megpróbálunk a ’25-ös turisztikai szezonra egy új struktúrát összerakni”
– mondta még.
Érdemes megemlíteni, hogy Lázár János 2022 óta felel a MÁV-ért, azóta pedig az összes folyamatban lévő vasúti fejlesztést leállította. Többek között ez is volt annak az oka, hogy még a nyáron kisiklott egy vonat a Keleti pályaudvarnál, ugyanis mint kiderült, Lázár a váltót érintő fejlesztést is törölte korábban.
Videó:
(telex.hu nyomán)