Kemény pénzeket fizettek be a bliccelők a MÁV-nak, bekeményített az állami vasúttársaság.
Soha akkora bevétele nem volt a MÁV-START–nak a beszedett büntetésekből, mint idén júliusban. De nem csak a már legforróbb hónapja volt kimagasló, közlésük szerint 2024 első félévében is rekordbevétellel zártak a büntetésekből.
Közel 80 milliót kaszáltak belőle
Szerdai közleményükben azt is leírták, hogy 2024 januártól júniusig közel 80 millió forintot szedtek be a bliccelőktől, ami szintén kimagasló eredmény. Ez 40 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi mértéket.
Összehasonlításképpen megemlítették, hogy az eddigi legmagasabb bevételű hónap 2020 márciusa volt 13,3 millió forinttal, ezt a rekordot döntötte meg a 2024 július,
15,2 millió forintos bevétellel.
A magas összeg sok késedelmi kamatot is tartalmaz.
A legmagasabb befizetett büntetés 148 ezer forint volt.
Hatékonyabb lett a behajtás
Mint írták, fokozták a behajtás hatékonyságát. Az első félévben több mint 1500 fizetési megállapodást kötöttek azokkal az utasokkal akik büntetést halmoztak fel a társaság felé, sokakat levélben vagy telefonon értek el.
Azok, akik a fizetési megállapodást nem tartják be vagy nem reagálnak semmilyen megkeresésre, immár
jogi eljárásra számíthatnak.
Emelkedtek a pótdíjak
Tavaly menetrendváltástól a pótdíjak is jelentősen növekedtek. A korábbi 8 000 forint helyett immáron
25 000 forintot fizet az, aki a vonaton nem rendezi tartozását.
Ez az az összeg pedig 50 000 forintra emelkedik, ha valaki 30 napon belül sem tesz eleget fizetési kötelezettségének – írták.
Jobb előbb rendezni a tartozást, mert később csillagászati összeg lehet belőle
Minél később rendezi egy bliccelő az adósságát, annál többet kell fizetnie.
Ha a társaság jogi eljárást indít ellene, még rosszabb lehet a helyzet, hiszen rá terhelik az összes ügyvédi és eljárási költséget. a bliccelő akár még az ingatlanát is elveszítheti így – írták.
A MÁV azt javasolja közleményében, hogy senki ne blicceljen, vagy ha valaki büntetést kap, mielőbb fizesse be.
„Ehhez a MÁV-VOLÁN-csoport segítségét is kérhetik: egyedi fizetési konstrukciót, részletfizetést, fizetési halasztást is kaphatnak, ha szeretnék rendezni tartozásukat”
– hívták fel a figyelmet.
„Mindemellett a MÁV-VOLÁN-csoport elsődleges célja továbbra sem a büntetések számának növelése, hanem az, hogy felhívja a figyelmet a jegyváltás fontosságára. Ennek érdekében folyamatos fejlesztésekkel segíti az utasokat, valamint az új tarifarendszer életbe lépésével – az ország- és vármegyebérletek bevezetésével – még egyszerűbbé tették a jegyvásárlást”
– zárták közleményüket.
Nagy átalakítások vannak a MÁV-nál
Lázár János építési és közlekedési miniszter idejében úgy tűnik minden nap történik valami a MÁV-nál.
Augusztus 16-án ötpontos közlekedési akciótervet hirdetett Lázár. Ennek lényege:
- Új személyszállítási törvényt kreálnak, a közlekedési jogot állampolgári alapjoggá nyilvánítanák minden magyar állampolgár, a magyar lakóhellyel rendelkezők számára. Ennek részeként minden magyar a lakóhely és a járáshely között naponta háromszor oda-vissza, átszállás nélkül, járáshely és megyeszékhely között pedig napi kétszer, ugyanezekkel a kitételekkel tudna közlekedni.
- A tárcavezető bejelentette, hogy vasútépítésbe kezdenek. Lázár az Európai Beruházási Bankhoz fordul 1 milliárd eurós hitelkérelemmel – amely 30 évreszólna. A kormány a projekthez 1 milliárd eurót ad. Átszámolva az összeg körülbelül 880 milliárd forint. A kormány 4 év alatt 500 kilométernyi új vasutat akar építeni.
- Járműbeszerzést eszközölnek. Mint kifejtette, erre 3 opció kínálkozik: vagy magunk kezdünk járműgyártásba, vagy veszünk újakat, vagy használt járműveket szerzünk be. Utóbbi mellett voksolt a közlekedésért felelős miniszter, akinek a kormányfő parancsba adta, hogy keressen 20-30 éves, Nyugat-Európában most leszerelt járműveket.
- Új MÁV-applikációt fejlesztenek, amely rövidesen el is készül, és az utaskomfortot szolgálja majd. Ennek jegyében felújítanak több vasútállomást, pályaudvart. Lázár hozzátette, ezt nem adófizetői pénzből, hanem ingatlanbefektetők pénzéből képzeli el.
- Végül közölte, ehhez új rendszer kell. Mint mondta, újjászervezik a MÁV-ot és leányvállalatait, ennek része a már említett összevonás is. MÁV Zrt. lesz a középpontban, továbbá a cégnek három leányvállalata lesz. Egyik a személyszállítással fog foglalkozni, a másik pályaműködtetéssel, a harmadik pedig ezeknek a cégeknek a kiszolgálását fogja végezni – ismertette Lázár János. Megjegyezte, új menedzsmentre van szükség, így Pafféri Zoltánszeptemberben távozik, helyére Hegyi Zsolt kerül, ő lesz az új vezérigazgató a MÁV-nál. Pafféri mellett Steininger Zsoltnak is távoznia kell, helyére Dányi Gábor kerül.
Lázár megjegyezte, más személyi változások is lesznek, de erről majd Hegyi Zsolt tájékoztatja a nyilvánosságot.
Közben a kisgyerekesekbe belerúgott
Megírtuk, hogy Lázár János miniszter döntésével július 1-jével megtiltotta az otthoni munkavégzést a több ezer embert foglalkoztató MÁV-nál, valamint az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) alá tartozó állami cégeknél.
Lázár azt reméli a döntéstől, hogy jobb lesz az elvégzett munka minősége, ám a hirtelen döntés szinte
lehetetlen helyzetbe hozza a kisgyermekes munkavállalókat.
Több szülőnek a kérését is elutasították
Ez különösen nehéz helyzetbe hozza a dolgozókat, hiszen annak tudatában nem kértek nyári ügyeletet az óvodában vagy iskolában, hogy az otthoni munkavégzéssel a gyermekfelügyeletet is meg tudják oldani. A home office megszüntetését az intézkedés előtt pár nappal tudták meg, így már nem tudtak változtatni a gyermekek nyári elhelyezésén.
„Ismét egy családbarát húzása a kormánynak”
– fogalmazott egy érintett dolgozó.