Lázárék bekeményítettek: A MÁV nagyot kaszált egyetlen hónap alatt

Kemény pénzeket fizettek be a bliccelők a MÁV-nak, bekeményített az állami vasúttársaság.

Soha akkora bevétele nem volt a MÁV-STARTnak a beszedett büntetésekből, mint idén júliusban. De nem csak a már legforróbb hónapja volt kimagasló, közlésük szerint 2024 első félévében is rekordbevétellel zártak a büntetésekből.

Közel 80 milliót kaszáltak belőle

Szerdai közleményükben azt is leírták, hogy 2024 januártól júniusig közel 80 millió forintot szedtek be a bliccelőktől, ami szintén kimagasló eredmény. Ez 40 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi mértéket.

Összehasonlításképpen megemlítették, hogy az eddigi legmagasabb bevételű hónap 2020 márciusa volt 13,3 millió forinttal, ezt a rekordot döntötte meg a 2024 július,

15,2 millió forintos bevétellel.

A magas összeg sok késedelmi kamatot is tartalmaz.

A legmagasabb befizetett büntetés 148 ezer forint volt.

Hatékonyabb lett a behajtás

Mint írták, fokozták a behajtás hatékonyságát. Az első félévben több mint 1500 fizetési megállapodást kötöttek azokkal az utasokkal akik büntetést halmoztak fel a társaság felé, sokakat levélben vagy telefonon értek el.

Azok, akik a fizetési megállapodást nem tartják be vagy nem reagálnak semmilyen megkeresésre, immár

jogi eljárásra számíthatnak.

Emelkedtek a pótdíjak

Tavaly menetrendváltástól a pótdíjak is jelentősen növekedtek. A korábbi 8 000 forint helyett immáron

25 000 forintot fizet az, aki a vonaton nem rendezi tartozását.

Ez az az összeg pedig 50 000 forintra emelkedik, ha valaki 30 napon belül sem tesz eleget fizetési kötelezettségének – írták.

Jobb előbb rendezni a tartozást, mert később csillagászati összeg lehet belőle

Minél később rendezi egy bliccelő az adósságát, annál többet kell fizetnie.

Ha a társaság jogi eljárást indít ellene, még rosszabb lehet a helyzet, hiszen rá terhelik az összes ügyvédi és eljárási költséget. a bliccelő akár még az ingatlanát is elveszítheti így – írták.

A MÁV azt javasolja közleményében, hogy senki ne blicceljen, vagy ha valaki büntetést kap, mielőbb fizesse be.

„Ehhez a MÁV-VOLÁN-csoport segítségét is kérhetik: egyedi fizetési konstrukciót, részletfizetést, fizetési halasztást is kaphatnak, ha szeretnék rendezni tartozásukat”

– hívták fel a figyelmet.

„Mindemellett a MÁV-VOLÁN-csoport elsődleges célja továbbra sem a büntetések számának növelése, hanem az, hogy felhívja a figyelmet a jegyváltás fontosságára. Ennek érdekében folyamatos fejlesztésekkel segíti az utasokat, valamint az új tarifarendszer életbe lépésével – az ország- és vármegyebérletek bevezetésével – még egyszerűbbé tették a jegyvásárlást”

– zárták közleményüket.

Nagy átalakítások vannak a MÁV-nál

Lázár János építési és közlekedési miniszter idejében úgy tűnik minden nap történik valami a MÁV-nál.

Augusztus 16-án ötpontos közlekedési akciótervet hirdetett Lázár. Ennek lényege:

  • Új személyszállítási törvényt kreálnak, a közlekedési jogot állampolgári alapjoggá nyilvánítanák minden magyar állampolgár, a magyar lakóhellyel rendelkezők számára. Ennek részeként minden magyar a lakóhely és a járáshely között naponta háromszor oda-vissza, átszállás nélkül, járáshely és megyeszékhely között pedig napi kétszer, ugyanezekkel a kitételekkel tudna közlekedni.
  • A tárcavezető bejelentette, hogy vasútépítésbe kezdenek. Lázár az Európai Beruházási Bankhoz fordul 1 milliárd eurós hitelkérelemmel – amely 30 évreszólna. A kormány a projekthez 1 milliárd eurót ad. Átszámolva az összeg körülbelül 880 milliárd forint. A kormány 4 év alatt 500 kilométernyi új vasutat akar építeni.
  • Járműbeszerzést eszközölnek. Mint kifejtette, erre 3 opció kínálkozik: vagy magunk kezdünk járműgyártásba, vagy veszünk újakat, vagy használt járműveket szerzünk be. Utóbbi mellett voksolt a közlekedésért felelős miniszter, akinek a kormányfő parancsba adta, hogy keressen 20-30 éves, Nyugat-Európában most leszerelt járműveket.
  • Új MÁV-applikációt fejlesztenek, amely rövidesen el is készül, és az utaskomfortot szolgálja majd. Ennek jegyében felújítanak több vasútállomást, pályaudvart. Lázár hozzátette, ezt nem adófizetői pénzből, hanem ingatlanbefektetők pénzéből képzeli el.
  • Végül közölte, ehhez új rendszer kell. Mint mondta, újjászervezik a MÁV-ot és leányvállalatait, ennek része a már említett összevonás is. MÁV Zrt. lesz a középpontban, továbbá a cégnek három leányvállalata lesz. Egyik a személyszállítással fog foglalkozni, a másik pályaműködtetéssel, a harmadik pedig ezeknek a cégeknek a kiszolgálását fogja végezni – ismertette Lázár János. Megjegyezte, új menedzsmentre van szükség, így Pafféri Zoltánszeptemberben távozik, helyére Hegyi Zsolt kerül, ő lesz az új vezérigazgató a MÁV-nál. Pafféri mellett Steininger Zsoltnak is távoznia kell, helyére Dányi Gábor kerül.

Lázár megjegyezte, más személyi változások is lesznek, de erről majd Hegyi Zsolt tájékoztatja a nyilvánosságot.

Közben a kisgyerekesekbe belerúgott

Megírtuk, hogy Lázár János miniszter döntésével július 1-jével megtiltotta az otthoni munkavégzést a több ezer embert foglalkoztató MÁV-nál, valamint az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) alá tartozó állami cégeknél.

Lázár azt reméli a döntéstől, hogy jobb lesz az elvégzett munka minősége, ám a hirtelen döntés szinte

lehetetlen helyzetbe hozza a kisgyermekes munkavállalókat.

Több szülőnek a kérését is elutasították

Ez különösen nehéz helyzetbe hozza a dolgozókat, hiszen annak tudatában nem kértek nyári ügyeletet az óvodában vagy iskolában, hogy az otthoni munkavégzéssel a gyermekfelügyeletet is meg tudják oldani. A home office megszüntetését az intézkedés előtt pár nappal tudták meg, így már nem tudtak változtatni a gyermekek nyári elhelyezésén.

„Ismét egy családbarát húzása a kormánynak”

– fogalmazott egy érintett dolgozó.

Valódi Hírek