Itt az újabb közpénznyelő: A Hévíz-Balaton Airport is csak a támogatások lenyúlásáról szól?

A Hévíz-Balaton Airport is csak az állami támogatásokról szólhat.

Úgy tűnik, hogy a Hévíz-Balaton Airport is csak a jelentős állami támogatások, és a családi összefonódások példaképe, alig látható eredménnyel üzemel a repülőtér.

A Balatonon is van egy komoly közpénzt elnyelő „vállalkozás”

Családi összefonódásokról és a jelentős támogatások ellenére alig látható eredményekről beszélt egy, a sármelléki repülőtéren hosszú éveken át dolgozó munkatárs – írta meg a nepszava.hu.

„A jelenlegi cégvezetésnek nem érdeke, hogy nagyobb forgalmat bonyolítson le a Hévíz-Balaton Airport.

Nekik éppen a jelenlegi, langyos-semmilyen helyzet felel meg”

– mondta el a portálnak a sármelléki repülőtéren hosszú éveken keresztül dolgozó, így a légikikötő belső viszonyait jól ismerő forrás.

Az adózott eredményük nem túl fényes

A Hévíz-Balaton Airport Kft. a hivatalos adatok szerint az elmúlt években szerény nyereséget ért el. 2018-ban 1,75 millió, 2019-ben 541 ezer, 2020-ban 91 ezer, 2021-ben 2,67 millió, 2022-ben 17,2 millió, tavaly pedig 30,9 millió forintos tiszta haszonnal zárt.

Ez a bevétel elenyészően kevés ahhoz képest, hogy eddig mekkora összeget fektettek már a reptér működésébe.

Májusban beszámoltunk arról, hogy a tervek szerint

2,2 milliárd forintot pumpálnak Orbán Viktorék a légikikötőbe,

amelynek üzemeltetője a – nagyobb részben állami, kisebb részben pedig a hévízi önkormányzat tulajdonában álló – Hévíz–Balaton Airport Kft.

Talicskával tolják bele az állami támogatást

A hévízi önkormányzat 2012–2020 között, vagyis a reptér állami kézben kerüléséig több, mint 576 milliót költött el üzemeltetésére és fenntartására. Az állam – melynek tulajdonosi jogait a Magyar Turizmus Zrt. gyakorolja – tavaly ősszel írt ki 2,2 milliárd forintos pályázatot infrastrukturális fejlesztésekre.

Ezt a Mészáros Lőrinc-féle ZÁÉV Zrt.-t megelőzve a miniszterelnöki vő, Tiborcz István volt üzlettársa, Paár Attila érdekeltségébe tartozó West Hungária Bau Kft. nyert el.

Igencsak kérdéses, hogy megtérül-e valaha a befektetés.

A pénz ellenére az utaslétszámot csak a megálmodott 150 ezer ötödére-hatodára sikerült feltornászni a legjobb években. Ez a szám folyamatosan csökkent:

tavaly csak alig több, mint négyezer utas fordult meg a reptéren.

Ugyanilyen drasztikusan csökkent a kereskedelmi, vagyis az utasokat szállító járatok száma is: míg a 2010-es évek közepén még évi 250-325 gépről kellett gondoskodni, addig 2022-ben csak 112-ről, tavaly pedig mindössze 34-ről.

Családi biznisz állami segítséggel

A portál forrása szerint a cégvezetés számára tökéletesen megfelelnek a „radar alatti” üzleti eredmények.

„Nyugodtan mondhatjuk, hogy a reptér a Hontvári család magánreptere,

hiszen a cég ügyvezető-helyettese Hontvári Attila, felesége, Hontváriné Lasics Henrietta pedig a forgalmi igazgató”

– állította a volt dolgozó.

Hontváriné Lasics Henriettának állítása szerint nincs szakirányú végzettsége, de még idegen nyelvet sem beszél.

Hontvári Attila a sógorát is behozta a céghez előteresnek,

noha akkor még csak nyolc általánosa volt.

Ehhez a munkához előfeltétel lenne az érettségi megszerzése.

„Az ügyvezető-helyettes az anyósát is alkalmazta takarítóként”

miközben már volt a feladatra személyzet.

A portálnak név nélkül nyilatkozó forrás szerint a szakmaiatlanság mellett gazdaságilag is megkérdőjelezhető döntések is súlyosbítják a Hévíz-Balaton Airport helyzetét.

Valódi Hírek