A zöld rendszám kapcsán tett nemrég bejelentést Lázár János minisztériuma.
Beszámoltunk arról, hogy egy friss kormányrendelet szerint szeptember első napjától már csak a tisztán elektromos autók kaphatnak zöld rendszámot. Azaz a plug-in hibrid járművek kiesnek a körből. Utóbbiak tulajdonosai 2026 novemberének végéig adhatják le a zöld rendszámot, helyette fehéret kapnak.
Tekintettel arra, hogy a plug-in hibrid technológia környezetvédelmi terhelése magasabb, mint a zéró kibocsátású járműveké, ráadásul lehetővé teszi, hogy zöld rendszámú luxusterepjárók élvezhessék a környezetkímélő autóknak járó kedvezményeket, az Építési és Közlekedési Minisztérium álláspontja szerint nem indokolt a zéró kibocsátású és plug-in hibrid járművek azonos mértékű kedvezményének fenntartása – közölte Lázár János tárcája.
Hozzátették, hogy folyamatban van a zöld rendszámhoz kapcsolódó adókedvezmények felülvizsgálata is.
Kapcsolódó: Valami készül? Lázárék friss bejelentése átírja a közlekedési játékszabályokat
A penzcentrum.hu friss cikkében rávilágított, hogy a rendszámtábla fehérítésével járó költséget a járművek tulajdonosait terhelik. Egy új rendszámtábla ára 8500 forint, egyedi rendszámtábla esetén pedig 15 ezer forintot kell kicsengetnie a tulajdonosnak.
Egyelőre nincs nagy ármozgás
A portál kérdéseire válaszolva Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója úgy nyilatkozott, még nem várható árcsökkenés.
„Nagyon hektikus mozgásokat egyelőre nem láttunk, az oldalunkon kínált használt plug-in autók ára a korábbi hónapokhoz hasonlóan 11,7 millió forint körüli értéken mozgott, miközben az elmúlt két hétben szignifikánsnak nem nevezhető csökkenést tapasztaltunk a kínálatban.
Ez persze nem jelenti azt, hogy ez így is marad, hiszen a logikus mozgás az árcsökkenés lesz. A kereslet változása pedig erősen függ majd attól, hogy ez az árcsökkenés milyen mértékű lesz”
– fogalmazott. Megjegyezte, jelentősebb árcsökkenés a 2026 novembere előtti időszakban várható.
Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum Budaörs értékesítési igazgatója szerint
„eddig is benne volt a pakliban, hogy a plug-in hibridekre vonatkozó kedvezményeket eltörlik, korlátozzák”.
Mint mondta, a plug-in hibrid autók legnagyobb előnye, miszerint egyes típusokkal akár 80-100 kilométer is megtehető tisztán elektromos üzemmódban, megmarad.
„A 4-5 évnél régebbi modellek jellemzően 20-30 kilométert tudnak tisztán elektromosan megtenni – ez persze függ az akkupakk állapotától is –, a zöld rendszám előnyei nélkül ezek piaci értéke valamelyest közeledhet a benzines és dízelautókéhoz. Hiszen a hagyományos meghajtású autókkal szemben ezek javítása drágább, és a tisztán elektromos hatótávot csak azok tudják valódi költségcsökkentésre használni, akik keveset ingáznak”
– részletezte a szakértő.
A portál megkeresésére a Használtautó.hu is megosztotta tapasztalatait. Elmondásuk szerint egyelőre nincs nagy ármozgás, az érdeklődés sem csökken. Hozzátették, hogy nehéz megjósolni, milyen hatása lesz az intézkedésnek a piacra.
Varjas Ádám, a Duna Autó kereskedelmi igazgatója hangsúlyozta, vizsgálják annak a kockázatát, hogy tömegével lehet-e visszalépés a megrendelt ügyfeles autóknál.
„Hiszen ha egy cégnél a zöld rendszám a car policy-ban benne van, mint kötelező elem, akkor nem biztos, hogy át fogja venni a megrendelt autót, ha már »normál«, fehér rendszám lesz rajta szeptembertől”
– mutatott rá.