Folytatódik a csörte Nagy Márton és a benzinkutasok között. A tét, hogy mennyiért tankolunk.
Ahogy megírtuk, a tárcavezető tavasszal ukázt küldött az üzemanyag-kereskedőknek, melyben felszólította őket, hogy „a családok védelme érdekében” mérsékeljék áraikat a szomszédos országok átlagára alatti szintre. Ha ez nem történik meg, a kormány továbbra is kész beavatkozni az üzemanyagpiacon – mondta a miniszter.
Múlt hét pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint a szomszédos országokban a benzin átlagára 606 forint, a gázolaj átlagára 611 forint. Ez azt jelenti, hogy a magyar családoknak többet kell fizetniük az üzemanyagért, mint a szomszédos országok lakosainak. A kormány szerint azonban ez elfogadhatatlan és igazságtalan – idézték a közleményt az MTI-n.
Azóta is ingadoznak az árak
Csütörtök reggel kevésbé lehet boldog, aki üzemanyagot tankol a belső égésű motoros autójába, ugyanis
a benzin ára változatlan maradt, de a gázolajé is csupán 4 forinttal csökkent.
– írta a holtankoljak.hu. Csütörtöktől tehát egy liter 95-ös benzinért átlagosan 616 forintot, a gázolajért pedig átlagosan 623 forintot fizethetünk.
Év elejétől megy a cécó az üzemanyagár-változás miatt
Ahogy írtunk róla, nem mellékes az ügy szempontjából, hogy
a kormány több mint 40 forinttal drágította az üzemanyagokat januárban.
A kabinet szerint erre „brüsszeli nyomás” miatt volt szükség, ám Orbán Viktor decemberben elárulta, az áremelés mértékéről a kormánya döntött.
Visszaszóltak a benzinkutasok
„Olyan ígéretet, avagy megállapodást, hogy a hazai tarifák átlaga, minden egyéb körülménytől függetlenül, mostantól nem nő a környező államok szintje fölé, sem szóban, sem írásban nem tettünk”
– mondta a Népszavának adott interjújában Ratatics Péter, a Magyar Ásványolaj Szövetséget (MÁSZ) a nemzetgazdasági miniszterrel folytatott tárgyalásokon képviselő elnök.
Nagy Márton a tárgyalásokon már nem olyan bátor?
Míg a miniszter a sajtóban azt hangoztatja, hogy a kormány kész beavatkozni az üzemanyagpiacon, úgy tűnik, a tárgyalásokon zárt ajtók mögött kevésbé bátor. Az üzemanyagárakkal kapcsolatos kormányzati megállapodásról szólva ugyanis a Népszava rákérdezett, hogy pontosította-e a kormány a tárgyalásokon, milyen „szabályozói beavatkozást” terveznek, ha a benzinkutasok nem lépnek az általuk elvárt irányba.
„Ilyenről nem esett szó. Aggályaikat fejezték ki az árak kapcsán,
majd kölcsönösen ismertettük meglátásainkat„ – mondta a kérdésre válaszolva Ratatics Péter.
Kifejtette azt is:
„Magyarország nem sziget, hanem a közép-európai piac része. Így, a térség kereslet-kínálati egyensúlyának megőrzésére az ellátási zavar elkerülése végett is törekedni kell. Ha a kormány mérsékelni szeretné a hazai tarifákat, mi a – környező államokhoz képest sok esetben kiugró – adóterhelések szintjén látunk beavatkozási lehetőségeket”
– írta a Népszava.
Sok dolga van még a kormánynak
Az üzemanyag-kereskedőkkel tovább folytatódó tárgyalások mellett végre
csökkenthetné az üzemanyagot érintő áfa és a jövedéki adó mértékét is.
Bár több javaslat is született az ellenzék részéről erre vonatkozóan, ezek kivétel nélkül süket fülekre találtak a kormánynál. Az eddigi legmarkánsabb döntés az üzemanyagárstop volt, amit 2021 novemberében vezettek be. Ezt végül eltörölte a kormány üzemanyag-ellátási problémákra hivatkozva.