Kína kommunistáival akar szorosabb kapcsolatot építeni Szijjártó Péter.
Az együttműködés fejlesztése lesz Kínával a közelgő magyar EU-elnökség egyik fontos célja Szijjártó Péter szerint. A tárcavezető úgy látja, ez nagyban segíthet a környezetvédelmi és a versenyképességi célok elérésében – erről Bécsben beszélt a miniszter.
Szijjártó Péter az EU–Kína kapcsolatok a legfontosabbak
A Külgazdasági és Külügyminisztérium közleménye szerint Szijjártó kínai kollégájával, Vang Jivel folytatott telefonbeszélgetését követően beszélt arról, hogy az végre rendezni akarja az EU és Kína kapcsolatait.
Lényegesnek nevezte, hogy az európai–kínai kapcsolatokat ideológiák helyett pragmatikus, tárgyszerű, kölcsönös tiszteleten alapuló együttműködésként lehessen leírni.
Szerinte a viszony fejlesztése két okból is rendkívül fontos, s ezek közül az egyik a béke, hiszen a béke lehetőséget nyújt az emberi életek megóvására és a nagyobb fejlődésre. Márpedig szavai szerint Kína azon államok élmezőnyébe tartozik, amelyek „a leghatározottabban, a leghangosabban és a legelkötelezettebben lépnek fel a béke ügye mellett (sic!)”. Legalábbis Szijjártó dimenziójában így van ez.
Ezzel kapcsolatban üdvözölte és támogatásáról biztosította az ukrajnai válság rendezését célzó brazil–kínai béketervet. Úgy látja, ezt érdemes lenne széles körben megvitatni, ugyanis a dokumentum jó alapja lehetne a fegyverszünetnek és a béketárgyalásoknak.
„Egyetértettünk a kínai külügyminiszter kollégával, hogy a béke megteremtése érdekében folytatni kell és erősíteni kell erőfeszítéseinket, mert kizárólag a békével tudjuk elkerülni, hogy még több veszteség sújtsa a háborúzó feleket, még több veszteség sújtsa Európát és a világot”
– fogalmazott.
A tárcavezető szerint a versenyképességhez kellenek a kínaiak
Szijjártó Péter ezt követően arra is kitért, hogy mivel a magyar EU-elnökség másik fő célkitűzése a versenyképesség javítása. Ezért
tárgyaltak az európai–kínai gazdasági kapcsolatok fejlesztéséről is.
„Európa versenyképessége az elmúlt időszakban sokat romlott, és mi azt gondoljuk, hogy a versenyképesség helyreállításában nagy szerepe lenne a Kínával való gazdasági együttműködés fejlesztésének”
– mondta.
„Magyarország a legjobb példa arra, hogy milyen eredményekkel, milyen pozitív hozadékkal jár a kölcsönös tiszteleten alapuló, józan észen alapuló kelet-nyugati gazdasági együttműködés. Hiszen Magyarországon a legnagyobb keleti és a legnagyobb nyugati vállalatok zavartalanul működnek együtt, és ebből ők is és mi is nagyon sokat profitálnak, illetve profitálunk”
– tette hozzá.
„Ezért az Európai Unió akkor járna jól gazdaságilag, ha az elkövetkezendő időszakban még szorosabbá, hatékonyabbá tenné a gazdasági együttműködését Kínával.
Nem ideológiai alapú megközelítést használna, nem elszigetelésre törekedne. Nem büntetővámokat vezetne be, nem korlátozná a kereskedelmet, hanem aktív, mindkét fél előnyét szolgáló gazdasági együttműködést tudnánk építeni”
– dicsérte bújtatottan a kínai kommunista diktatúrát.
Az unió vezetői ezt másképp látják
Megírtuk, hogy az Európai Unió vezetői nem akarják, hogy magunk alatt vágjuk a fát Kína beruházásainak támogatásával.
Az uniós vezetők újabb szigorításokkal akarják megakadályozni a kínai dömpingáruk értékesítést.
A kínai beruházások támogatásával ugyanis csak az európai ipart tesszük tönkre.
Május végén döntöttek úgy az uniós vezetők, hogy új vámokról és szabályozásról határoznak Kína dominanciájának megtörése érdekében.
Az európai munkahelyeket és az európai ipart akarják védeni
a Kína ellen bevezetett EU-s vámok és szigorúbb szabályozások. Ez azonban az Orbánék által Magyarországra hozott kínai beruházásokra is hatással lesz majd.
A miniszter a kínai beruházásokat védené
Szijjártó elmondta, hogy számos megbeszélést folytattak a gazdaság, az autóipar szereplőivel, és azt látni, hogy igen komoly aggodalomra adhatnak okot a kínai autóiparra kivetett EU-s büntetővámok. Ezzel természetesen önös érdekből Kínát próbálta meg megmenteni a gazdasági visszaesésből.
Szerinte a nyugat-európai autógyártók elektromos átállási stratégiáiban alapvető fontosságú feltételként szerepel a szoros együttműködés a kínai vállalatokkal. Tehát az európai és a kínai autóipar elszigetelése nemcsak versenyképességi, hanem környezetvédelmi problémákat is fog okozni.
„Ha a zöld autóiparra történő átállás lelassul, akkor a károsanyag-kibocsátás is lassabban fog csökkenni Európában, és akkor a magunk elé kitűzött zöld célokat sem fogjuk tudni elérni”
– fogalmazott. Hozzátette:
„És ezért az elkövetkezendő időszakban is dolgozunk azért, hogy ne egyfajta vámháború, ne egyfajta kereskedelmi háború bontakozzon ki az Európai Unió és Kína között. Hanem egy kölcsönös előnyökre irányuló gazdasági együttműködés valósulhasson meg.”
(Szijjártó Péter / Facebook)