Vitézy Dávid előnytelen szerződést kötött 12 évvel ezelőtt. Vélemény.
Vitézy Dávid és a kiszervezés
Budapest a mai napig issza a levét a Vitézy Dávid által vezetett Budapesti Közlekedési Központ által kötött előnytelen szerződéseknek. 2012 októberét írtuk, amikor a Fővárosi Közgyűlésben totális káosz alakult ki a BKK által tervezett autóbusztender ügyében.
A vita tulajdonképpen a fideszes képviselők és Tarlós István között alakult ki. A fideszesek a budapesti járműpark megújításának egy jelentős részét egy magánszolgáltató bevonásán keresztül kívánták megoldani.
Vitézy hatalomra kerülésével egyértelművé vált az autóbusz-ágazat megújítása. Csakhogy a többletforrásokra már ekkor sem volt pénze a fővárosnak. Nem tudni miért, de még a fideszes többségű Budapestnek sem segített az Orbán-rendszer a 2010-es évek elején. Hacsak nem az volt a cél, hogy a kiszervezéssel már akkor az orbáni hatalom közelében sertepertélő oligarchiáknak kedvezzenek.
Vitézynek ez utóbbi cél megvalósításában óriási szerepe volt
A BKK első vezérigazgatója aktívan részt vett a BKV-t megfojtásában, amelynek során az illetékesek a cég működésből kivontak minden olyan forrást, amellyel a kiszervezés többletköltségeit fedezhették. Nem véletlen, hogy társaival megszállta a BKV igazgatóságát, és ezzel biztosította a cég feletti teljes ellenőrzést. Tulajdonképpen Vitézy lett a BKV felett is a döntéshozó. Az üzleti tervek elkészítése során szinte kézi vezérléssel döntött, és határozta meg a költségeket, elindítva ezzel a mai napig tartó negatív, pénzügyi működési spirált.
A kiszervezés költségei akkori áron legalább 3 milliárd forintos többletkiadást jelentettek, de ennek az összegnek az előteremtésére nem volt semmilyen garancia. A jelentősen megnövekvő pénzügyi kiadások mellett még az sem érdekelte Vitézyéket, hogy a magánvállalkozás – a számukra előnyös szerződésben és az új járművek beszerzésével – még az autóbuszok tulajdonjogát és megszerezték.
A főváros tehát a BKK rossz stratégiája okán is jelentős veszteségeket szenvedett el a fideszes BKK-vezér jóvoltából. Ezt igazolja, hogy 2023-ban Budapestről mintegy 150 Mercedes Citaro C2-es autóbuszt selejtezett le a magánszolgáltató. Ezek közül
több Németországban talált új gazdára, míg néhányat tanulóbuszként használ a cég.
Tehát akkor, amikor a BKV – a mai napig – finanszírozási gondokkal küszködik a kormányzat Budapest-ellenes politikája miatt, egy szolgáltató remek hasznot húz a Vitézy Dávid vezette BKK átgondolatlan szerződéseinek következményeként.
Gondoljunk csak bele: a kormány néhány évvel ezelőtt még arra sem adta áldását, hogy a BKV 30 milliárdos hitelből 300 darab új autóbusz megvásárlásával jelentősen megújítsa járműparkját! Annak költségeit ugyanúgy a közszolgáltatási szerződésből befolyó bevételekből lehetett volna kifizetni, ahogyan ezt a magánszolgáltató megtehette. A különbség csupán az, hogy a buszok a főváros tulajdonában maradtak volna, míg tavaly a magánszolgáltató
a 10 éves buszok eladásával saját profitját növelte úgy, hogy tulajdonképpen közpénzből vásárolta meg azokat 2013-ban.
Miközben tehát a BKV sok esetben autóbuszbérléssel (ami jóval drágább) tud új járművekhez jutni, vagy éppen használt buszokat vásárol a közszolgáltatás fenntartása érdekében
egy magánszolgáltató a 10 éves buszait eladva bezsebeli a közszolgáltatásból érkező pénzügyi források egy részét.
Összefoglalva: Vitézy Dávid az autóbusz-beszerzési szerződést a BKK-vezérigazgatói munkája során a köz számára előnytelen, a közpénzek felhasználását a budapestiek számára gazdaságtalan módon kötötte meg. Budapestnek erre nincs szüksége.
XVI. kerületi önkormányzati képviselő; a Közösségi Dolgozók Szakszervezete és a Városi Közlekedési Szakszervezetek volt elnöke; korábbi BKV-buszsofőr