Érik az újabb sztrájk? Felforrt a levegő a bértárgyalások körül, zsarolásra számít a szakszervezet

Megérkeztek az első adatok a munkabeszüntetésről.

Mint írtuk, január 28-29-re, vasárnapra és hétfőre hirdettek sztrájkot a Volánbusz dolgozói, a munkabeszüntetést pedig a sofőrök 70 százaléka támogatta. A dolgozók decemberben is sztrájkoltak, céljuk, hogy 25 százalékos béremelést kapjanak, ám a felelős miniszter, Lázár János eddig nem tett eleget a kérésüknek.

Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (Szaksz) elnöke a munkabeszüntetéssel összefüggésben előre jelezte, hogy az országos sztrájk erősebben érintheti Budapestet, mint a vidéki településeket.

Eközben Lázár János vasárnap kemény felszólítást kapott a szakszervezettől, miszerint haladéktalanul meg kell állapodni a bérfejlesztésről.

A Volánbusz hétfő esti közleménye szerint a sofőrök több mint fele, 56 százaléka nem vette fel a munkát a hét első napján. Hozzátették, hogy a teljes munkavállalói létszám – a fizikai dolgozókkal és az egyéb munkavállalókkal együtt – 21 százaléka vett részt hétfőn a sztrájkban.

Dobi István a munkabeszüntetésről úgy nyilatkozott: legyen bármely szám a valós, a szakszervezet egyedülálló sikert ért el – a szakszervezet mérései szerint hétfőn este 7 órakor 74 százalék volt a részvételi arány a sofőrök körében.

A szakszervezet eközben folyamatosan beszámolt a fejleményekről a közösségi oldalán. Hétfőn késő este arról írtak, hogy a keddi bértárgyaláson zsarolásra számítanak: amennyiben az elnökük, Dobi István nem írja alá a hároméves bérmegállapodást, úgy nem lesz bérfejlesztés a Volánbusznál.

A Szaksz bejegyzését változtatás nélkül idéztük:

„Úgy néz ki, hogy a holnapi bértárgyaláson megzsarolnak azzal, hogy ha nem írom alá a három éves bérmegállapodást, akkor a Volánbusznál nem lesz végrehajtva a bérfejlesztés!

Az biztos, hogy a SZAKSZ elnökeként nem írok alá három éves bérmegállapodást!

Itt olvasható a munkáltató fenyegetése, amit a bérmegállapodás tervezete tartalmaz:

»Záró rendelkezések:

Jelen megállapodás az aláírásának napján lép hatályba és annak időbeli hatálya 2026. december 31. napjáig terjed.

Amennyiben az Mt. 276. § (2) és ( 8 ) bekezdése alapján kollektív szerződés kötésére, illetve módosítására jogosult alábbi szakszervezetek bármelyike a jelen megállapodást nem írja alá, akkor azon gazdasági társaság esetében nem jön létre a társasági kollektív szerződés részét képező megállapodás, amelynél az adott szakszervezet az Mt. 276. § (2) és ( 8 ) bekezdése alapján kollektív szerződés kötésére, illetve módosítására jogosult.

Ez esetben a jelen Megállapodás Munkáltató általi aláírása az érintett Társaság munkavállalói vonatkozásában nem jelent az Mt. 16. §-a szerinti egyoldalú munkáltatói kötelezettségvállalást a jelen Megállapodásban foglaltak végrehajtására, erre a munkáltatói szándék nem irányul.

A 2024. évi bérfejlesztés végrehajtására a 2024. január hónapra járó munkabérek kifizetésével egyidejűleg, de 2024. január 1. napjára visszamenőlegesen kerül sor.

Ettől eltérően, abban az esetben, ha a fentiek miatt valamely gazdasági társaság esetében csak 2024. január 31. napját követően jön létre a társasági kollektív szerződés részét képező megállapodás, a 2024. évi bérfejlesztés végrehajtása csak azon hónap első napjára visszamenőlegesen valósul meg e társaságnál, amely hónapban a megállapodás létrejött.«

Akkor ezek után lehet szervezni a februári sztrájkot?

Volánbusz dolgozók, mi a véleményetek erről?

Dobi István
elnök”

(MTI/Telex/Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet/Facebook/Nyugati Fény)

Valódi Hírek