Beindult az orbáni dózer.
A Budapest–Belgrád „vasútfejlesztési” projekt „műszaki tartalmának módosulása” miatt több száz ingatlan és szelvény kisajátítását tervezi a magyar állam – derült ki egy szerda este a Magyar Közlönyben megjelent kormányrendeletből, amelyre a Népszava hívta fel a figyelmet.
Jelezték, a rendeletben kitérnek a kisajátítások részleteire, ám azok indoklásáról már kevesebb szó esik. Azt írták, a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium előterjesztése szerint a módosítások szükségességét
„a fejlesztés technikai részleteinek finomhangolása” indokolja,
amelyek például
- az új területi igények,
- a felsővezeték-tartó oszlopok elhelyezése,
- a zajvédőfalak építése
- és a kapcsolódó utak tervezése.
A „finomhangolás” során
több mint ezer ingatlan lesz érintett,
leginkább Budapesten, Dömsödön, Kiskőrösön, Kiskunhalason és Taksony területén.
Úgy tudni, az ingatlanok tulajdonosai előbb levelet kapnak, majd szakértőt rendelnek ki, aki a kártalanítási összeget megállapítja. A Portfolio arról írt, hogy a tulajdonosoknak nehézségeik adódhatnak a kormány által megajánlott összegek elfogadásával. A lap arra is felhívta a figyelmet, hogy a Budapest–Belgrád vasútvonal tervét egyébként is rengeteg kritika éri,
- leginkább az indokolatlanul magas költségek
- és a beruházáshoz kapcsolódó szerződések titkosítása miatt,
- valamint hogy a várhatóan 2025-re elkészülő „fejlesztés” 85 százalékban kínai hitelből történik.
Mindezzel párhuzamosan pedig az elmúlt hónapokban a MÁV sorra építi le a már meglévő szolgáltatásait: a legutóbb például arról számoltunk be, hogy a nyáron „ideiglenesen” bezárt vasútvonalakkal kapcsolatban is változott a helyzet, az „ideglenes” bezárásból ugyanis végleges lett.