Volt–nincs.
Hétfőn Lázár János építési és beruházási miniszter az országgyűlési meghallgatásán tartott beszámolót. Ebből kiderült, hogy
5150 forintba fog kerülni az egynapos autópálya-matrica,
amit 2024 márciusától fog értékesíteni az állami tulajdonú Nemzeti Útdíjszolgáltató.
Lázár kitért arra is, hogy miért volt szükség az úthálózat privatizálásra. Szerinte ha ezeknek a vállalatoknak bevétele van az autóutak üzemeltetéséből, akkor jobb ajánlatokat tudnak majd tenni az új sztrádák építésénél. Azt is megígérte, hogy 2026-ig elkészül a Budapest–Győr közti M1-es autópálya 2×3 sávosra bővítése, amely szerinte 800 milliárd forintba fog kerülni.
Emellett ígéretet tett az M1-et Esztergommal összekötő M100-as megépítésére is (aminek a kivitelezése az eredeti tervek szerint már 2022 év elején el kellett volna kezdődjön), valamint az M7 és Zalaegerszeg összekapcsolására szolgáló szakasz elkészülésére.
Azt is kijelentette, hogy
nem lesz semmi az M0 körgyűrűjének befejezéséből,
mert nem akarja emiatt feltúrni a Pilist.
Szóba hozta azt is, hogy szeretné, ha a magyar állam kivásárolná az osztrákok tulajdonrészét a GYSEV-ből, ugyanúgy, ahogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret is „nemzeti tulajdonban” szeretné látni.
Ugyanakkor ígéretet tett arra, hogy az elkövetkező évtizedben a „a kötött pálya lesz a főszereplő a magyar közlekedéspolitikában”. 6500 milliárdot szánna a teljes magyar rendszer átalakítására.
Azt is kifejtette, hogy
be akarja tolni a Volánt a MÁV alá,
hiszen a 60-as években is azért jött létre a busztársaság, hogy az embereket ráhordja a vasútra.
„Hogy sokkoljam a bizottságot: nem föltétlenül kell nekünk Volán vagy a MÁV.”
Ezzel arra a tervére célzott, hogy akár
a közlekedési társaságok privatizálása is szóba jöhet,
ahol az állam csak megrendelő, de a szolgáltatást magánvállalatok látják el.
Érdekes gondolatokkal állt elő az építésekkel és a közbeszerzésekkel kapcsolatban is. Szerinte azzal, hogy az egyajánlatos közbeszerzések számát radikálisan lecsökkentették, 30-40-50 százalékkal alacsonyabbak lettek az árak.
„Ez persze rávilágít arra, hogy az elmúlt évtizedekben – nem az elmúlt 12 évben, az elmúlt 32 évben – a magasépítésben, mélyépítésben és útépítésben dolgozó cégek milyen haszonkulccsal dolgoztak, illetve hogyan áraztak az állam felé.”
A bizottsági meghallgatása után újságírói kérdésekre is válaszolt Lázár János.
Mint mondta, Orbán Viktor kifejezetten igényli a párton belüli vitákat, „a rendszer belső kritikájára a legjobb példa Matolcsy György, a miniszterelnök jobbkeze”.
„A miniszterelnök nagyon élvezi a vitát, mindenkivel. Mindig igényli a vitát, nagyon sok kérdésről szoktunk vitatkozni, és ezek mindig nagyon jó hangulatú viták, ezt Matolcsy elnök úr nagyon jól tudja”
– tette hozzá a miniszter.
Kirohanást intézett Márki-Zay Péter ellen is: szerinte Hódmezővásárhely polgármestere elárulta a hazáját, amikor külföldi pénzeket fogadott el a kampányában, ezért
akkor sem működne vele együtt, ha újraválasztanák polgármesternek.
A Budapest–Belgrád vasútvonal kapcsán azt állította, hogy „nagyon jól áll az építkezés, 40 százalékos készültség van, határidőre el fog készülni”.
Felmerült még a trafikkoncessziók visszavonása is abban az esetben, ha egy dohánybolt 18 éven aluliakat szolgálna ki dohányáruval. Erről azt mondta Lázár János:
„nagyon kemény szigorítást” tervez,
bár tisztában van vele, hogy sokan támadják az elképzeléseit