Lázár János sebtiben közbelépett: Gyorsan nagy bejelentést tett a megszorítások és a vasúti káosz ellensúlyozására

Van hova fejlődni.

A vasút és a Volán fejlesztése kötelesség, mert ha normális vasúti és közúti közlekedést biztosítunk az embereknek, akkor nem fognak elköltözni a szülőhelyükről, hanem az ingázást választják, amely megfizethető, komfortos, olcsó és elérhető – mondta az építési és közlekedési miniszter Kaposváron csütörtökön.

Lenne is mit fejleszteni, hiszen az elmúlt hetekben eltört egy fontos budapesti vonalon a sín, levágták az osztrákok a a MÁV megbízhatatlan vonatait a nyugat-európai vasúti hálózatról, megcsúszott Mészáros Lőrincék miatt a Szeged–Szabadka vonal felújítása, első munkanapján lerobbant egy új szerelvény, „vízesés” volt egy balatoni járaton, valamint teljes káoszba fulladt a Szombathely–Csorna–Budapest vasútvonal felújítása.

Lázár János a Volánbusz Zrt. Somogy vármegye helyközi közlekedésében részt vevő 22 új, Credobus Econell 12 típusú, dízelüzemű autóbusz átadásakor rámutatott: a tapasztalatok szerint ha valakinek naponta egy órát kell ingáznia, akkor a családjával előbb-utóbb beköltözik egy nagyobb városba, központba, pedig „az érdekünk az”, hogy a kistelepülések ne néptelenedjenek el. Ehhez biztosítani kell az eljutást a járásközpontokba, városokba – tette hozzá.

Hangoztatta, ezért is tartotta fontosnak, hogy a tömegközlekedés olcsó legyen 2023-tól. Eddig 3 millió ország- és vármegyebérletet értékesítettek, nő a vasúton, vagy a Volán járatain munkába igyekvők aránya.

A miniszter elmondta: újjászervezik a magyarországi tömegközlekedést, de ez komoly kihívás, mert 4,5 millió ember kel útra naponta és igyekszik egy nagyobb településre, hogy ott dolgozzon, tanuljon, vagy valamilyen szolgáltatást vegyen igénybe.

Azt állította:

a következő 10 évben újjáépítik a vasúti rendszert, a vasúti infrastruktúrát, a beruházások a járműállományt is érintik.

A vasút támogatására, a közlekedés biztosítására elengedhetetlenül szükség van a Volánra, különösen az olyan aprófalvas vármegyékben, mint Somogy, ezért a Volán fejlesztése sem maradhat el – tette hozzá.

Utalt rá, hogy a Volán 17 ezer emberrel és mintegy 6 ezer járművel látja el feladatát, a társaság 2018 óta 2200 új buszt vásárolt, idén 500 új busz áll forgalomba, a terv jövőre 600, 2025 és 2030 között 3 ezer új beszerzése, amivel lecserélik a teljes flottát.

„A célunk a MÁV-val és a Volánnal, hogy az emberek életét könnyebbé, a tömegközlekedést komfortosabbá, az iskolába, munkába járást elviselhető teherré tegyük” – közölte.

Lázár János beszélt arról is, hogy megrendelték a Kaposvár és Szigetvár közötti út négysávosra bővítésének terveit, a beruházás a következő évtized legnagyobb közútfejlesztése lesz a vármegyében.

Emellett országos program indul az állam kezelésében lévő 30 ezer kilométernyi alsóbbrendű út felújítására, a kormány a javaslatot várhatóan még idén megtárgyalja és támogatásáról biztosítja – fűzte hozzá.

Lázár János beszédében kitért arra is, hogy lezárult a modern városok program, és jelentősen hozzájárult Magyarország gazdasági növekedéséhez az a 2500 milliárd forint forrás amelyhez az elmúlt 8 évben 23 megyei jogú város jutott. A valósághoz hozzátartozik: a megyei jogú városok fejlesztésére bevezetett program befejezése

tekinthető megszorításnak,

hiszen több városnak komoly kiesést jelent ez.

Kaposvárról azt mondta, látható, hogy milyen fejlődésen ment keresztül a város a programnak köszönhetően. Jelentősen nőttek az iparűzésiadó-bevételei, mindenkinek van munkája, aki dolgozni akar, uszoda, közösségi közlekedési központ épült, megújult a színház és gyorsforgalmi út köti össze a várost az M7-es autópályával.

„Megnyitottuk a lehetőséget a gazdasági fejlődés előtt, meggyőződésem, hogy egy 2024-es bölcs választás, amely nem lehet más, mint Szita Károly munkájának a folytatása, megalapozhatja, hogy minőségi szintugrásra kerüljön sor a munkahelyek és a fizetések vonatkozásában”

– jegyezte meg.

Úgy vélte, Kaposvár előtt ezzel az infrastrukturális alappal az a feladat áll, hogy belépjen az elitklubba, ahova Debrecen, Győr és Székesfehérvár tartozik.

Lázár János szavai szerint ugyanakkor nemcsak a somogyi vármegyeszékhely, hanem Somogy is figyelmet érdemel.

Somogy déli része, ahogy Dél-Baranya, Dél-Bács, Békés, Csongrád, vagy Hajdú-Bihar keleti része

az ország tartaléka,

ahol még van növekedési, fejlődési, fejlesztési lehetőség – hangoztatta.

Szita Károly (Fidesz-KDNP), Kaposvár polgármestere azt mondta,

Kaposvár Trianon utáni történelmében az elmúlt évtized volt a legeredményesebb évtized,

és ebben óriási szerepe volt a Modern városok programnak, amelynek köszönhetően a somogyi vármegyeszékhely 199 milliárd forintból 10 beruházást valósított meg.

A településvezető a helyközi buszközlekedés fontosságára utalva elmondta, hogy a 60 ezer lakosú Kaposváron a munkanapok jelentős részében mintegy 120 ezer ember van, a vármegyeszékhelyen dolgozók 56 százaléka, valamint az általános és középiskolások jelentős része is a város környékéről érkezik, így nem mindegy, milyen az utazás minősége.

Az eseményen kiosztott sajtóanyagban szerepel, hogy a Volánbusz a 2018 óta tartó járműfiatalítási programjában a somogyi buszainak több mint harmadát lecserélve 80 busszal frissítette flottáját.

A 22 új autóbusz másfél milliárd forintba került, a járművek Kaposvár, Siófok, Nagyatád, Marcali és Barcs vonzáskörzetében állnak forgalomba.

(MTI korrigálva/Nyugati Fény)

Valódi Hírek