Egészen meglepő fordulat: Lázár János megsérthette a magyar törvényeket

Erre egy szakmai szervezet hívta fel a figyelmet.

Beszámoltunk róla, hogy 10 vasútvonalat zárt be augusztus 1-jén a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium. A tárca akkor gazdaságossági okokkal magyarázta a megfogalmazásuk szerint „módváltás”-t, amelynek következtében számos települést köztük városokat is! – választottak le az ország vasúthálózatáról.

Lázár nem csupán az Európai Unió, hanem Magyarország törvényeit is megsértette a vasúvonal-bezárásokkal állítja a Közlekedő Tömeg nevű civil szervezet. Az egyesület az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz benyújtott közérdekű adatigényléséből ugyanis kiderült: semmilyen érdemi konzultációt nem folytatott az érintettekkel a szaktárca a megszorítás bevezetése előtt.

A Közlekedő Tömeg írását alább változtatás nélkül közöljük:

Lázár János az uniós jogszabályok mellett a hazai törvényeket is megsértette a vasútvonal-bezárások elrendelésével

Két hónappal azután, hogy Lázár János megkezdte vidékellenes ámokfutását, kiderült: a miniszternek annyira fontos volt az ország legsúlyosabb gazdasági-társadalmi helyzetű térségeiben felszámolni a vasúti közlekedést, hogy

a hatályos magyar jogszabályok sem álltak útjában.

Ugyan a miniszter és a vasúti szolgáltatást ellátó MÁV-Start is más-más hazugsággal próbálta a vonalbezárásokat kimagyarázni, a közösségi közlekedési szolgáltatásokat szabályozó hatályos 2012. évi XLI. törvény jelen esetben egyértelműen fogalmaz:

hasonló vonatpótlás esetén rendkívüli helyzetre csak 60 napig lehet hivatkozni, ezt követően buszos pótlás csak a szakminiszter által kiadott járati engedéllyel végezhető.

A járati engedély megadásának pedig előfeltétele, hogy a vasúttársaság bizonyítsa: a vonatpótlás az utasok számára nem jár kedvezőtlenebb feltételekkel, a vasúttársaságnak megtakarítást eredményez, környezetvédelmi szempontból pedig nem rosszabb, mint a vonatok közlekedtetése.

A törvény szintén előírja az érintett önkormányzatokkal történő előzetes egyeztetést is.

Nemrég a MÁV-Start a Közlekedő Tömeg által benyújtott közérdekű adatigénylésre adott válaszában azonban elismerte:

semmilyen döntéselőkészítő dokumentum nem született,

mely alapján a miniszter jogszerűen járati engedélyt adhatott volna. Ez azt jelenti, hogy a vasúttársaság:

🔴 egy települési önkormányzattal sem konzultált az érintett 66 közül,

🔴 nem készített hatástanulmányt arról, hogy a vonatpótló autóbuszok a vonatoknál kisebb környezeti terheléssel látnák el a közszolgáltatási feladatot,

🔴 végül nem sikerült kimutatást készítenie arról sem, hogy az autóbuszos szolgáltatás színvonala nem alacsonyabb, mint a vonatoké – utóbbit nehezen is bizonyíthatta volna, hiszen pont a Közlekedő Tömeg számolt be arról, hogy egyes esetekben a pótlóbuszok még a leromlott pályán döcögő vonatoknál is lassabbak.

Ezek hiányában a Személyszállítási törvény szerint

Lázár János miniszter nem adhatott volna ki járati engedélyt

a vonatpótló autóbuszokra.

Ez pedig nem csak egy bürokratikus mulasztás, hanem a mellékvonalakat használó utasok ezreinek és az érintett települések önkormányzatainak semmibe vétele, valamint – ahogy arra egyesületünk is rámutatott – a 1370/2007 (EU) uniós rendelet kijátszása miatt veszélybe sodorja a közlekedésfejlesztési EU-s források Magyarországra érkezését is.

Az, hogy Lázár János miniszter pont a vidéki térségekben élőknek minőségi közösségi közlekedést garantálni hivatott törvényt is kész áthágni a pont általa lefejezett MÁV-csoport katasztrofális teljesítményének foltozgatásáért,

jól mutatja a »most a vidék jön« politikai szlogen álságosságát,

valamint a vidéki térségek elnéptelenedését meggátolni egyedül képes minőségi közszolgáltatások iránti elkötelezettségének teljes hiányát.

(Közlekedő Tömeg/Facebook)

Valódi Hírek