Ezt már nem lehet a szőnyeg alá söpörni.
2023 első öt hónapjában az InterCity-szerelvények 71 százaléka tudott 5 percnél kevesebb késéssel közlekedni – hívta fel a figyelmet a g7.hu.
A jelenlegi helyzet úgy alakult, hogy a MÁV-Start hálózatán
minden tizedik vonatnál minimum 5 perces késéssel kell számolni,
sőt, ez a szám minden huszadik vonatnál meghaladja a 15 percet.
Hónapokra lebontva is megdöbbentő a késések száma: júliusban több extrém esettel is találkoztak a vonattal közlekedők. A probléma egyik fő oka pedig az elöregedett járműállomány.
Pár hete egy súlyos műszaki hiba miatt több utas is égési sérüléseket szerzett egy Debrecenből Fehérgyarmatra tartó motorvonaton: a szerelvény hűtővize felforrt, a kiáramló gőz pedig az utazókat érte.
Szakértők szerint komoly változásokra van szükség: a hasonló vonatok gépészeti rendszere elavult, sok szerelvényt már rég le kellett volna selejtezni, de pénz- és időhiány miatt ez egyelőre nem lehetséges.
A vármegyebérletek sem javítanak a helyzeten, május 1-je óta látványosan megugrott az utasok és a késések száma. Szakmai vélemények szerint az olcsóbb közlekedés miatt
kevesebb a bevétel, amely a járműkarbantartás kiadásait csökkenti.
Emellett munkaerőhiánnyal küzd a MÁV is, így a megnövekedett utasforgalom kezelése feszített munkarendet igényel.
A hazai helyzet nem egyedi, ám korábbi adatokkal összevetve megállapítható, hogy a magyar teljesítmény az utolsók között van, sőt, a magyarországi vonatok késnek az egyik legtöbbet Európában.