Megszólalt egy szakértő a hétfői vasúti balesetről: Megdöbbentő részleteket árult el a közlekedési körülményekről

Gyökeres változásokra lenne szükség!

Megírtuk, hogy egy műszaki hiba miatt több utas égési sérüléseket szenvedett a Debrecenből Fehérgyarmatra tartó motorvonaton Hodásznál hétfőn.

Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke szerint több tényező is közrejátszott az esetben. A szeretlekmagyarorszag.hu-nak úgy nyilatkozott, hogy a Bz motorvonatok konstrukciójával eddig is voltak gondok. A motor hűtőrendszere nem fér el a jármű alatt, így

a kiegyenlítő tartálya és a csövek az utastérbe kerültek az egyik ülés alá.

A balesetben a kicsapódó forró gőz okozta a sérüléseket. Dorner szerint csőtörés vagy tömítetlenség okozhatta az incidenst. Mint mondta, a hűtőt a kocsi oldalán nem éri jól a menetszél, sőt, a napi takarítás sem ártana neki, szerinte ugyanis nem biztos, hogy ezt minden telephelyen elvégzik.

Ráadásul a melegben nagyobb terhelést kap a rendszer, így több az esély egy hasonló műszaki hibára – folytatta a VEKE elnöke. Hozzátette, hogy a BKV és a Volán régi buszaiban is rendszeresen felforrt a hűtővíz, még járműleégésre is volt példa.

Kifejtette, hogy a Bz gépészeti rendszere egy 40 éves buszéval hasonlítható össze, a régi vasaknál a hűtőrendszer szokott problémás lenni, emellett a vasúti járműveket 30 évre tervezik, bár sok tényező befolyásolja az időintervallumot.

Dorner úgy látja, a balesetet okozó szerelvényt már rég le kellett volna selejtezni, de

nincs helyette más, a pénzhiány is probléma,

valamint a mellékvonali járművek sosem kaptak kellő figyelmet.

Hozzátette, ezeknek a típusoknak a kivonása már megkezdődött Csehországban – ott ugyanis vásároltak újakat. Dorner szerint lehet esélyünk, hogy a cseh példányokból szerezzünk jobb állapotúakat. Erről a MÁV-Start tárgyal, darabonként pár millióról lenne szó, feltéve, ha kapnak rá pénzt.

Új szerelvényeket nehéz beszerezni az uniós tárgyalások jelenlegi állása miatt, és egyébként is 4-5 évet várni az új szerelvényekre friss járműbeszerzés esetén – folytatta a VEKE elnöke. Hangsúlyozta, hogy

a hűtőrendszerek átnézése ehhez képest filléres munka lenne.

Meglátása szerint ugyanis nem lesz a közeljövőben érdemi állami járműbeszerzés. Úgy fogalmazott, a piaci nyitás már elkezdődött, és előreláthatólag

az fog közlekedni a magyar vasúton, akinek van működőképes járműve.

Az azonban nem a MÁV-Start lesz – fűzte hozzá Dorner.

Valódi Hírek