Gyökeres változásokra lenne szükség!
Megírtuk, hogy egy műszaki hiba miatt több utas égési sérüléseket szenvedett a Debrecenből Fehérgyarmatra tartó motorvonaton Hodásznál hétfőn.
Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke szerint több tényező is közrejátszott az esetben. A szeretlekmagyarorszag.hu-nak úgy nyilatkozott, hogy a Bz motorvonatok konstrukciójával eddig is voltak gondok. A motor hűtőrendszere nem fér el a jármű alatt, így
a kiegyenlítő tartálya és a csövek az utastérbe kerültek az egyik ülés alá.
A balesetben a kicsapódó forró gőz okozta a sérüléseket. Dorner szerint csőtörés vagy tömítetlenség okozhatta az incidenst. Mint mondta, a hűtőt a kocsi oldalán nem éri jól a menetszél, sőt, a napi takarítás sem ártana neki, szerinte ugyanis nem biztos, hogy ezt minden telephelyen elvégzik.
Ráadásul a melegben nagyobb terhelést kap a rendszer, így több az esély egy hasonló műszaki hibára – folytatta a VEKE elnöke. Hozzátette, hogy a BKV és a Volán régi buszaiban is rendszeresen felforrt a hűtővíz, még járműleégésre is volt példa.
Kifejtette, hogy a Bz gépészeti rendszere egy 40 éves buszéval hasonlítható össze, a régi vasaknál a hűtőrendszer szokott problémás lenni, emellett a vasúti járműveket 30 évre tervezik, bár sok tényező befolyásolja az időintervallumot.
Dorner úgy látja, a balesetet okozó szerelvényt már rég le kellett volna selejtezni, de
nincs helyette más, a pénzhiány is probléma,
valamint a mellékvonali járművek sosem kaptak kellő figyelmet.
Hozzátette, ezeknek a típusoknak a kivonása már megkezdődött Csehországban – ott ugyanis vásároltak újakat. Dorner szerint lehet esélyünk, hogy a cseh példányokból szerezzünk jobb állapotúakat. Erről a MÁV-Start tárgyal, darabonként pár millióról lenne szó, feltéve, ha kapnak rá pénzt.
Új szerelvényeket nehéz beszerezni az uniós tárgyalások jelenlegi állása miatt, és egyébként is 4-5 évet várni az új szerelvényekre friss járműbeszerzés esetén – folytatta a VEKE elnöke. Hangsúlyozta, hogy
a hűtőrendszerek átnézése ehhez képest filléres munka lenne.
Meglátása szerint ugyanis nem lesz a közeljövőben érdemi állami járműbeszerzés. Úgy fogalmazott, a piaci nyitás már elkezdődött, és előreláthatólag
az fog közlekedni a magyar vasúton, akinek van működőképes járműve.
Az azonban nem a MÁV-Start lesz – fűzte hozzá Dorner.