„Elképesztő pazarlás!” – megint kemény üzenetet küldött a Mol-vezér Orbánéknak

A környezetvédelem pártján állnak.

Áder János és Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója az olajtársaság hulladékbegyűjtési munkájáról, az új betétdíjas visszaváltási rendszerről, az elektromos autózás és az autómegosztó szolgáltatások jövőjéről beszélgetett a korábbi köztársasági elnök „Kék bolygó” nevű podcastjében.

Tudni kell, hogy a Mol július 1-jétől átveszi a lakossági hulladék begyűjtését, kezelését „koncesszió keretében”. A koncesszió célja, hogy az eddigi 50 százalékkal szemben csupán a begyűjtött hulladék 10 százaléka végezze hulladéklerakóban.

Hernádi Zsolt arról beszélt, hogy a Mol megkötötte azokat a szerződéseket, amelyek a begyűjtéshez szükségesek, az alvállalkozók többsége azok közül kerül majd ki, akik eddig is ilyen a tevékenységet gyakoroltak.

Kiemelte, hogy „amit ma csinálunk”, az elképesztő pazarlás, mivel

a hulladék 50 százalékát „beássuk a földbe”, amivel egyszer majd kezdeni kell valamit.

Az uniós célkitűzés alapján a települési hulladéknak csak 10 százaléka kerülhet a földbe, vagyis lerakókba, 65 százalékát újra kell hasznosítani, míg a maradék pedig energetikai hasznosításra kell, hogy kerüljön.

Áder János hangsúlyozta, hogy évente 5 millió tonna lakossági hulladék keletkezik,

ezt be kell gyűjteni, fel kell dolgozni és újra kell hasznosítani.

Hernádi Zsolt erre azt válaszolta, hogy az újrahasznosítást részben a Mol végzi majd, részben pedig eladják a nyersanyagot olyan cégeknek, akik ezzel foglalkoznak.

Kiemelte: ez új technológiák magyarországi telepítését is igényli majd és ez csak a Mol részéről legalább 185 milliárd forintos beruházást követel.

A Mol-vezérigazgató szerint 2024.január 1-jétől az lesz az új feladat,

hogy bevezessék a betétdíjas rendszert, vagyis meg kell teremteni annak a lehetőségét, hogy a lakosság egyszerűen beválthassa a betétdíjas csomagolásokat: PET-palackokat, üvegeket, vagy éppen a sörösdobozokat.

A vezérigazgató hangsúlyozta: Európa legtöbb országa már így működik, például a szomszédunk Szlovákia is.

Hernádi elmondta, hogy hat-nyolcezer gyűjtőpontot szerveznek, ami hatalmas logisztikai feladat.

Az elektromos hulladékok újrahasznosításáról is beszéltek, amelynek jobb hatásfoka „óriási lehetőséget kínál”.

Áder János kiemelte: fontos uniós célkitűzés a közlekedés zöldítése is, ugyanakkor az elektromos autók mellett engedélyezni fogják a szintetikus üzemanyaggal működő gépkocsik értékesítését is.

Hernádi Zsolt erre azt mondta, hogy ő kizártnak tartja, azt az elképzelést, hogy 2035 után csak szintetikus üzemanyaggal működő robbanómotoros autókat lehet forgalomba helyezni. Hozzátette:

Ugyanis ez rettentő drága technológia.

Azt gondolja, hogy 2035 után több elektromos autó és több szintetikus üzemanyaggal közlekedő jármű lesz, de a növekvő mobilizációs igényeket csak a hagyományos robbanómotorok segítségével lehet kielégíteni.

Hernádiék beszélgetése itt nézhető vissza:

(Kékbolygó – Áder János podcastja/Youtube)

Valódi Hírek